تاثیر تئوری شیر و عنکبوت در افزایش فروش

تئوری شیر و عنکبوت

استفاده از تکنیک‌ها و تئوری‌های فروش در صورت عدم اطلاع از آن‌ها می‌تواند ضررهای مالی غیر قابل جبران و زیادی را به کسب و کار شما وارد کند. از معروف‌ترین نئوری‌ها می‌توان به تئوری شیر و عنکبوت در بازاریابی نام برد. از این دو تئوری افراد موفق در حوزه کسب و کار مانند جف بروز، امید کردستانی، فرشید رضازاده و… در کسب و کارهای خود استفاده می‌کنند که باعث بهبود روند کسب و کار و در نهایت دست‌یابی به نتیجه دلخواه می‌شود. در این مقاله تخصصی با ما همراه باشید تا تئوری شیر و عنکبوت را به طور تخصصی و در تمامی ابعاد با یکدیگر بررسی کنیم.

سیر پیدایش تئوری شیر

در سال ۱۹۰۳ فردی به نام کلاید بیتی در یکی از روستاهای آمریکا متولد شد. در سنین جوانی خانواده خود را ترک کرد و به عنوان یک نظافت چی قفس حیوانات در یک سیرک مشغول به کار شد. بیتی به خوبی توانست در شغل خود رشد کند و از یک نظافت چی ساده به یک مدیر اجرای معروف و مشهور تبدیل شود. تمامی افراد بیتی را به عنوان رام کننده حیوانات اهلی و درنده می‌شناختند؛ اما بهترین اجرای او در دوره‌ای بود که اکثر رام کننده‌گان شیر در رینگ سیرک توسط حیوانات کشته می‌شدند.

کلاید بیتی در دهه ششم از زندگی خود دار فانی را وداع گفت؛ اما این سرطان بود که باعث از پا در آوردن بیتی شد و عامل کشته شدن بیتی شیر نبود. شاید برای شما سوال باشد که بیتی چگونه توانست در رینگ رام کردن حیوانات وحشی سر بلند به بیرون بیاید؟ پاسخ این سوال بسیار راحت و ساده است. کلاید بیتی اولین فردی بود که در هنگام اجرای خود با یک صندلی بر روی صحنه ظاهر می‌شد.

بیتی در حالی که یک صندلی در دست و یک شلاق در دست دیگر داشت وارد صحنه می‌شد. شلاق با حرکت مداوم خود توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، در واقع از شلاق برای خالی نبودن عریضه استفاده می‌کنند ولی کار اصلی را صندلی انجام می‌دهد. زمانی که یک رام کننده چهار پایه صندلی را در برابر صورت شیر قرار می‌دهد، شیر تلاش می‌کند تا در یک لحظه بر تمامی چهار پایه صندلی تسلط پیدا کند.

زمانی که شیر در این موقعیت قرار می‌گیرد تمرکز خود را از دست می‌دهد در نتیجه شیر گیج می‌شود و در برابر اقدامی که قصد در انجام آن داشت مردد می‌شود. زمانی که شیر در برابر انتخاب‌های گوناگون قرار می‌گیرد به جای حمله به رام کننده خود که صندلی را در برابر او نگه داشته است، در جای خود به صورت خشک می‌ایستد.

تئوری شیر چگونه است؟

در این تئوری خود را یک شیر در رینگ در نظر بگیرید که رام کننده شما زندگی می‌باشد و پایه صندلی را در برابر شما قرار داده است. این انتخاب شما است که در برابر صندلی و رام کننده خود  مطیع باشید و فقط یک گوشه باایستید و یا این شما باشید که بر آن غلبه می‌کنید. بهتر است قبل از انجام هر گونه اقدامی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

دست از زل زدن به صندلی بردارید

زندگی برای شما تمرین نیست، شما در یک رینگ قرار دارید و متاسفانه بیشتر وقت خود را ساکت و بدون انجام هیچ گونه فعالیتی در یک گوشه می‌گذرانید و به تمامی پایه‌های صندلی زل می‌زنیم و راجب بهتر بدون پایه صندلی با خود در جدال هستید.

فقط یک کار را انجام دهید

شاید برای شما پیش آمده باشد که در موقعیت‌های حساس زندگی دچار تردید شده باشید و از انتخاب خود شک داشته باشید. شما مجبور نیستد حتما به موفقییت برسید تنها چیزی که برای شما اجبار است شروع کردن می‌باشد. از عادت‌های افراد موفق می‌توان به دست به کار شدن قبل از احساس آمادگی می‌باشد. گاهی افراد عادت دارند که کاری را به تعویق اندازند و دست به کار نشوند؛ اما زمانی که کاری را انجام داده‌اند توانسته‌اند آن را به خوبی و به بهترین نحو انجام دهند.

تئوری شیر به دنبال ارائه بهترین روش بازاریابی مانند b2b و ارائه بهترین روش و متد مثل قیف فروش برای سازمان شما است. این شما هسیتد که با انتخاب‌های خود کسب و کار خود را مدیریت می‌کنید. این انتخاب می‌تواند بهترین انتخاب باشد به صورتی که بهترین نتیجه را برای شما به وجود آورد و یا بدترین نتیجه را برای شما و کسب و کارتان به عمل آورد.

تئوری شیر و عنکبوتتئوری عنکبوت چگونه است؟

این تئوری بر این باور است که در دنیا دو نوع مدیر وجود دارد. مدیرانی که مانند عنکبوت‌ها رفتار می‌کنند که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که بارز و به راحتی قابل مشاهده می‌باشد. تفاوت این نوع مدیران به صورت زیر است.

نوع اول

پاین نوع مدیران مثل عنکبوت‌هایی هستند که بدون هیچ گونه تلاش مفیدی انتظار دریافت شکاری مناسب و رضایت مند خود را دارند. این نوع مدیران بعد از راه اندازی کسب و کار خود به جای اینکه به دنبال بهترین راه برای جلب اعتماد مشتریان در خصوص خریداری کردن کالا از آن‌ها باشند به دنبال این هستند که مشتریا ن بدون انجام هیچ گونه اقدامی از جانب آن‌ها به سمت کسب و کار آن مدیر جذب و در نهایت از دستاوردهای آن کسب و کار استفاده کنند.

نوع دوم

این دسته از مدیران آزاد هستند، این نوع مدیران تنها فردی هستند که سازمان و کسب و کار را مدیریت می‌کنند. در هر دو نوع از تئوری عنکبوت این مدیران هستند که منتظر مشتری برای کسب و کار خود هستند و برای بهتر شدن کسب و کار خود هیچ تلاشی نمی‌کنند.

تئوری عنکبوت این حس را به فرد می‌دهد تا با تلاش بسیار کم برای کسب و کار خود به دنبال بهترین سود و نتیجه باشد؛ اما باید در نظر داشته باشید که نتیجه‌های رضایت بخش و فوق العاده تنها با تلاش و اطلاع از تکنیک‌های بازاریابی امکان پذیر است.

در انتها

تئوری سبر و عنکبوت به شما یادآوری می‌کنند که در صورت نداشتن دیدگاه مثبت همانند افراد موفق و عدم اعتماد به نفس شما به راحتی در بین رقبای کسب و کار خود از میان برداشته می‌شوید. شما هستید که با انتخاب خود ترجیح می‌دهید یک مدیر شیر و یک مدیر عنکبوت برای کسب و کار خود باشید. رشد و رونق کسب و کارتان در گرو انتخاب و نوع دیدگاه شما می‌باشد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید