تفاوت قیف فروش با قیف بازاریابی چیست؟


 

داشتن یک استراتژی و بازاریابی برای یک کسب و کار، همانند اکسیژن مورد نیاز برای موجودات زنده و گیاهان است. در یک کسب و کار مدیران می‌کوشند تا با بررسی و استفاده از فنون بازاریابی به بالاترین میزان فروش و سود برای کسب و کار خود دست‌ یابند تا بتوانند موفقیت سازمان خود را تضمین کنند. یکی از مباحث بسیار ویژه و مهم در عرصه بازاریابی قیف فروش یا Sales Funnel می‌باشد که موفقیت‌ کسب و کارها را تضمین می‌کند. این در حالی است که برخی از افراد تفاوت قیف فروش با قیف بازاریابی را نمی‌دانند و در برخی شرایط هر یک از این قیف‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. امروز من فرشید رضازاده در کنار شما هستم تا در این مقاله تفاوت قیف فروش با قیف بازاریابی را به شما معرفی کنم، پس با من همراه باشید.

قیف فروش یا Sales Funnel چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در بازاریابی و کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، قیف فروش است. در قیف فروش مسیری که مشتری از زمان آگاهی از برند شما تا نهایی کردن خرید و وفادار شدن به کسب و کار ا طی می‌کند را به طور تخصصی و بسیار جامع ترسیم می‌کند که به شکل یک قیف ایجاد می‌شود. در بالا و صدر قیف مشتریان بسیار زادی قرار دارند؛ اما فقط درصد بسیار کمی از آن‌ها به پایین قیف فروش می‌رسند. زمانی که مشتریان از مرحله‌ای عبور می‌کنند و به قسمت پایینی قیف نزدیک‌تر می‌شوند، میزان خرید نهایی هر یک نیز افزایش می‌یابد.

در حقیقت قیف فروش به فرآیندی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای راهنمایی و هدایت مشتریان هنگام فروش محصولاتشان، به طور هوشمندانه‌ای آن را طراحی می‌کنند. در واقع قیف فروش به صورت بسیار ساده مسیری که مدیران هر کسب و کار برای مشتریان طراحی می‌کنند را طراحی کرده تا مشتریان با قرار گیری در مسیر درست و مد نظر آن‌ها خرید نهایی را انجام دهند. همانطور که گفته شد، تقریبا همه‌ی مخاطبان وارد قسمت بالایی قیف فروش می‌شوند و تنها خریداران واقعی و علاقه‌مند وارد مرحله‌ی بعدی قیف خواهند شد.

تفاوت قیف فروش و قیف بازاریابی

مراحل قیف فروش(Sales Funnel)

قیف فروش با توجه به نوع کسب و کار و تعدا مشتریان خواهان محصول آن کسب و کار بسیار متفاوت است. می‌توان گفت قیف فروش براساس شخصیت مشتریان، نوع کسب و کار، فضای فروشگاه، نوع محصول و استراتژی مورد استفاده برای هر کسب و کار طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس آنالیز کسب و کار و استراتژی مورد استفاده رقبا در گام اول امری بسیار مهم در قیف فروش است، اما قیف فروش به طور کلی دارای ۴ مرحله‌ی اصلی است که هر کدام به صورت زیر هستند.

اطلاع و آگاهی

مرحله‌ی اول، مرحله‌ی اطلاع و آگاهی است که در بالای قیف قرار دارد. در این مرحله توجه و تمرکز مشتری به سمت برند شما معطوف می‌شود. این کار می‌تواند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشد. استفاده از این شبکه‌ها در جا اندازی برند در بین مشتریان به شما کمک می‌کند و بهتر و موثرتر از تبلیغات فیزیکی و سنتی گذشته است.

علاقه و محبوبیت

زمانی که مشتریان به مرحله علاقه و محبوبیت می‌رسند، به تحقیق، بررسی و مقایسه برند شما با برندهای دیگر می‌پردازند. در این لحظه بهترین زمان برای ارائه محتوای خلاقانه و حرفه‌ای است. هر چه محتوای ایجاد شده حرفه‌ای و برای مشتری کاربردی‌تر باشد، تجربه‌ی کاربری بهتر خواهد بود. هدف اصلی در این مرحله علاقه مند سازی مشتری و کمک به او برای مقایسه و بررسی آسان‌تر ویژگی منحصر به فرد برند و محصولات شما است.

تصمیم گیری

یکی از مهم‌ترین مراحل در قیف فروش، مرحله‌ی تصمیم گیری می‌باشد. در این مرحله مشتری آماده خرید از برند شما است. در این حالت ممکن است چند گزینه در برابر او قرار داشته باشد. هر چقدر بتوانید مشتری را به وجد بیاورید شانس بیشتری برای فروش محصولات از بین رقبای خود را دارید. شما می‌توانید از کد تخفیف، ارسال رایگان محصول، اشانتیون همراه با محصول و … برای به وجد آوردن مشتری خود استفاده کنید.

اقدام کردن

پایین‌ترین قسمت در قیف فروش، اقدام کردن مشتری به خرید محصول تولیدی توسط شما است. در ابن مرحله مشتری با خرید محصول از شما به یکی از چرخه‌ی کسب و کار شما تبدیل می‌شود. البته توجه داشته باشید زمانی که مشتری به پایین قیف می‌رسد دلیل بر پایان کار شما نخواهد بود، در حقیقت شما باید تلاش کنید تا یک خرید را به چندین خرید دیگر توسط آن مشتری تبدیل کنید و برای حفظ مشتری تلاش کنید.

تفاوت قیف فروش و قیف بازاریابیقیف بازاریابی چیست؟

در حقیقت قیف بازاریابی، ابزاری برای برنامه ریزی و تجسم مسیر و روند ارتباط با مشتریان است. این قیف با شناخت پیام‌ها، اهداف و ذهنیت مشتری و استفاده از موقعیت به کسب و کار شما سود بسیار زیادی می‌رساند. در قسمت بالایی این قیف گستردگی بسیار زیادی وجود دارد. هر چقدر از بالای قیف به سمت پایین قیف حرکت می‌کنیم از گستردگی و میزان قیف کاسته می‌شود. تمامی مراحل موجود در قیف بازریابی می‌توانند با کانال‌های بازاریابی و تعاملی هم تراز شوند و هماهنگی لازم را ایجاد نمایند.

تفاوت قیف فروش و قیف بازاریابی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و بارزترین تفاوت قیف فروش با قیف بازاریابی در محل تمرکز آن‌ها است. در مفهوم بازاریابی تمرکز بیشتر بر روی فعالیت بازاریابان و اهداف تعاملی است، در حالی که در قیف فروش بر روی رفتار مشتری و چگونگی خرید آن‌ها در کسب و کار تمرکز دارد. قیف بازاریابی به برقرای تعاملات بیشتر و بهتر به مشتریان کمک می‌کند؛ اما قیف فروش محصول و خدمت را ترسیم می‌کند.

آنچه در این مقاله خواندیم

شاید با خود فکر کنید قیف فروش و قیف بازاریابی مفهوم و کاربرد مانند یکدیگر دارند؛ اما این باور درست نیست. تفاوت قیف فروش و قیف بازاریابی به دلیل تمرکز هر یک می‌باشد. به کارگیری صحیح و درست هر یک از این قیف‌ها در کسب و کار موفقیت شما را در میزان فروش محصولات کسب و کارتان افزایش می‌دهد و سبب بهبود و نظم دهی بیشتر و بهتر به کسب و کار شما خواهد شد. پیشنهاد می‌شود از قیف‌های فروش و بازاریابی در کسب و کار خود استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید