هیجان زده کردن مشتریان | ایده‌هایی برای ایجاد شگفتی در مشتریان

هیجان زده کردن مشتریان | ایده‌هایی برای ایجاد شگفتی در مشتریان

جلب توجه مشتریان بالقوه و مشتریان دائمی از اصول اساسی بازاریابی است. برای جلب توجه مشتریان، بهترین راه این است که آن‌ها را با شیوه‌هایی از پیش‌تعیین‌شده، شگفت‌زده کنید. با انجام چنین کاری شما خواهید توانست، نام تجاری و برند خود را در ذهن آن‌ها ماندگار کنید و فروش خود را افزایش دهید. برای هیجان زده کردن مشتریان ، شما باید با انتظارات آن‌ها آشنا باشید و در سطحی بالاتر از آن عمل کنید. پیشنهاد میکنیم برای یافتن روش هیجان زده کردن مشتری، با این پست از سایت فرشید رضازاده همراه باشید.

تکنیک‌هایی برای هیجان زده کردن مشتریان

ارائه خدمات به مشتریان با سه مهارت ایجاد همدلی، ابراز قدردانی و مفید بودن محصولات و خدمات صورت می‌پذیرد؛ بنابراین برای هیجان زده کردن مشتریان نیز باید عملکردهای خود را در این سه راستا بهبود ببخشید. برای مثال قدردانی از مشتری را به شیوه‌ای انجام دهید که با نوآوری همراه باشد و برای مشتری جذاب باشد؛ یا پیام برند خود را به شیوه‌ای خلاقانه و از راه‌های گوناگون به مخاطبان برسانید که آن‌ها را شگفت‌زده کند.

هیجان زده کردن مشتریان باید به گونه‌ای انجام شود که موجبات رضایت و شادی آن‌ها را فراهم کند. برای انجام این کار از هر روشی که احساس می‌کنید چنین نتیجه‌ای در پی دارد، بهره بگیرید. در مدیریت منابع انسانی از ایده‌های کارکنان استفاده کنید، زیرا آن‌ها بیشتر از صاحبان کسب‌وکار با مشتریان در ارتباط هستند و از انتظارات آن‌ها آگاهی دارند. در ادامه با برخی از شگردها و تکنیک‌های هیجان زده کردن مشتریان آشنا می‌شویم.

استفاده از برخورد اول برای هیجان زده کردن مشتریان

به تایید روانشناسان برخورد اول بیشترین تاثیر را در روابط اجتماعی دارد. برخورد اول همچون تصویری ماندگار در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد و برخوردهای بعدی، آن را به تدریج اصلاح می‌کند یا توسعه می‌بخشد. به همین دلیل در کسب‌وکارها استفاده از برخورد اول برای هیجان زده کردن مشتریان اهمیت دارد. خوش‌آمد گویی فوق‌العاده، برخورد کلامی مناسب و تبلیغات تصویری و ویدئویی جذاب در بخش ورودی فروشگاه‌ها می‌تواند برخورد اولیه تاثیرگذاری را برای مشتریان شما رقم بزند.

استفاده از برخورد اول برای هیجان زده کردن مشتریان

اعتماد خود را به مشتری نشان دهید

اعتماد کردن به نظرات و ایده‌های مشتریان راهی موثر در شگفت‌زده کردن آن‌ها به شمار می‌رود. برای مشتریان هر کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد که شما به تولیدکننده محصول اعتماد می‌کنید یا به تجربه آنان از استفاده محصول؛ به همین دلیل در وقت نارضایتی مشتریان از عملکرد متصدیان یا کیفیت محصولات و خدمات، نحوه برخورد شما نشان از میزان اعتماد شما به مشتریان دارد.

تنوع و نوآوری در بسته‌بندی

کارکرد بسته‌بندی محصولات فقط در زمینه حفظ و نگهداری از محصول نیست؛ بلکه بسته‌بندی یکی از فرصت‌های مهم در بازاریابی محصول و معرفی برند به شمار می‌آید. در فروشگاه‌ها در بین اقلام مشابه، بسته‌بندی زیبا و جذاب محصول، می‌تواند مشتریان را به خرید ترغیب کند. تنوع و نوآوری در بسته‌بندی، شیوه انتقال محصول به مشتری و پیام‌های تبلیغاتی جذابی که روی بسته‌بندی محصولات درج می‌شود، از عوامل جذب مشتری و تمایل او به اقدام مجدد به خرید است.

هیجان زده کردن مشتریان با هدیه دادن

هدیه دادن به مشتریان یکی از تکنیک‌های پرکاربرد و موثر در بازاریابی و جلب توجه مشتریان است. بسیاری از برندهای تجاری و صاحبان کسب‌وکارها برای افزایش فروش هدایایی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. این هدایا اشکال گوناگونی دارند. بانک‌ها و موسسات مالی از سررسیدها و خودکارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند؛ برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی از اشانتیون و کالای رایگان در کنار محصولی که خریده می‌شود، بهره می‌برند؛ و در بازاریابی دیجیتال، ارائه محتوای آگاهی‌رسان در صفحات وب‌سایت، هدیه‌ای رایگان و موثر به شمار می‌آید.

استفاده از دست‌خط خودتان

در روزگار پیشرفت فناوری‌های رایانه‌ای و ارتباطات تلفن‌های هوشمند همراه، همواره نسبت به ارتباطات بین فردی کلامی و نوشتاری از نوع نزدیک و فیزیکی احساسی نوستالژیک وجود دارد. امروزه کمتر پیش می‌آید که ما نامه، دست‌نوشته یا یادداشتی بر روی کاغذ از کسی دریافت کنیم.

ایجاد تنوع در ارتباطات از طریق ارسال کارت‌پستال یا نوشته‌ای با دست‌خط صاحبان کسب‌وکار، عاملی برای هیجان زده کردن مشتریان است. چنین نوشته‌هایی می‌تواند با موضوع قدردانی از خرید محصول یا دریافت خدمات، یا تبریک یک مناسب خاص با زمینه فرهنگی مشترک باشد. چنین کاری اگرچه نیازمند صرف وقت و انرژی است اما نتیجه‌ای قابل توجه در حفظ مشتریان و افزایش میزان فروش دارد.

نوآوری در تمامی فرآیندهای کاری

مهم‌ترین راهکار برای هیجان زده کردن مشتریان این است که کاری را نه به شیوه معمول، که به شیوه‌ای متفاوت و جذاب انجام دهیم. برای رسیدن به این هدف شما می‌توانید با نوآوری در تمامی فرآیندهای کاری، مشتریان گوناگون را در واحدها و بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود شگفت‌زده کنید.

نوآوری در عملکرد و شیوه برخورد متصدیان فروش، خلاقیت در چیدمان محصولات، تبلیغات نوآورانه، شیوه‌های نوین سفارش و ارسال محصول و ارائه خدمات پس از فروش متفاوت، از راه‌های موثر در شگفت‌زده کردن مشتریان است.

هیجان زده کردن مشتریان با بهره‌گیری از مزایای رقابتی

طرح‌های وفاداری راهی برای هیجان زده کردن مشتریان

آمارها نشان می‌دهد مشتریان وفادار به برندها و کسب‌وکارها، ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان تازه‌وارد سودآوری دارند. همین امر اهمیت وجود طرح‌ها یا برنامه‌های وفاداری را در کسب‌وکارها نشان می‌دهد. طرح‌های وفاداری، بستری برای قدردانی از مشتریان دائمی و وفادار است. طرح‌های وفاداری در قالب‌هایی چون: بن خرید، تخفیف ویژه، اجناس رایگان و تبلیغاتی، نظرسنجی در مورد محصولاتی که هنوز به بازار نیامده‌اند و اهدای جایزه ارائه می‌شوند.

هیجان زده کردن مشتریان با بهره‌گیری از مزایای رقابتی

استفاده از مزایای رقابتی در دو سطح مورد توجه قرار می‌گیرد؛ سطح اول مربوط به محصولات است؛ یعنی زمانی که شما تلاش می‌کنید محصولاتی را برای فروش فراهم بیاورید که نسبت به محصولات مشابه در بازار از کیفیت و کارایی بیشتری برخوردار هستند؛ سطح دوم مربوط به رقابت شما با دیگر برندها و کسب‌وکارهای مشابه در ارائه انواع خدمات، بازاریابی محصولات و جلب رضایت مشتریان است.

برای استفاده از مزیت‌های رقابتی باید با سلایق، انتظارات و فرآیندهای ذهنی مشتریان خود به هنگام خرید، آشنایی داشته باشید. استفاده از فرم‌های نظرسنجی و دریافت بازخورد شفاهی مشتریان در محل خرید و بازخورد مکتوب مشتریان در سایت و وبلاگ می‌توانید از این انتظارات و فرآیندهای ذهنی آگاه شوید.

خدمات یعنی موفقیت

بعضی از کارشناسان حوزه کسب‌وکار معتقد هستند، خدمات به مشتری، شیوه‌ای موثر در بازاریابی است. مدیر یکی از برندهای موفق تجاری تجربه خود را از این تکنیک این‌گونه شرح می‌دهد: «ما پولی را که عموما برای بازاریابی و تبلیغات صرف می‌کردیم، در بخش خدمات هزینه کردیم. نتیجه این شد که مشتریان ما خود، نقش مبلغ برند را بر عهده گرفتند.» بعضی از فواید صرف هزینه در بخش خدمات عبارتند از:

  • ارائه خدمات مناسب یا متفاوت راهی برای ایجاد وفاداری به کسب‌وکار در میان مشتریان است
  • خدمات موثر از بروز نارضایتی در میان مشتریان پیش‌گیری می‌کند
  • مشتریانی که از خدمات رضایت دارند، تبلیغ کسب‌وکار شما را بر عهده می‌گیرند
  • عدم رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش باعث خروج آن‌ها از مجموعه مشتریان وفادار می‌شود
  • بسیاری از مشتریان، حاضر به پرداخت پول بیشتر برای محصولاتی هستند که از خدمات بهتری برخوردار باشند

به مشتریان خود احساس خاص‌بودن بدهید

تعامل اختصاصی با مشتریان یکی از تکنیک‌های هیجان زده کردن مشتریان است. دادن کارت تخفیف بعد از خرید به مشتریان، ارسال پیامک یا کارت تبریک در سالروز تولد مشتریان، برقراری تماس تلفنی و ارسال ایمیل برای مشتریان، بعضی از راه‌های تعامل اختصاصی با آن‌ها است.

سرعت‌بخشیدن به روندهای کاری

خوشحال کردن و هیجان زده کردن مشتریان لزوما با انجام کارهای خارق‌العاده و جلب توجه به شیوه‌های غیر مرسوم صورت نمی‌گیرد؛ گاهی کافی است کاری کنیم میزان انرژی و زمانی که صرف مراحل مختلف خرید می‌شود، کاهش یابد. برخی از تکنیک‌های سرعت‌بخشیدن به روندهای کاری عبارتند از:

  • استفاده از سیستم‌های اتوماسیون
  • بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در روندهای کاری
  • آگاهی‌رسانی مفید و به موقع به مشتریان در مورد ویژگی‌ها و کیفیت محصولات
  • ایجاد وب‌سایت برای کسب‌وکار و سفارش‌گیری آنلاین
  • ایجاد درگاه‌ها و شیوه‌های پرداخت اینترنتی
  • استفاده از خدمات پستی پیشتاز

هیجان زده کردن مشتریان با بهبود فرآیندهای کاری

برای ایجاد شگفتی در میان مشتریان، تنها به ایجاد نوآوری و خلاقیت نیاز نیست. بهبود عمومی فرآیندهای کاری، خود، عاملی است که در طول زمان، موجب ایجاد هیجان برای خرید می‌شود. از سوی دیگر بهبود فرآیندهای کاری نیازمند دستیابی به آگاهی‌ها و انجام اقداماتی است که مقدمات ایجاد نوآوری و تفاوت در فرآیندهای کاری را نیز فراهم می‌کنند. بعضی از این اقدامات را با هم مرور می‌کنیم:

  • در بهبود فرآیندهای کاری جزئی‌نگر باشید و به جزئیات اهمیت بدهید
  • با مشتریان خود در موقعیت‌های گوناگون ابراز همدردی کنید
  • از تجربه‌های شفاهی کارکنان و متصدیان فروش مستقیم برای شناخت انتظارات مشتریان بهره بگیرید
  • از مشتریان ناراضی حتما عذرخواهی کنید
  • نظرات، راهنمایی‌ها و ایده‌های سود ده مشتریان را بشنوید و ثبت و گردآوری کنید
  • احساس همدلی را بین مشتریان خود ایجاد کنید
  • مشتریان را  در رسیدن به اهداف مورد نظرشان یاری کنید
  • روی تجربه‌های مشترک مشتریان تمرکز کنید
  • بهبود هر یک از فرآیندهای کاری را همچون عملی در راستای بازاریابی و جلب مشتری تلقی کنید
  • در کنار نظرات مشتریان و کارکنان به آمار، ارقام و محاسبات دقت کنید

اطلاعاتی که در هر یک از موارد بالا به دست می‌آورید، می‌تواند راهگشای شما برای ارائه خدمات متفاوت و ایجاد هیجان و شگفتی در میان مشتریان شود. از سوی دیگر اگر همواره بر روی بهبود روندهای کاری تمرکز کنید، می‌توانید چشم‌اندازی روشن را برای کسب‌وکار خود متصور شوید.

مقالات پیشنهادی:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید