خصوصیات شریک تجاری منابع انسانی یا HRBP

شریک تجاری منابع انسانی

شریک تجاری منابع انسانی


شریک تجاری منابع انسانی یا HRBP به زبان ساده رابطی استراتژیک میان منابع انسانی و کسب و کار است. یک شریک تجاری منابع انسانی متخصصی است که درک عمیقی از کسب و کار دارد و از تاثیر منابع انسانی در کسب و کار اطلاع کافی دارد. البته وظایف و نقش شریک تجاری متغیر است. هر نوع پیوند قراردادی و انحصاری بین افراد که بیانگر یک اتحاد تجاری است، شراکت تجاری می‌باشد. ممکن است دو طرف این قرارداد دو شخص باشند که برای شراکت در کاری با یکدیگر توافق کرده باشند. همچنین تیم‌ها، گروه‌ها و کسب و کارهای جداگانه‌ای که برای رسیدن به هدفی مشترک و سودمند توافق می‌کنند نیز به عنوان شریک تجاری منابع انسانی به شمار می‌آیند.

مفهوم شریک تجاری استراتژیک چیست؟

شریک تجاری شخصی است که وظیفه رهبری گفتگوهایی که درباره آینده، ماموریت، اهداف و استراتژی کلی یک شرکت یا سازمان را به عهده دارد. البته این شخص عضو تیم مدیران ارشد یا تیم رهبری اجرایی نیست. به همین علت خصوصیات شریک تجاری موفق شامل موارد زیر است.

  • داشتن فن بیان خوب و تسلط کلامی
  • ارائه مشاوره و نظرات و ایده‌های ارزشمند در کسب و کار
  • پیشنهاد برترین توصیه‌ها، تصمیم گیری‌ها و راه‌های دستیابی به اهداف کاری
  • یادگیری مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌ها: در صورتی که شخصی قصد داشته باشد به عنوان یک شریک تجاری ارزشمند باشد و گفتگویی مفید در جلسات و گفتگوهای سازمان داشته باشد باید مهارت و اطلاعات خود را در حوزه‌های مورد نیاز سازمان افزایش دهد
  • درک صحیح تمام زمینه‌ها و دپارتمان‌های کسب و کار
  • دارای مهارت گوش دادن به مشکلات و ایده‌ها

شریک تجاری منابع انسانی کیست؟

مهم‌ترین کاری که شریک تجاری انجام می‌دهد تمرکز همزمان بر افراد و جنبه‌های تجاری سازمان جهت دستیابی به اهداف تجاری سازمان است. منابع انسانی دارای متخصصان بسیار زیادی است که از بین آن‌ها شریک تجاری به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط دارد، البته این متخصصان با مدیران صفی ارتباط دارند. یک شریک تجاری منابع انسانی خبره می‌تواند باعث افزایش ارزش‌های سازمان و هدایت فرایند تصمیم گیری شود. مهم‌ترین نقش یک شریک تجاری بسیار خبره در زمان بروز تغییر و اختلال در شرکت است. زیرا فقط این فرد می‌تواند به خوبی همسو بودن فعالیت‌های استراتژیک منابع انسانی را با اولویت‌های مدیر صفی تشخیص داده و تضمین کند.

با توجه به نقش استراتژیک شریک تجاری منابع انسانی، بیشترین کاربرد آن مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای امروزی است. بنابراین یکی از خصوصیات شریک تجاری برقراری ارتباط بین دویست تا چند هزار کارمند است. بر اساس قوانین موجود در سازمان و منابع انسانی، نقش استراتژیک شریک تجاری با گستردگی دامنه کنترل آن رابطه مستقیم دارد.

مهم‌ترین وظایف شریک تجاری منابع انسانی چیست؟

از جمله مهم‌ترین وظایف شریک تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • همکاری با تیم‌ها، مدیران و ذینفعان شرکت
  • شکل دهی و اجرای استراتژی‌ها و فعالیت‌های موثر افراد درون سازمان
  • برخورداری از درک عالی از سازمان، استراتژی و مشتریان آن و چالش‌های مردمی که سازمان با آن‌ها مواجه هستند
  • همسو شدن با بخش خاصی از کسب و کار شامل هیئت مدیره و قسمت خاصی از تیم و تسهیل پیاده سازی استراتژی کسب و کار
  • داشتن مهارت لازم برای برقراری رابطه معنادار با افراد کلیدی در حوزه تجاری خود و سایر تیم‌های سازمان و تاثیر بر افراد
  • توانایی استفاده از داده‌ها، معیارها و شواهد برای اطلاع رسانی و هدایت تصمیم گیری و تغییر در حوزه‌های تجاری خود
  • در صورتی که شریک تجاری منابع انسانی در یک سازمان کوچک یا متوسط اقدام نماید، توانایی فعالیت در همه حوزه‌های سازمان، ارائه تخصص در همه زمینه‌های سازمان و همچنین رسیدگی به روابط کارمندان و تعیین خط مشی را به عهده دارد
  • هدایت استراتژی افراد برای حوزه تجاری خود از طریق همکاری با تیمی از متخصصان اعم از کارشناسان استعداد و فرهنگ و توسعه به عنوان مراکز تعالی و تیم سرویس مشترک

۵ مسئولیت اصلی شریک تجاری منابع انسانی

مهم‌ترین مسئولیت‌های یک شریک تجاری شامل موارد زیر است.

  • جلسه و دیدار با افراد ذینفع کلیدی جهت بحث درباره چالش‌های کارمندان
  • راهنمایی و مشاوره درباره امور مربوط به کارمندان اعم از بازسازی و جانشین پروری درون سازمان
  • آموزش تخصصی به کارمندان و ایجاد راه حل‌هایی جهت کمک به حوزه کسب و کار برای ارائه استراتژی
  • ایجاد رابطه با کارمندان و افراد مرتبط با کسب و کار تاثیر گذاری بر آن‌ها
  • برگزاری کلاس‌های تخصصی برای تیم‌های تخصصی که قصد پیاده سازی رویکردهای جدید مرتبط با کارمندان را دارند

شریک تجاری منابع انسانی

مهم‌ترین وظایف شریک تجاری منابع انسانی چیست؟

با توجه به اینکه در عصر دیجیتال هستیم مسئولیت‌های استراتژیک شریک تجاری روز به روز در حال افزایش است، از همین رو تغییرات درون سازمان نیز خیلی سریع اتفاق می‌افتند. از مهم‌ترین وظایف و خصوصیات یک شریک تجاری کاهش استرس موجود در تیم‌های رهبری است. این شخص می‌تواند از طریق تفکر استراتژیک، برنامه ریزی برای آینده و کمک به ادغام فناوری در جریان کار باعث کاهش استرس موجود در تیم رهبری شود.

به همین علت یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید یک شریک تجاری یاد بگیرد و انجام دهد آموزش مداوم پیشرفت‌های جدید منابع انسانی و کسب و کار و به روز رسانی مرتب آن‌ها است. در این صورت یک شریک تجاری می‌تواند باعث پیشرفت و موفقیت روزافزون شرکت و سازمان خود شود. بنابراین شما می‌توانید با در پیش گرفتن رویه مذکور و استفاده از روش‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید به یک قطب مثبت تجاری در کسب و کار خود تبدیل شوید. در این صورت می‌توانید باعث پیشرفت کسب و کار خود به ویژه در زمینه‌های تجاری شوید.

سخن پایانی

با وجود اینکه رسیدن به جایگاه یک شریک تجاری کمی سخت است؛ اما تصور نتیجه نهایی آن بسیار لذت بخش است. یک شریک تجاری باید به یادگیری موارد بسیار زیادی از جمله صنعت و تجارت، تحلیل مالی سازمان و همچنین فرآیندهای عمده تجاری مانند فروش، تولید، ارائه خدمات و… مطلع باشد. افزایش قابلیت تاثیرگذاری روی مدیران ارشد و برقراری رابطه با کارمندان نیز از دیگر مواردی است که یک شریک تجاری باید آن را آموزش ببینند و بتوانند به راحتی به صورت سیستماتیک و استراتژیک اقدام نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید