مراحل و روش شکایت از کارفرما| تمامی مراحل شکایت

شکایت از کارفرما

در برخی از موادر، در زمان اتمام قرار داد بین مدیر یک کسب و کار با نیروی خود؛ ممکن است کارفرما به تعهدات خود عمل نکند و تسویه حساب را به طور کامل انجام ندهد. ممکن است کارفرما با کارگر خود هیچگونه قرار داد کتبی معتبر نداشته باشد و حقوق و مزایای او را پرداخت نکند و یا با این حال فرد کارمند را قبل از موعد قرارداد اخراج نماید، تمام این موارد جرو اتفاقات شایع محیط کاری می‌باشد و همچنین خوشبختانه قوانینی وجود دارد که کارمند به وسیله آن می‌تواند به حق و حقوق خود برسد. در این مقاله به طور کامل مراحل شکایت از کارفرما را بیان می‌کنیم.

اهمیت داشتن قرارداد رسمی و درست

به دلیل شرایط بد اقتصادی برخی از کارگرها بدون یک قرارداد کتبی مطمئن کار خود را آغاز می‌کنند و با خود تصور می‌کنند به دلیل نداشتن قرارداد کتبی، قدرت شکایت را ندارند و به همین دلیل از حق و حقوق کامل خود می‌گذرند و در صورت وجود تخلفی از سوی کارفرما توانایی شکایت از کارفرمای خود را ندارند. همچنین در صورت داشتن یک قرارداد ناقص، معمولا شکایت کارگر از کارفرما بسیار سخت خواهد بود و در برخی از موارد اعتباری نخواهد داشت. به همین دلیل توجه داشته باشید در قرار داد کاری خود مواردی به صورت دقیق و کامل رعایت شده باشد تا در هنگام بروز مشکل بتوانید به شکایت از کارفرمای خود بپردازید.

  • تعیین دقیق نوع کار، حرفه و وظیفه کاری کارگر در محیط کار
  • ذکر میزان دقیق حقوق، مزد و تمام موارد مرتبط با آن
  • درج دقیق ساعت کاری، مرخصی و تعطیلات
  • درج دقیق تاریخ عقد قرارداد
  • تعیین محل کار دقیق کارگر
  • تعیین مدت زمان کاری

در هنگام عقد قرارداد به درج شدن موارد بالا در قرارداد توجه نمایید تا در هنگام بروز مشکل بتوانید حق خود را بگیرید.

مراحل و قوانین شکایت کارگر از کارفرما

در ابتدا باید مدارک اثبات وجود رابطه کاری با کارفرما را به طور کامل داشته باشید. این مدرک می‌تواند قرارداد کاریو یا سابقه بیمه شما باشد. اگر نسخه‌ای از این قرارداد را داشته باشید، در این مرحله کار شما راحت‌تر خواهد بود ولی در غیر این صورت ابتدا باید شعبه بیمه گذار خود را بیابید. برای ادامه مراحل شکایت از کارفرما، باید به اداره کار مراجعه نمایید، از واحد ارجاع در اداره کار، نامه‌ای برای شعبه بیمه گذار خود دریافت نموده و آن نامه را به کارگزاری بیمه تحویل دهید. با کمک این نامه، شعبه بیمه گذار تمام سوابق بیمه شما را تحویل خواهد داد که با استفاده از سابقه بیمه می‌توانید وجود رابطه کاری میان خود و کارفرما را به راحتی و با دارا بودن مدارک رسمی اثبات نمایید.

در صورت نداشتن بیمه نامه، داشتن استهشاد شاهدان مدرک بسیار خوبی برای اثبات رابطه کاری خواهد بود و می‌توان ار آن برای پیش بردن مراحل شکایت از کارفرما استفاده کرد. پس از جمع آوری مدارک لازم، باید به اداره کار رفته و فرم دادخواست را تهیه نمود. با تکمیل این فرم، باید خواسته خود را نیز تعیین نمایید، مواردی همچون حقوق، دستمزد، مرخصی خود و … در این فرم باید تعیین گردد. در این مرحله از شکایت از کارفرما، اداره تلاش می‌کند تا با میانجی گری مسئه را حل نماید. در این مرحله نحوه شکایت به شما نامه اراسال خواهد شد.

جلسات سازش به طور معمول دو هفته پس از ارائه شکایت از کارفرما در اداره تشکیل خواهد شد. این نامه باید به کارفرما برسد، شما می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و یا از سازمان بخواهید نامه را به دست کارفرما برساند. دو هفته پس از تاریخ جلسه سازش، جلسه تشخیص شکایت از کارفرما برگزار می‌شود. در این مرحله، کارگر باید تمام شواهد خود را ارائه دهد و کارشناسان پس از بررسی دقیق مدارک، رای خود را صادر نموده و به طرفین ابلاغ نمایند. اگر یکی از دو نفر از رای صادر شده ناراضی بوده و اعتراض نماید، جلسه حل اختلاف نیز تشکیل می‌شود.

این جلسه، آخرین جلسه شکایت کارگر از کارفرما می‌باشد که در اداره کار و برای حل مشکل موجود برگزار می‌شود. در صورت عدم سازش طرفین، شکایت به دادگاه ارجاع داده می‌شود. در صورت سپری شدن تمامی این مراحل در صورتی که کارفرما حقوق کارگر را پرداخت نکند، اداره کار از روش دیگری استفاده خواهد کرد. در این حالت اداره کار یک نامه اجرایی به کارگر، فرآیند شکایت را از روش دیگر ادامه می‌دهد. بنابراین کارگر باید به شعبه قضایی دادگاه رفته و در آن جا با استفاده از نامه اداره کار و دادگاه قضایی، حقوق خود را پیگیری می‌کند.

شکایت از کارفرما

در انتها

تما تلاش قانون کار این است تا کارگران بتوانند از حداقل حقوق خود برخوردار شوند. نکته بسیار مهم این است که کارگر باید پیش از شروع دوره کاری خود، حتما یک قرارداد رسمی و کتبی را امضا نماید و نسخه دیگر آن را در اختیار داشته باشد. هر چند بدون داشتن نسخه کتبی می‌تواند برای احقاق حقوق خود مراحل شکایت از کارفرما را پیش بگیرد و با استفاده از مدارک، وجود رابطه کاری را اثبات نماید. در هر صورت باید به شما این اطمینان را دهیم که قانون، پشتیبان شما خواهد بود و تمام تلاش سازمان‌های مختلف در راستای رفاه و راحتی شما می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید