راه های طلایی برای طبقه بندی کارمندان در کسب و کار

طبقه بندی کارمندان

طبقه بندی کارمندان


در دنیای مدر امروزی بخش‌های زیادی از زندگی افراد دچار تغییر و تحول شده است، طبیعی است که بازار کار نیز دچار تغییرات زیادی شده باشد. این تغییرات بر همه افراد کسب و کار از جمله پیمانکاران، کارفرمایان و کارمندان تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه همه افراد نیازمند کسب درآمد بیشتر هستند، سازمان‌ها خود را با تغییرات جدید کاملا سازگار می‌کنند. طبقه بندی کارمندان نیز یکی از نکات بسیار مهم و ضروری است که همه سازمان‌ها باید به آن توجه داشته باشند. به همین منظور شما باید با اصول طبقه بندی کارمندان، رایج‌ترین انواع کارمندان و تفاوت کارمندان سنتی و اضطراری آشنا شوید.

۵ دلیل ضرورت طبقه بندی کارمندان

  • پیچیده‌تر شدن مسیریابی نیروی کار به علت شیوع ویروس کرونا: با وجود اینکه بسیاری از افراد علت این موضوع را کرونا میدانند؛ اما در واقع علت اصلی آن تغییراتی است که در چند دهه اخیر اتفاق افتاده است. به همین علت ضروری است که در هر سازمانی طبقه بندی کارمندان وجود داشته باشد.
  • گسترش بسیار سریع پهنای باند اینترنت و گسترش دستگاه های قابل حمل: فرصت‌های شغلی غیر قابل پیش بینی از این طریق افزایش چشمگیری داشته‌اند. این مورد نیز یکی دیگر از دلایل ضرورت طبقه بندی کارمندان است.
  • پیشگیری از بروز مشکل در سازمان‌ها: امروزه با توجه به تنوع بسیار زیاد مشاغل و وجود گزینه‌های شغلی زیاد برای هر شخصی، شرکت‌ها و سازمان‌ها تلاش زیادی برای کسب رضایت کارمندان خود انجام می‌دهند. سازمان‌ها ممکن است در مسیر جداسازی سمت شغلی کارمندان و یافتن استعداد‌ها با مشکلاتی موجه شوند. بنابراین اگر به دنبال راه‌های ساخت یک تیم خوب هستید، جداسازی سمت شغلی کارمندان یکی از بهترین کارهایی است که باید انجام دهید.
  • بهبود کارایی و کاهش زمان صرف شده: یکی از مهم‌ترین دلایل طبقه بندی کارمندان همین دو موضوع است. بنابراین یک کارفرمای باهوش و موفق علاوه بر استفاده از فناوری‌های پیشرفته با چگونگی طبقه بندی افراد سازمان نیز آشنایی دارد. معمولا جداسازی سمت شغلی کارمندان در این سازمان‌ها به صورت کارمندان تمام وقت، پاره وقت و دورکار است.
  • طبقه بندی اصولی کارمندان: مدیری که به خوبی با جداسازی سمت شغلی کارمندان آشنایی دارد، بدون بروز هر نوع اختلالی در سازمان و کاهش بهره وری به طبقه بندی کارمندان می‌پردازد. در این سازمان‌ها معمولا هر کارمندی بر اساس تحصیلات، مهارت‌ها و تجربه خود در بخشی مناسب مشغول به کار می‌شود.

طبقه بندی کارمندان

۵ نوع رایج طبقه بندی کارمندان

موارد زیادی در طبقه بندی کارمندان تاثیر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ساعت کاری، شرح وظایف، انتظار مدیر از کارمند مورد نظر و… اشاره کرد. بر اساس معیارهای مذکور جداسازی سمت شغلی کارمندان به ۵ صورت زیر انجام می‌شود.

  • تمام وقت
  • پاره وقت
  • موقت
  • فصلی
  • کرایه‌ای
  • کارآموز

با این حال برخی از کشور‌ها از جمله ایالت متحده آمریکا برای طبقه بندی کارمندان خود از قانون بالا پیروی نمی‌کنند. به صورت کلی نیز کلیه کارفرمایان در هر نقطه‌ای از جهان می‌توانند در چگونگی طبقه بندی افراد سازمان شیوه منحصر بفرد خود را داشته باشند.

۲ مزیت اصلی طبقه بندی کارمندان

جداسازی سمت شغلی کارمندان یکی از ۶ روش برنامه ریزی مدیران موفق است. طبقه بندی کارمندان بر اساس ساعت کاری و سایر مواردی که در بخش قبلی مطرح کردیم مزایای بسیار زیادی دارد. ۲ مزیت اصلی و مهم این نوع طبقه بندی برای کارمندان هر سازمان شامل موارد زیر است:

  • امکان پیش بینی شرایط هر کارمند بر اساس حقوق دریافتی وی
  • توانایی ارزیابی اصولی و مناسب حقوق خود بر اساس ساعات کاری

کارمندان تمام وقت

در صورتی که کارمندی به صورت میانگین ۴۰ ساعت در هفته مشغول به کار باشد، به عنوان کارمند تمام وقت آن سازمان شناخته می‌شود. افرادی که کارمند تمام وقت هستند قراردادی بدون تاریخ انقضا با سازمان خود دارند، علاوه بر این کارمندان مذکور مزایای بسیاری را به علت سمت شغلی خود دریافت می‌کنند. بر اساس قانونی کلی به ویژه در آمریکا سازمان‌هایی که بیش از ۵۰ کارمند تمام وقت دارند، موظف به ارائه خدمات بیمه سلامت به کارمندان مذکور و خانواده  آن‌ها هستند.

با توجه به اینکه کارمندان تمام وقت حقوق ثابت و اضافه کاری دریافت می‌کنند، کارمندان تمام وقت در طبقه بندی کارمندان ایمن‌ترین نوع کارمندان هستند. البته یکی از معایب کارمندان تمام وقت عدم نیاز به استفاده از استعداد‌های افراد است.

کارمندان پاره وقت

تفاوت اصلی کارمندان پاره وقت و تمام وقت، ساعت کاری آن‌ها است، کارمندانی که کمتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند کارمند پاره وقت هستند. محاسبه حقوق این کارمندان بر اساس ساعت کاری آن‌ها است و این یکی از دلایل نارضایتی کارمندان پاره وقت است. زیرا این کارمندان داشتن پایه حقوق را ترجیح می‌دهند. در جداسازی سمت شغلی کارمندان این نوع کارمندان نیز نسبتا امنیت شغلی بالایی دارند. زیرا معمولا قرارداد آن‌ها تاریخ پایان مشخصی ندارد. البته کارمندان پاره وقت مشمول دریافت مزایای خاصی نمی‌شوند.

کارمندان موقت

در قرارداد کاری این نوع کارمندان تاریخ شروع و پایان کار به صورت کاملا دقیق ذکر شده است و کارمندان بر اساس این تاریخ مشغول به کار می‌شوند. بر اساس قانون کار در مدت زمان قرارداد، کارفرما اجازه اخراج کارمند موقت را به جز در موارد خاص ندارد. حقوق دریافتی کارمند موقت بر اساس ساعت کاری ثبت شده در قرارداد است، همچنین مزایای این نوع کارمند نیز بر اساس توافق کارفرما و کارمند تعیین می‌شود.

کارآموزان

بر اساس طبقه بندی کارمندان فردی که در یک شرکت و سازمان زیر نظر کارمندان باتجربه به یادگیری یک حرفه و تخصص می‌پردازد کارآموز است. مسئولیت‌های هر کارآموز بر اساس رشته وی متفاوت است؛ اما به صورت کلی وظایف کارآموز را سازمان مربوطه تعیین می‌کند. هر کارآموزی بر اساس وظایف خود و قوانین سازمان حقوقی دریافت می‌کنند.

کارمندان فصلی

این نوع کارمندان همان کارمندان موقت هستند که در فواصل  خاصی از سال استخدام می‌شوند. برخی از مشاغل در فصل‌های خاصی از سال مشتریان بیشتری دارند. بنابراین استخدام افرادی در این دوره‌ها از سال می‌تواند درآمد بیشتری برای این مشاغل داشته باشد. برخی از مهم‌ترین کارهای فصلی شامل گردشگری، ساخت و ساز، خرده فروشی، تحویل غذا یا کالا و حسابداری است.

طبقه بندی کارمندان

بهترین روش برخورد با نیروی کار پیچیده امروزی چیست؟

یکی از عوامل موفقیت هر کسب و کاری استخدام انواع مختلف کارمندان و طبقه بندی کارمندان است. در این صورت شما دارای کسب و کاری کاملا موفق هستید که بسیار انعطاف پذیر و چابک است و امکان پاسخ سریع به نیازهای کارمندان خود را دارد. در صورتی که قصد دارید چنین کسب و کاری را با موفقیت مدیریت کنید باید توانایی مدیریت همه کارمندان خود به ویژه کارمندان دورکاری و کرایه‌ای را نیز داشته باشید.

افرادی که صاحب کسب و کار هستند باید از همه مهارت‌ها برای بهبود و پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنند. در صورتی که سازمانی خود را با قوانین جدید از جمله طبقه بندی کارمندان تطابق ندهد قطعا با شکست مواجه خواهد شد. به طور حتم شما دوست ندارید یک سازمان شکست خورده باشید بنابراین توصیه می‌کنیم علاوه بر یادگیری انواع مهارت‌ها، خود را با تغییرات جدید وفق دهید. در این مسیر می‌توانید از آموزش‌های متفاوت و بی نظیر مهندس فرشید رضازاده نیز بهره مند شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید