بازاریابی b2b چیست؟ آشنایی با مدل بازاریابی b2b

آشنایی با مدل بازاریابی b2b

اغلب افراد فکر می‌کنند منظور از بازاریابی، وجود یک شرکت تجاری و در سمت دیگر مصرف کننده و مشتریانی قرار دارند در حقیقت این نوع بازاریابی بازاریابی تجارت به مشتری نام دارد. دنیای تجارت بسیار پیچیده می‌باشد، یکی از مباحث بسیار پیچیده که نیاز به بررسی تخصصی دارد بازریابی تجارت به تجارت است که بیشتر افراد آن را با نام b2b در صنعت تجارت و بازاریابی می‌شناسند. اگر چه این نوع شیوه بازاریابی برای برخی از افراد ناآشنا می‌باشد؛ اما بیشتر تعاملات تجاری در کسب و کارهای بزرگ دنیا به شکل بازاریابی b2b صورت می‌گیرد. شاید برای شما سوال باشد بازاریابی b2b چیست؟ اگر مشتاق به آشنایی با مدل بازریابی b2b هستید ما به شما به طور تخصصی این بازاریابی را معرفی می‌کنیم و به بررسی آن می‌پردازیم.

 بررسی و آشنایی با مدل بازریابی b2b

بازاریابی تجارت به تجارت(Business to Business) یا b2b به استراتژی بازاریابی اشاره دارد که برخی از شرکت‌ها محصولات یا خدمات خود را به شرکت‌ها و کسب و کارهای دیگر ارائه می‌دهند. با این وجود بزرگ‌ترین عامل تاثیر گذار در بازاریابی و کسب و کار شما مشتریان و مصرف کنندگان هستند اگر به طرز صحیح مشتری را نشناسید یا به طور عامیانه رگ خواب مشتری خود را ندانید تبلیغاتی که برای برند خود انجام می‌دهید تاثیر گذار نمی‌باشد و یا ممکن است بازاریابی برای کسب و کار شما صورت نگرفته باشد.

شناخت کامل و آشنایی با مدل بازاریابی b2b و استفده از آن در کسب وکار شما و همچنین بالا بردن تعداد متقاضیان جهت خریداری محصول شما بالا می‌رود و شما موظف هستید بهترین خدمات را در اختیار آن‌ها قرار دهید، با این وجود تفاوت‌هایی بین مصرف کنندگان فردی و شغلی می‌باشد. برخی از شرکت‌ها خدمات خود را در اختیار خریداران فردی و برخی از دیگر خدمات خود را در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهند.

نحوه عملکرد بازاریابی b2b

اولین گام در بازاریابی b2b، اطلاع رسانی به شرکت‌های دیگر در خصوص اینکه شما کسب و کار خود را آغاز کرده‌اید و محصولی برای فروش دارید. آشنایی با مدل بازریابی b2b این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که افراد را از برند خود آگاه سازید و همچنین شرکت‌های دیگر را نسبت به برند خود علاقه‌مند کنید، استفاده از بازاریابی b2b زمانی مناسب است که محصول و یا خروجی یک شرکت برای بهبود عملکرد شرکتی دیگر مورد نیاز باشد، به مثال‌های زیر توجه فرمایید.

  • شرکتی که در تولید تجهیزات سنگین نقش دارد، اقدام به بازاریابی و فروش محصولات و تجهیزات صنعتی به یک کشور ساختمانی می‌کند.
  • یک تولید کننده پمپ و لوله در تلاش است تا محصولات تولید شده خود در عرصه پمپ را به تولید کننده نفت و گاز به بهترین شکل ممکن بفروشد.

موارد بالا نمونه‌های از حضور بازاریابی b2b در بین شرکت‌های مرتبط در یک عرصه می‌باشد، بدین صورت که یک شرکت لوازم‌های مورد نیاز و اساسی یک کسب و کار دیگر را با کیفیت مناسب تولید می‌کند و در اختیار آن کسب و کار برای فروش قرار می‌دهد و این چرخه در بازاریابی b2b مدام تکرار می‌شود.

چرا بازاریابی b2b

وجود بازاریابی b2b در یک کسب و کار بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد، زیرا بیشتر شرکت‌ها برای بهبود عملکرد خود و تولید محصولات باکیفیت به خدمات کسب و کارهای دیگر متکی هستند،  تعداد محدود و بسیار کمی از شرکت‌ها وجود دارند که صفر تا صد محصولات عرضه کننده به مشتری را خودشان ۱۰۰% تولید کنند، یکی از دلایل بسیار مهم دیگر بازاریابی b2b طولانی بودن روابط بین دو شرکت و همچنین پتانسیل افزایش درآمد می‌باشد فروش به مصرف کنندگان معمولی سود کم و بسیار کمی دارد؛ اما فروش محصولات و کالای خود به شرکت‌های بزرگ سود بسیار فراوانی دارد.

عموما قراردادهایی که بین دو شرکت جهت تامین محصولات مورد نیاز شکل می‌گیرد چندین ماه می‌باشد که سود به دست آمده از این قرارداد بسیار ارزشمند و زیاد است و بسته به رضایت طرفین این قرار داد با سوددهی بیشتر برای دو طرف قابل تمدید می‌باشد(برای هر دو کسب و کار سود دو جانبه دارد) .

آشنایی با مدل بازاریابی b2b

۳ نکته طلایی بازاریابی b2b

شرکت‌های بازرگانی برای بهبود  و رشد کسب و کار و خود از طریق بازاریابی b2b باید ۳ نکته طلایی را در خصوص این بازاریابی بدانند و از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنند تا بهترین کسب و کار را برای خود به ارمغان آورند، ۵ نکته طلایی بازاریابی b2b به شرح زیر می‌باشد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رشد و نماش محصولات شما بسیار تاثیر گذار می‌باشد، سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و با وسیله‌ شبکه‌های اجتماعی برند خود را برای بقیه جا بندازید و از طریق آن کسب و کار خود را رونق بدهید. آشنایی با مدل بازاریابی b2b راه‌های فراوان را برای مطرح کردن خود در میان رقبا و مشتریان به شما معرفی می‌کند، با تبلیغات موثر و هیجان انگیز در شبکه‌های اجتماعی مشتریان خود را هیجان زده کنید و به سمت خرید محصولات خود جذب کنید.

تحقیق درباره مشتری

با بازاریابی b2b این امکان برای شما وجود دارد موارد مورد نیاز برای مشتریان خود را شناسایی و آن را تامین کنید، به دنبال تمایز و برتری نسبت به رقبای خود باشید. اگر قصد شناخت بیشتر و بهتر مشتریان خود را دارید اقدام به تشکیل گروه‌های کاربری مخصوص مشتریان خود کنید، با شناخت نقاط قوت خود و تمرکز بر روی آن سعی بر ایجاد بهترین محصول و ارائه محصول برای مشتریان خود کنید.

پرورش شخصیت خود

عدم اعتماد به خود و کاری که می‌خواهید آن را انجام دهید سبب شده مشتریان و مدیران کسب و کارهای دیگر به شما اعتماد نکنند. هوش مالی و خلاقیت را در خود پروش دهید و فردی مثبت اندیش باشید و از کاری که می‌خواهید انجام دهید هراس نداشته باشید، وجود اعتماد به نفس در شخصیت شما سبب اعتماد متقابل مشتریان به شما می‌شود همچنین با بالا بردن روحیه مشتری مداری با مشتریان خود کامل‌ترین برخورد و بهترین رفتار را با آن‌ها داشته باشید.

در انتها

برای داشتن بازاریابی موفق علاوبر داشتن استراتژی کامل و منحصر به فرد مطالعه کتاب‌های مخصوص بازاریابی در این زمینه به شما کمک فراوانی می‌کند، آشنایی با مدل بازاریابی b2b علاوبر آشنایی مشتریان با برند شما سبب ایجاد بیشترین میزان سود برای شما می‌شود. با بازرایابی B2B شما از عواملی که موجب شکست در کسب و کارتان می‌شود در امان می‌مانید و در فضای رقابتی بین رقبای دیگر خود فرار می‌گیرید و بهترین فروش را از آن خود می‌کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید