اثر مرکب چیست و چگونه به کسب و کار شما کمک می‌کند؟


در برخی از کسب و کارها که هیچ پیشرفت در آن‌ها دیده نمی‌شود، صاحبان آن کسب و کار ساعت‌های طولانی را صرف کار کردن و پیدا کردن بهترین استراتژی می‌گردند؛ اما نتیجه دلخواه را دریافت نمی‌کنند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و شکست می‌خورند. این نوع از مدیران که بدون برنامه ریزی درست و دقیق پیش می‌روند نمی‌توانند خود را از روزمرگی دور کنند به عبارت ساده‌تر هر روز بدون هیچ شانسی حرکت روز قبل را اجرا می‌کنند و هیچ پیشرفتی نمی‌کنند. یکی از متودهای مورد استفاده توسط افراد موفق، اثر مرکب می‌باشد. برخی افراد موفق نظیر بیل گیتس، استیو جابز و … بدون اطلاع از اینکه اثر مرکب چیست آن را در زندگی خود اجرا، و توانستند موفق‌های زیادی را کسب نمایند.

اثر مرکب چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که اثر مرکب چیست و یا به چه صورت عمل می‌کند، در واقع موفقیت در هر چیزی از قدرت‌های منحصر به فرد اثر مرکب می‌باشد. اثر مرکب به این معنی می‌باشد که تاثیر و انتخاب‌های کوچک و مکرر با گذشت زمان ترکیب می‌شوند و بسته به انتخاب‌های ما، نتیجه کار را رضایت بخش یا به فاجعه تبدیل می‌کنند. بسیاری از افراد موفق در حوزه بازاریابی معتقد هستند هر استراتژی موفقی که در پیش می‌گیرید اهمیتی ندارد، زیرا همه چیز به اثر مرکب باز می‌گردد.

مثالی برای درک بهتر اثر مرکب

دان هاردی نویسنده‌ای موفق و مشهور در عرصه بازاریابی می‌باشد که کتاب خود را به نام اثر مرکب را به چاپ رسانده. این کتاب به حدی موفق بوده که به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است، مطالعه این کتاب برای درک بهتر اثر مرکب و داشتن بهترین استراتژی بسیار تاثیر گذار است، در ادامه برای درک بهتر قسمت‌هایی از این کتاب آورده شده است. دان هاردی در این کتاب سه دوست را که از نظر مالی، جسمی، وزنی و وضعیت تاهل شراط یکسانی دارند را مثال زده است و مقایسه کرده.

دوست اول: او به زندگی عادی و روزمره خود ادامه می‌دهد و مشتاق برای ایجاد تغییر در زندگی خود نمی‌باشد. دوست دوم: با همان شرایط دوست اول، با این حال که تغییراتی را در زندگی خود آغاز می‌کند، او هر شب ۱۰ صفحه از کتابی را می‌خواند، هر روز در مسیر رفتن به محل کار خود پادکستی انگیزشی و ۳۰ دقیقه‌ای را گوش می‌دهد و همچنین روزانه یک کیلومتر پیاده روی مفید دارد.

دوست سوم: همانند دوست سوم تغییرات بسیار کوچکی در زندگی خود ایجاد کرده است، تلویزیون بزرگ و هوشمندی را خریداری کرده و بیشتر وقت خود را صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی می‌کند، یک میز مجهز نوشیدنی الکی را در اتاق پذیرایی خود قرار داده است و از شبکه آشپزی پختن غذاهای خوشمزه را آموزش می‌بیند.

پس از گذشت سه سال و نیم تفاوت‌هایی میان این سه دوست آشکار و قابل رویت می‌باشد. دوست اول در همان موقعیت قبل خود مانده و شکایتش از زندگی بیشتر شده و هیچ پیشرفتی نکرده است و رابطه او با خانواده‌اش کم رنگ شده است. دوست دوم از نظر جسمی سالم‌تر و مرتب‌تر شده است او تقریبا بیشتر زمان خود را صرف آموزش و یاد گیری مطالب جدید کرده است و دانش جدیدی را کسب کرده. او با مطالعه و آموزش‌های فراوان خود توانسته است در سمت شغلی خود ترفیع بگیرد و رشد کند.

دوست سوم شیرینی پز و آشپز ماهری شده و تمامی افراد آشنا با او از دست پختش تعریف و تمجید می‌کنند؛ اما او دچار پرخوری و اضافه وزن شده که این امر سبب بد خوابی او در شب و در صبح سبب کسالت این فرد شده است. رضایت رئیس او به شدت از نحوه عملکرد او در سازمان کاهش یافته و سبب ضررهای در شرکت شده است. تمامی این موارد سبب ایجاد استرس و دور بودن از خانواده برای دوست سوم شده است که زندگی او را مختل کرده.

دوست دوم و سوم انتخاب‌های کوچکی برای زندگی خود داشته‌اند، همین انتخاب‌های کوچک با مرکب شدن در عامل زمان تغییرات وسیعی به مرور زمان در روند زندگی این دو فرد داشته است برای یکی نتیجه رضایت بخش و برای دیگری نتیجه زیان باری را به همراه داشته است.

نکات مهم در خصوص اثر مرکب چیست

اثر مرکب مانند کسب و کارها و استراتژی‌های دیگر نکات به خصوصی دارد که توجه به این نکات در ابتدا برای شما مفید می‌باشد نکات مهم و منحصر به فرد در اثر مرکب به شرح زیر می‌باشد.

نکته اول

مهم‌ترین نکته در اثر مرکب این است که فورا خود را نشان نمی‌دهد و تا مدتی هیچ اثری را شما مشاهده نخواهید کرد. بهترین مثال برای تاثیر اثر مرکب گیاه بامبو می‌باشد، زمانی که بذر این گیاه کاشته می‌شود تا ۵ سال هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و رشدی صورت نمی‌گیرد، با گذشت ۵ سال اولین جوانه ظاهر شده و با گذشت پنج یا شش هفته بامبو می‌تواند تا ۳۰ متر نیز رشد کند.

در حقیقت درخت بامبو در عرض چند هفته کوتاه این چنین رشد نکرده، بلکه این اتفاق در این ۵ سال و ۶ هفته رخ داده است، بنابراین هر کار کوچک را که شروع کرده‌اید به صورت مستمر ادامه دهید و از آن ناامید نشوید با گذشت زمان خود را در اوج و بهترین موقعیت می‌بینید.

نکته دوم

کارهای کوچک زیاد را برای انجام در اطراف خود قرار ندهید و در نظر نداشته باشید. مطلوب‌ترین حالت انتخاب ۱ و یا حداکثر ۵ کار کوچک در برنامه‌تان می‌باشد و کارها باید به گونه‌ای باشد که به شما فشاری وارد نشود و شما را خسته نکنند.

در آخر

در هر کسب و کار استفاده از تجربیات افراد موفق و مطالعه فراوان در این عرصه بسیار تاثیر گذار می‌باشد، همچنین یکی از راه‌های داشتن کسب و کار فوق العاده با سودهای بسیار بالا برانگیخته کردن هیجان مشتریان و جا اندازی برندتان در بین افراد می‌باشد. استفاده از بهترین استراتژی در ابتدای راه و به کار گیری آن در تمام مراحل بسیار مهم می‌باشد، به یاد داشته باشید شما هستید که می‌توانید کسب و کارتان را بهبود ببخشید و موفقیت را برای کسب و کارتان تضمین کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید