تفاوت کوچینگ و مشاوره یا روانشناس در چیست؟

تفاوت کوچینگ و مشاوره

Psychotherapy practice, psychiatrist consulting patient. Mental disorder treatment. Psychologist service, private counseling, family psychology concept. Vector isolated concept creative illustration


افراد زیادی هستند که از  تفاوت کوچینگ و مشاور  بی‌خبر هستند، امروزه برای افرادی که با مشکلات فراوانی از قبیل احساسی، روانی، خانوادگی و کاری مواجه هستند، مشاوره رفتن و صحبت با افراد با تجربه به یک امر رایج و عادی تبدیل شده است. با این حال هنوز برخی از افراد با کوچینگ نا آشنا هستند و ابهامات زیادی برای آن‌ها در خصوص نحوه عملکرد کوچینگ وجود دارد. اگر چه کوچینگ شباهت‌هایی به  مشاوره و روانشناسی دارد؛ اما باید بدانید که تفاوت‌ها و همچنین تمایز‌هایی میان کوچینگ و روانشناسی وجود دارد. امروز ما در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی به بررسی تفاوت کوچینگ و مشاور بپردازیم پس با ما همراه باشید.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ(Coaching) که در فارسی به معنی مربیگری می‌باشد در حقیقت مربی به کسی گفته می‌شود که هدایت‌گر و راهنمای یک گروه می‌باشد که از اعتماد به نفس بسیار بالا و تدابیری فوق العاده‌ای برخوردار است. یک کوچ حرفه‎‌ای فردی رازدار می‌باشد که افراد را قضاوت نمی‌کند و همچنین کوچ سعی می‌کند تا بهترین باورها و اعتقادات درونی خود را به نمایش بگذارد.

کوچ چه کسی است؟

کوچ و یا به معنی لغوی مربی خواهان یک ارتباط موثر با فردی است که می‌خواهد با او کار کند، به تعبیری دیگر کوچ کسی است که می‌خواهد یک ریشه و اساس با یک استراتژی فوق العاده برای این ارتباط ایجاد کند که بسیار مستحکم و مطمئن باشد. عواملی همچون رازداری، امنیت، جلب اعتماد و اطمینان شامل این پایه و اساس مستحکم می‌باشد. کنار هم قرار گیری این عوامل سبب شده تا فرد بتواند به راحتی با کوچ خود ارتباط بر قرار کند و مسائلی را که با افراد دیگر مطرح نمی‌کند به سبب پایه و اساس اطمینان و امنیت ایجاد شده با راحتی مطرح کند.

شباهت و تفاوت کوچینگ و مشاوره

تفاوت کوچینگ و مشاوره بسیار زیاد است و شباهت اندکی با یکدیگر دارند، شاید بهتری باشد در ابتدا به شناخت شباهت میان این دو بپردازیم تا بتوانیم درک بهتری از هر یک داشته باشیم، شباهت و تفاوت کوچینگ و مشاوره به شرح زیر است.

شباهت کوچینگ و مشاوره

کوچینگ و مشاوره دارای شباهت‌های به یکدیگر هستند، شباهت‌های میان کوچینگ و مشاوره به شرح زیر می‌باشد.

  • کوچینگ و مشاوره به شما کمک می‌کنند تا زندگی بهتر و رضایت بخش‌تری را داشته باشید.
  • هر دو به شما فضای اطمینان و حمایت را تضمین می‌کنند.
  • به شما در بررسی موانع در مسیر کمک می‌کنند.
  • مربیان و مشاوران به خوبی به شما کمک می‌کنند تا به ظرفیت و امکانات خود برسید.
  • هم مربیان و هم مشاوران مهارت خوب گوش کردن و مکالمه خوب را دارند.

وجود شباهت‌های بین کوچینگ و مشاوره سبب شده تا این دو تا حدودی به یکدیگر نزدیک باشند؛ اما وجود این شباهت باعث نمی‌شود تا نحوه عملکرد این دو مانند یکدیگر باشد.

۱. پایه و اساس

مشاوره بر پایه رویکرد بالینی و در نتیجه در درمان تمرکز دارد. هدف از مشاوره برای درمان و رفع مشکلات قدیمی و در نتیجه بهبود احساساست و افکار است در نتیجه با درمان افکار و احساسات افرادی که آسیب دیده‌اند می‌توان آن‌ها را به افراد موفق با آینده روشن تبدیل کرد. کوچینگ مبتنی رد بادگیری و توسعه می‌باشد که بر روی اهداف قابل دستیابی فعلی و آینده تمرکز می‌کند همچنین کوچینگ به مشتریان در توسعه خود است. کوچینگ به درک نقاط قوت و ارتقای مهارت انجام می‌شود که به طور خاص بر ساخت آینده‌ای رضایت بخش‌تر و موفق‌تر متمرکز است.

۲. مسئولیت پذیری

هدف از مشاوره این است که در قبال احساسات و عواطف خود پاسخگو باشیم و در اکثر مواقع در انواع درمان، تغییر درون فرد رخ می‌دهد و تمرکز برای تغییر بیرون کمتر است. در کوچینگ اهداف بیشتر شبیه به اهداف در دنیای تجارت است که بیشتر به دنیای بیرونی و رفتارهای فرد مرتبط می‌باشد و مشتریان در قبال اقدامات خود مسئول شناخته می‌شوند.

تفاوت کوچینگ و مشاوره۳. ارتباط

مشاوره به خوبی به مراجعه کننده خود کمک می‌کند تا جنبه و تمام ابعاد زندگی خود را واضح درک کند و ببیند و همچنین برای بهبود مسیری که مراجعه کننده در آن قرار دارد اغلب توصیه و دستورالعمل‌هایی به فرد داده می‌شود. کوچینگ را می‌توان بیشتر به عنوان یک مشارکت خلاقانه توصیف کرد، یک مربی شریکی متفکر می‌باشد که همقدم با مشتری خود به شناسایی چالش‌های پیش رو می‌پردازد و سپس یک مشتری را پاسخگو می‌داند و در عین حال از آن‌ها برای تبدیل این چالش‌ها به پیروزی برای دستیابی به اهداف مشخص شده حمایت کنند.

۴. آموزش

مربیان به طور ویژه از مشتریان خود برای کمک به پیشرفت در زندگی آموزش دیده‌اند که می‌توانند به طور حرفه‌ای به آن‌ها کمک کنند؛ اما مشاوران در زمینه‌های مختلفی اعم از شد انسانی، سلامت فکر و روان به افراد کمک می‌کنند و راه را به آن‌ها نشان می‌دهند و پس از پایان دوره و بهبود نسبی فرد، کار خود را به اتمام می‌رسانند.

در زندگی فردی و اجتماعی داشتن دیدگاهی مثبت و داشتن گفت و گوی درونی مثبت به شما بسیار کمک می‌کند که در شکل دهی هر چه بهتر شخصیتتان به خوبی بکوشید و خود را به فرد کامل شدن نزدیک کنید. در این مسیر صحبت و مشاوره از افراد با تجربه به شما کمک فراوانی می‌کند، این در حالی است که برخی از افراد تفاوت کوچینگ و مشاوره را به درستی درک نمی‌کنند و نمی‌دانند، درک هر یک به شما کمک بسیار زیادی می‌‎کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید