بررسی انواع نظریه های کسب و کار

نظریه های کسب و کار

یکی از مراحل اولیه و بسیار مهم در کسب و کار که موفقیت آن سازمان را تضمین می‌کند اقدامات مدیر آن کسب و کار، استفاده از بهترین تکنیک‌ها بازاریابی مثل قیف فروش و داشتن انگیزه در میزان موفقیت تیم می‌باشد. زمانی که شما می‌خواهید بهترین تکنیک‌های بازاریابی را برای کسب و کار خود اعمال کنید باید در نظر داشته باشید که آن نظریه بتواند تمامی ابعاد کسب و کار اعم از درونی و بیرونی را به خوبی تغییر دهد. نظریه‌ های کسب و کار، نظریه‌هایی هستند که می‌توانند به خوبی کسب و کار شما را در ابعاد مثبتی تغییر دهد. از این رو استفاده از نظریه های کسب و کار به شدت پیشنهاد می‌شود.

نظریه های کسب و کار چسیت؟

Organizational theory یا همان نظریه های کسب و کار طرح‌ها و ساختاری هستند که با رفتار افراد آن کسب و کار و نحوه تعامل آن افراد با سازمان سر و کار دارد. مطالعه انواع کسب و کار بهترین راه حل را در مواجه با مسائل مختلف و گوناگون اختیار شما قرار می‌دهد. با نظریه کسب و کار به راحتی می‌توانید با تغییرات ناگهانی به خوبی کنار بیایید و کارآیی و بهره‌وری تیم خود را به آسانی به حداکثر برسانید.

به بیان دیگر نظریه‌ های کسب و کار یک مرجع جامع برای بررسی و توضیح الگوهای رفتاری در یک سازمان می‌باشد. این نظریه به سازمان کمک می‌کند تا به خوبی رابطه بهتری میان یک سازمان با افراد و محیط برقرار شود. با بررسی کسب و کارهای موفق در می‌یابید که استفاده از برترین نظریه های کسب و کار به بهبود پتانسیل اقتصادی در جامعه کمک فراوانی می‌کند.

انواع نظریه های  کسب و کار

نظریه کسب و کار حالت‌های مختلفی دارد که با یکدیگر تفاوت‌های بارزی دارند. استفاده از هر از نظریه‌ها با شناخت خصوصیات و درک بهتر هر یک بسیار کارآمدتر و با نتیجه رضایت بخش تری همراه است. نظریه‌ها شامل ۴ نوع مختلف می‌باشد که توضیحات هر یک به شرح زیر می‌باشد.

۱. کلاسیک

این نظریه در اواخر قرن ۱۹ ایجاد و به کار برده شد. این نظریه یکی از رویکردهای سنتی سازمانی  است که در آن مسئولیت سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد. در این نظریه مسئولیت سازمان مورد بررسی قرار گرفته می‌شود و کارمندان در این نوع نظریه مورد بررسی قرار گرفته نمی‌شود. این نظریه سازمان را به یک ماشین و کارکنان آن کسب و کار را به قسمت‌های مختلف آن ماشین تشبیه می‌کند.

ویژگی نظریه سازمانی کلاسیک

شناخت هر نظریه قبل از به کار گیری آن نظریه در کسب و کار بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد، نظریه سازمانی کلاسیک یکی از نظریه‌هایی است که دارای ویژگی و مزیت‌های بسیار زیادی می‌باشد.

  • در این نظریه ساختار مشخص و معینی برای مدیریت تعریف شده است.
  • باعث افزایش کارآیی مجموعه می‌شود.
  • بیشترین تمرکز این نظریه بر روی خروجی‌ها می‌باشد و در مورد ورودی‌هایی که براساس کارمندان ایجاد می‌شود تمرکزی ندارد.
  • این نظریه براساس یک مدل حسابداری یکپارچه طراحی و پیاده سازی شده است.

موارد فوق مزیت‌ها و ویژگی‌های نظریه‌ی کلاسیک را بازگو می‌کند. همانطور که در بالا به آن اشاره شد در این نوع نظریه بیشتر خروجی مورد بررسی قرار گرفته می‌شود و تمرکزی بر روی نیروهای فردی وجود ندارد.

۲. مدیریت علمی نظریه سازمانی

این نوع نظریه مسئولیت در به حداکثر رساندن سطح کارآیی هر کارمند در سازمان و همچنین در به حداقل رساندن زمان انجام وظیفه مورد استافده قرار گرفته می‌شود. در این نوع نظریه اعتقاد بر این است که بهبود کارآیی هر کارمند در سطح کار به نوبه خود می‌تواند توانایی مدیریت خود را افزایش دهد.

مزایای نظریه سازمانی

این نظریه از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که استفاده از این نظریه در کسب و کار به شما کمک فراوانی می‌کند. مزایای این کسب و کار به شرح زیر می‌باشد.

  • استفاده از این نوع نطریه به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید هزینه‌های تولید خود را به شدت کاهش دهید.
  • این تئوری بر تولید پیشرفته تمرکز دارد.
  • با این نظریه شما به راحتی می‌توانید عدم صحت اطلاعات را د حین عمل به شدت کاهش دهید.
مضرات نظریه سازمانی

این نظریه در کنار مزایایی که دارد دارای مضراتی می‌باشد که باید به آن توجه شود. مضرات مدیریت علمی نظریه سازمانی به شرح زیر می‌باشد.

  • برای شروع این نظریه به سرمایه عظیمی نیاز دارد.
  • این نظریه در کارمندان کسب و کار انگیزه ایجاد نمی‌کند.
  • مدیریت علمی نظریه سازمانی فرصتی برای توسعه خلاقیت در کارکنان ایجاد نمی‌کند.

هر نظریه در کنار مزایایی که دارد از معایب نیز برخوردار می‌شود که توجه به هر کدام در قبل از انتخاب آن نظریه برای کسب و کار بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در نتیجه‌ی کسب و کار شما تاثیر گذار باشد.

نظریه های کسب و کار۳.  نئو کلاسیک

طبق این نظریه سازمان یک سیستم اجتماعی در نظر گرفته می‌شود و اقدامات انسانی و کارکنان یک سازمان می‌باشد که تاثیر مستقیم و تاثیر گذار بر روی عملکرد فرد دارد. تمامی این دلایل سبب شده تا تمرکز این نظریه بر روی انسان‌های درون یک سازمان باشد.

محدودیت‌های نظریه نئو کلاسیک

نظریه‌ی نئو کلاسیک دارای محدودیت‌هایی برای سازمان می‌باشد که قبل از استفاده از این نظریه باید این محدویت‌ها را به خوبی شناخت و در نظر گرفت.

  • این نظریه بیشتر بر روی عملکرد سازمان و نحوه عملکرد آن سازمان با مردن را در نظر گرفته و محیط را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.
  • در این نظریه فرض بر این می‌باشد که یک رویکرد در اداره سازمان با هر شرایط محیطی مناسب و تاثیر گذار می‌باشد.

۴. سازمانی مدرن

بر طبق این نظریه سازمان با یک سیستم در ارتباط است که در صورتی که تغییری در محیط خارجی و یا داخلی ایجاد شود با توجه به آن تغییر، در محیط تحت تاثیر تغییرات اعمال می‌شود. این نظریه یک کسب و کار را به عنوان یک سیستم باز در نظر گرفته و می‌پذیرد و به طور منظم برای توسعه و پایداری آن مجموعه با محیط تعامل دارد.

استفاده از نظریه های کسب و کار مطمئن و در نظر گرفتن مزیت‌ها و معایب آن قبل از استفاده از آن نظریه برای سازمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انتخاب بهترین نظریه و بازاریابی در نتیجه اهمیت تاثیر ویژه‌ای دارد. شما با انتخاب یک نظریه و یا بازاریایی منحصر به فرد مثل اثر مرکب می‌توانید بهترین‌ها را برای کارکنان و کسب و کار خود به عمل آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید