لایف کوچینگ یعنی چه؟

لایف کوچینگ یعنی چه؟

لایف کوچینگ یعنی چه؟ اگر بخواهیم خلاصه مفهوم لایف کوچینگ را در یک جمله بگوییم، می‌توانیم بگوییم که لایف کوچینگ در واقع یعنی رشد، خلاقیت و بهبود بخشیدن به تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی فردی. قطعا می‌دانید که همه ما عمیقا نیاز به بهتر شدن نسبت به جایگاه فعلی‌مان داریم. هر قدر هم که جایگاه فعلی ما جایگاه بالایی باشد و حاصل تلاش و زمان زیادی در گذشته باشد و هر چقدر هم که جایگاه فعلی‌مان را دوست داشته باشیم، اما همچنان میل به رشد در همه ما آنقدری هست که بخواهیم باز هم از این جایگاه به مرحله بالاتری برویم. فرشید رضا زاده در این مقاله به شما می‌آموزد که لایف کوچینگ چیست و چطور می‌تواند در تمامی ابعاد زندگی شما اثرگذار باشد.

قبل از شروع مقاله بایستی به شما بگویم که اگر به مباحث کوچینگ از آموزه‌های فرشید رضازاده علاقه دارید، می‌توانید مقاله چرا بیزینس کوچ استخدام کنید را مطالعه بفرمائید.

آشنایی با لایف کوچینگ

بهتر است برای آشنایی با مفهوم لایف کوچینگ از خود بپرسیم که کار اصلی یک لایف کوچ چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یک لایف کوچ حرفه‌ای کسی است که بتواند هدف‌ها و ارزش‌های زندگی‌تان را برای خودتان شفاف کند. او کسی است که از احساسات شما به طور مفید در جهت بهبود عملکرد شما استفاده می‌کند. یک لایف کوچ حرفه‌ای مسیر تازه و روشنی را برای شما ایجاد می‌کند تا در حرکت در آن مسیر(که مورد تایید خودتان نیز هست) به زندگی‌تان ارزش و رشد بیشتری ببخشید. لایف کوچینگ هم می‌تواند به منظور دستیابی به خواسته‌های فردی و هم شغلی به شما کمک کند.

یک لایف کوچ حرفه‌ای به شما راه حل ارائه نمی‌دهد. بلکه مسیری را با گفتگو و تایید خود شما، پیش پایتان می‌گذارد. در حین مسیر نیز در کنار شما خواهد بود تا چالش‌ها و مشکلات پیش رو را برطرف کنید. زمانی که می‌گوییم لایف کوچینگ به معنی رشد در تمام ابعاد زندگی است، منظورمان مواردی مثل ارتباطات، پیشرفت شغلی، خواسته‌های شخصی، پیدا کردن و حرکت در مسیر ارزش‌ها، رشد و توسعه مهارت‌های فردی، افزایش اعتماد به نفس و تمام مواردی که به زندگی شخصی‌‌تان مربوط می‌شود است.

با لایف کوچینگ چه چیزهایی بدست می‌آوریم؟ مزایای لایف کوچینگ

باز هم بپرسیم. لایف کوچینگ یعنی چه؟ یعنی رشد در تمام ابعاد زندگی. یک لایف کوچ حرفه‌ای شرایط فعلی شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و بدون ارائه کردن راه حل و در نظر گرفتن تفکر شخصی، مسیری را منطبق با شرایط، پیش پای شما می‌گذارد. او با گفتگو با شما، تمام موانع را بررسی می‌کند، باورهای شما را به چالش می‌کشد و برنامه‌ای عملی برای شما طراحی می‌کند.

مزایای لایف کوچینگ و آنچه از آن بدست می‌آورید چیزی فراتر از آن است که فکر کنید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • خواسته‌هایتان برایتان شفاف و روشن خواهد شد.
  • هدف‌ها و ارزش‌های زندگی‌تان را به درستی شناسایی خواهید کرد.
  • اعتماد به نفس بیشتری در عملکرد روزانه خود خواهید داشت.
  • برنامه دقیقی از نحوه رسیدن به خواسته‌ها و اهداف‌تان خواهید داشت و در مسیر رشد حرکت خواهید کرد.
  • باورهای محدود کننده خود را شناسایی می‌کنید و به مرور آنها را برطرف می‌سازید.
  • موانع و چالش‌های مسیر را حل و فصل خواهید کرد و حل مسئله را می‌آموزید.
  • عادت‌های مناسب و اثرگذار در خود خواهید ساخت.

حالا می‌دانید لایف کوچینگ یعنی چه؟ علاوه بر موارد گفته شده لایف کوچینگ در دیگر ابعاد زندگی‌تان نیز موثر خواهد بود. لایف کوچینگ به بهبود روابط شما، بهبود مهارت‌های فردی و درک و شناخت بهتر از دنیای درون و بیرون‌تان نیز کمک خواهد کرد.

لایف کوچینگ چه چیزهایی هست و نیست!

از جمله باورهای اشتباه در رابطه با لایف کوچینگ این است که بسیاری از افراد آنرا مانند مشاوره و یا مکالمه درمانی می‌دانند. شیوه فعالیت یک لایف کوچ با مشاور یا روانشناس بسیار متفاوت است. روانشناس عموما سعی دارد با مرور گذشته فرد و یادآوری خاطرات کودکی تا بزرگسالی او، علت و ریشه مشکلات و تفکر فعلی او را دریابد و سپس برای حل آنها به او راهکار ارائه کند. حال آنکه لایف کوچ حرفه‌ای، از زمان اکنون تا آینده‌ای ایده‌آل، می‌کوشد تا مسیر را برای فرد شفاف و آسان کند.

علاوه بر آن، لایف کوچ با مشاور فردی نیز متفاوت است. چرا که مشاور نسبت به دیدگاه شخصی خود، راهکارها و پاسخ‌هایی به فرد ارائه می‌کند و از او می‌خواهد که آنها را انجام دهد. اما لایف کوچ، تمام پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها را از خود فرد بدست می‌آورد و باور دارد که خود فرد نسبت به تمام پاسخ‌ها و راهکار‌های مسیر خودش، آگاهی کامل دارد.

لایف کوچ کیست؟

نمی‌توان گفت که لایف کوچ یک فرد متخصص در زمینه‌ای خاص است. کوچینگ یک حرفه مهم است اما برای پیدا کردن لایف کوچ حرفه‌ای، لزوما به دنبال شخصی خاص با مدرک تحصیلی خاصی نباشید. لایف کوچ در واقع تسهیل‌گری است که مسیر را برای شما شفاف می‌کند. باورهای شما را می‌شکافد و نقاط ضعف شما را تبدیل به نقاط قوت‌تان می‌کند. او کمک می‌کند خود و اهداف‌تان را بهتر بشناسید و به آنها برسید. لایف کوچ به جای نگاه امیدوارانه و توهمی، سعی می‌کند کاملا منطقی و واقع‌گرایانه آنچه که بهبود شما کمک می‌کند را سر راه‌تان قرار دهد.

لایف کوچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

اگر شما هر یک از شرایط زیر را دارا هستید، قطعا به لایف کوچینگ نیاز خواهید داشت.

  • هدف‌های بسیاری در زندگی داشته‌اید که در رسیدن به آنها موفق نبوده‌اید و یا اصلا در مسیر آنها حرکت نکرده‌اید.
  • قصد بهبود و تقویت روابط‌تان را دارید اما راهی برای آن پیدا نکرده‌اید.
  • قصد دارید عادت‌های مناسب و قدرتمندی در خود بسازید و هنوز موفق نشده‌اید.
  • از زندگی حال حاضرتان راضی نیستید و می‌خواهید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید.
  • مسائل و چالش‌هایی در زندگی شخصی و یا در شغل خود دارید و راهکاری برای آنها پیدا نکرده‌اید.
  • تلاش‌های زیادی برای تحقق یافتن بسیاری از خواسته‌هایتان داشته‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید.
  • اعتماد به نفس و یا شهامت انجام بسیاری از کارها را ندارید و می‌خواهید به ترس‌هایتان غلبه کنید.

هزینه لایف کوچینگ چقدر است؟

لایف کوچینگ عموما یک جلسه مکالمه محور است که در بازه زمانی ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه‌ای انجام می‌شود. هزینه جلسات کوچینگ با توجه به فردی که شما را همراهی خواهد کرد متفاوت است. برای برخی از افراد که به صورت مبتدی در این زمینه فعالیت می‌کنند ممکن است هر ساعت از ۱۰۰ هزار تومان شروع شود و برای افرادی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند، این هزینه می‌تواند تا ساعتی ۱۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر هم باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید