۸ مورد از مهارت های بیزینس کوچینگ که به آن نیاز دارید!

مهارت های بیزینس کوچینگ

کوچینگ یک مهارت نوین و جدید است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. کوچینگ می‌تواند در تمام ابعاد زندگی‌تان اثرگذار باشد و از شما فرد بهتری بسازد. برای تبدیل شدن به یک کوچ حرفه‌ای در زمینه کسب و کار، باید مهارت های بیزینس کوچینگ را یاد بگیرید تا بتوانید به درستی از آنها استفاده کنید. اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم که بیزینس کوچینگ چیست و توانایی های بیزینس کوچینگ در چیست، بایستی بگوییم که یک متخصص بیزینس کوچ به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را در تمام ابعاد رشد دهید. یک بیزینس با مکالمه و پرسشگری در تلاش است تا مسئولیت پذیری، استعداد، توانمندی، عادت‌ها و باورهای قدرتمندی در شما و تیم‌تان ایجاد کند و همین امر در نهایت باعث رشد و موفقیت کسب و کار شما خواهد شد.

قبل از لیست کردن مهارت های بیزینس کوچینگ، بایستی بگوییم که بیزینس کوچینگ با لایف کوچینگ متفاوت است. بیزینس کوچینگ مستقیما متمرکز بر روی کسب و کار شما و رشد مهارت‌های شما در زمینه شغلی و کاری است. اما لایف کوچینگ، بر روی عملکرد روزانه شما و بخش‌های مختلفی از زندگی‌تان مثل ارتباطات، اعتماد به نفس، اهداف و عادت‌های فردی‌تان کار می‌کند.

فرشید رضا زاده در این مقاله ۸ مورد از مهارت های بیزینس کوچینگ را به شما آموزش می‌دهد تا با بهره‌گیری از آنهآ، تبدیل به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای شوید.

۱. گوش دادن

اولین مهارت در بیزینس کوچینگ، مهارت گوش دادن است. به عنوان یک بیزینس کوچ، بایستی به خوبی به صحبت‌های مخاطب خود گوش فرا دهید. احساسات و عواطف او را درک کنید و آنچه را که بیان می‌کند با تمام وجود حس کنید. مخاطب شما باید متوجه این موضوع شود که شما عمیقا در حال گوش دادن به او هستید. مهارت گوش دادن به مخاطب به مرور با توجه به شناخت و درکی که نسبت به احساسات مخاطب پیدا می‌کنید، بدست می‌آید.

۲. قضاوت نکردن

همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کرده بودیم، کوچینگ با مشاوره و روان درمانی متفاوت است. در مکالمه کوچینگ قصد نداریم مخاطب را قضاوت کنیم، دیدگاه شخصی خودمان را تحمیل کنیم و یا برای مشکلات مخاطب‌مان راهکار شخصی ارائه کنیم. در بیزینس کوچینگ سعی می‌کنیم همه چیز را از نقطه نظر مخاطب ببینیم و با توجه به گفته‌ها و نیازهای خودش، مسیری برای تحقق یافتن خواسته‌ها ارائه دهیم.

از جمله مهارت های بیزینس کوچینگ، این است که به مخاطب خود حس اطمینان بدهد. اگر مخاطب حس کند که در حال قضاوت شدن است و از سمت کوچ درک نمی‌شود؛ نمی‌تواند ارتباط دوستانه‌ای با شما برقرار کند و همچنین ممکن است از بیان کردن برخی از موضوعات پر اهمیت چشم پوشی کند و از ترس قضاوت شدن، آنها را ارائه ندهد.

۳. هنر پرسشگری

یک کوچ موفق در پرسشگری مهارت بسیاری دارد. هنر پرسشگری به این معناست که کوچ بتواند با پرسیدن سوالات کاربردی به نتیجه مطلوبی از خواسته‌ها، نیازها و هدف‌های مخاطب برسد و همچنین بتواند مسیر درستی بر پایه نیازهای او برایش ترسیم کند. یک کوچ موفق می‌تواند با پرسیدن سوالات هوشمندانه، عمق باورهای مخاطب را پیدا کند و از پاسخ‌های مخاطب خود، درک کاملی از شخصیت او داشته باشد.

۴. حافظه خوب

اگر یه کوچ بخواهد تمام صحبت‌های مخاطب را در ذهن داشته باشد و آنها را در کنار باورها، عواطف و احساسات او قرار دهد و در نهایت به نتیجه برسد، به سر انجام رسیدن تمام اینها تقریبا کار سختی است. داشتن یک حافظه قوی کمک می‌کند که کوچ تمام موارد را در کنار هم بگذارد و به نتیجه مطلوبی برسد. هر چند یک کوچ حرفه‌ای بایستی حتما از صحبت‌های مخاطب خود یادداشت برداری داشته باشد.

توانایی های بیزینس کوچینگ

۵. بازخورد به مخاطب

یک کوچ موفق صرفا شنونده نیست. او بایستی هر چند وقت یکبار به مخاطب خود بازخورد دهد و نسبت به عملکرد و صحبت‌های او واکنشی بدون فضاوت شخصی داشته باشد. بازخورد دادن به مخاطب باعث می‌شود که او احساس کند صحبت‌هایش کاملا شنیده شده و شما تماما به حرف‌های او گوش کرده‌اید. او اطمینان حاصل می‌کند که شما در حال قضاوت نیستید و با بازخوردهایی که می‌دهید، محکم‌تر و با اعتماد بیشتر به صحبت‌های خود ادامه خواهد داد.

۶. پرهیز از نصیحت؛ از مهم ترین مهارت های بیزینس کوچینگ

از دیگر مهارت های بیزینس کوچینگ پرهیز از نصیحت است. یک بیزینس کوچ هرگز نباید مخاطب خود را نصیحت کند. یک بیزینس کوچ با مکالمه با مخاطب سعی دارد افکار او را به سمتی که برای هدف‌ها و ارزش‌هایش مفید باشد، جهت دهی کند. نصیحت کردن به مخاطب به این معناست که بیزینس کوچ می‌خواهد افکار خود را جایگزین افکار مخاطب کند. شاید این موضوع در مشاوره و روان‌درمانی موثر باشد اما در کوچینگ، شرایط متفاوت است.

۷. اخلاق و امانت داری

در جلسات کوچینگ، مخاطب رارها و صحبت‌های محرمانه خود را به کوچ انتقال خواهد داد. بنابراین انتظار دارد که کوچ رازدار و امانت‌دار باشد و صحبت‌های او را افشا نکند. همچنین انتظار دارد که کوچ صحبت‌ها و شرایط او را مورد قضاوت قرار ندهد و طبق مورد شماره ۶، از نصیحت کردن نیز خودداری کند. اگر مخاطب ذره‌ای احساس کند که نمی‌تواند به کوچ اعتماد کند، احتمالا از بسیاری از گفته‌ها چشم پوشی خواهد کرد.

۸. نظم و ترتیب

نظم و ترتیب جلو رفتن مکالمه بسیار مهم است. از دیگر توانایی های بیزینس کوچینگ این است که جلسات مکالمه بر روی نظم و قاعده جلو برود و کوچ سوالاتی که باید در جلسات آینده بپرسد را به جلسه فعلی موکول نکند و یا برعکس. قدم به قدم جلو رفتن در جلسات هم باعث شناخت بیشتر مخاطب می‌شود و هم مخاطب احساس راحتی بیشتری نسبت به مکالمه خواهد داشت.

 

هر یک از ۸ مهارت های بیزینس کوچینگ که در بالا توضیح دادیم، عموما مهارت‌هایی است که با تمرین و تجربه بدست می‌آید. اگر می‌خواهید یک بیزینس کوچ موفق باشید، بهتر است حتما توانایی های بیزینس کوچینگ را در خود تقویت کنید تا مخاطب کاملا به شما اعتماد کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید