جامع ترین چک لیست برای داشتن فرآیند استخدام موفق

استخدام موفق

یکی از برترین و موفق‌ترین ابزارها که به طور حتم به شما در انجام سریع‌تر و بهتر کارهایتان کمک می‌کند، استفاده از چک لیست می‌باشد. با وجود رقابت‌های بسیار بالا در حیطه‌ی استخدام افراد وجود یک چک لیست جامع و کامل در حین مصاحبه به شما کمک می‌کند تا استخدام موفق و همچنین فرآیند استخدام به صورت منظم‌تر و هدفمندتری پیش برود. امروز با من فرشید رضازاده در این مقاله‌ی تخصصی همراه باشید تا نحوه داشتن یک مصاحبه و استخدام موفق را به شما معرفی و شما را در داشتن بهترین کسب و کار راهنمایی کنم.

۸ نکته که در چک لیست باید به آن توجه کنید

تهیه چک لیست برای تمامی کارها اعم از شخصی، اداری و روزانه سبب می‌شود تا شما به راحتی به انجام تمامی فعالیت‌های مورد نظر خود در طول روز بپردازید و هیچ یک از فعالیت‌هایی که قصد انجام آن را در طول روز دارید فراموش نمی‌کنید این امر در فرآیند استخدام نیرو برای کسب و کارتان به شما کمک فراوانی می‌کند. موارد زیر ۸ نکته طلایی و بسیار مهم می‌باشد که در داشتن یک استخدام موفق نقش بسزایی دارند.

۱. برآورد هزینه سازمان برای تامین هزینه و جذب افراد باتجربه

زمانی که به طور دقیق برای هر سِمَت شغلی کسب و کارتان برآورد هزینه کنید، یعنی زمانی که قصد دارید فرد جدیدی را به تیم خود اضافه کنید قبل از آن محدوده حقوق و دستمزد آن را تعیین کنید و به این فکر کنید که “آیا از پس پرداخت به موقع دستمزد آن فرد به راحتی بر‌می‌آیید یا خیر؟” پیشنهاد می‌شود قبل از شروع هر کاری اعم از انتشار آگهی مورد نظر و استخدام به بودجه شرکت خود توجه داشته باشید و شرکت خود را از تمامی ابعاد مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است فردی مفید و متخصص را در مجموعه‌ی خود از دست بدهید.

پس از مشخص کردن بودجه کسب و کار خود می‌توانید به جست و جوی فردی ایده‌آل به توجه به نیاز کسب و کارتان بپردازید. شما می‌توانید برای استخدام فردی متخصص از کارمندان مجموعه‌ی خود کمک بگیرید بدین صورت که می‌توانید در تابلوی اعلانات خود آگهی استخدام را قرار دهید و از کارمندان خود بخواهید در صورت آشنایی با فردی که تمامی ویژگی‌های مورد نیاز جهت استخدام را دارند به شما کمک کنند و در داشتن استخدام موفق به شما کمک می‌کنند.

۲. زمانبندی مصاحبه‌ها

در این مرحله نیاز است که برای استخدام فردی با مدیر استخدام و منابع انسانی برنامه ریزی کنید و به فرد مصاحبه شونده اعلام کنید که این روند چه مدت زیادی طول می‌کشد. هر فرد مصاحبه شونده باید از لحاظ صلاحیت فنی، پاسخگویی به مشتری و تناسب فرهنگی برخوردار باشد. در صورتی که فرد مورد نظر مورد تایید بود باید با او در مورد میزان حقوق و دستمزد جدید صحبت کنید و به توافق برسید. اگر فرد مورد نظر را از بین کارمندان شرکت پیدا کردید باید به دنبال جایگزین برای پر کردن آن سمت شغلی باشید.

۳. جست و جو از میان صدها متقاضی

یقینا قبل از استخدام افراد لیستی دقیق و کامل از افراد واجد شرایط و رزومه‌ی دقیق آن‌ها را به طور کتبی در اختیار دارید که می‌توانید با رزومه‌های کارکنان فعلی خود ادغام کنید و افراد مناسب و واجد شرایط را از بین آن‌ها انتخاب کنید. بهتر است برای تایید رزومه‌های افراد و فیکس کردن زمان مصاحبه برای آن فرد ایمیل تاییدیه ارسال نمایید. نیازی به ارسال ایمیل‌های دیگر از جانب شما نیست مگر اینکه قصد مصاحبه و در نهایت همکاری با فرد را داشته باشید.

۴. تهیه فهرست کوتاه از افراد و رزومه‌ی آن‌ها

زمانی که چندین متقاضی را برای موقعیت مورد نظر خود انتخاب کردید، رزومه و برنامه‌های آن‌ها را به طور دقیق لیست کنید و سپس لیست ایجاد شده را در مقابل اولویت‌ها و نیازمندی‌های خود قرار داده تا بتوانید با راحتی هر یک را مورد ارزیابی خود قرار دهید. در نظر داشته باشید که فهرستی که قصد تهیه آن را دارید باید شامل اطلاعاتی نظیر نام، نام خانوادگی، سن، تجربه و تخصص فرد باشد.

۵. برنامه ریزی برای اولین مصاحبه

برای اولین مصاحبه به طور دقیق برنامه ریزی کنید و تاریخ آن را با کارجو نیز هماهنگ کنید، این مصاحبه می‌تواند به صورت حضوری و یا تلفنی باشد. باید زمان مصاحبه و همچنین مدت زمان مصاحبه را به هر متقاضی به طور دقیق اعلام کنید. مطمئن شوید که فرم ارزشیابی هر فرد به طور دقیق و کامل پر شده است، همچنین یک کپی از شرح شغل و فرم پر شده را به داوطلب بدهید تا آن را به طور دقیق بررسی نماید و از او بخواهید که در مصاحبه‌های بعدی فرم را به همراه داشته باشد.

استخدام موفق۶. مشخص کردن دومین جلسه مصاحبه

مصاحبه‌ی دوم باید توسط افرادی که نقش بسیار مهمی در فرآیند استخدام دارند تشکیل شود. کارفرما، مدیر بخش منابع انسانی و سرپرست استخدام باید از افرادی باشند که در دومین جلسه حضور داشته باشند. در مصاحبه دوم هر فرد باید نقشی را بر عهده داشته باشند و همچنین اگر نیاز به انجام آزمون خاصی می‌باشد آن را انجام دهید.

۷. مشخص کردن فینالیست‌های فرآیند استخدام

زمانی که از بین گزینه‌های فراوان افراد محدود را انتخاب کردید باید تمامی مدارک فرد انتخاب شده اعم از سابقه و پیشینه و تمامی اسناد او با دقت و درستی مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت تایید شود. در طول فرآیند مصاحبه در صورت نیاز توصیه می‌شود مدیران از طریق ایمیل و تلفن با فرد در ارتباط باشند.

۸. صحبت با فرد انتخاب شده

زمانی که با مدیارن بخش‌های دیگر به توافق رسیدید به طور غیر رسمی با متقاضی در مورد حقوق و شرایط کاری صحبت کنید. اگر برای کسب و کار خود نیاز به آزمودن فرد دارید با فرد در مورد آزمون‌های قبل از استخدام به طور کامل صحبت کنید. در این مرحله برای داشتن اطمینان خاطر از فرد می‌توانید به سراغ کارفرمایان قبلی فرد متقاضی رفته و با او در مورد فرد صحبت کنید و سوالاتی از او بپرسید.

برای داشتن یک استخدام موفق از بین افراد گوناگون بهترین حالت استفاده از یک چک لیست و داشتن یک برنامه ریزی منظم و دقیق می‌باشد. داشتن نیروهای انسانی با اعتماد به نفس و با تجربه میزان موفقیت کسب و کار شما را بالا می‌برد. با توجه به ضرب المثل جنگ اول به از صلح آخر صحبت‌های اولیه و به نتیجه رسیدن با فرد متقاضی بسیار مهم می‌باشد شما باید سعی کنید خواسته‌ها و نیازهای خود را از یک کارمند به طور شفاف برای او بازگو کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید