منظور از حاکمیت شرکتی چیست؟ بررسی تاثیر آن بر عملکرد فروش

حاکمیت شرکتی

امروزه یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت برای افراد سهام دار و صاحبان کسب و کار هدایت و کنترل صحیح کسب و کارشان می‌باشد. در چند سال اخیر دنیای مدیریت سازمانی با تحولاتی عظیم از جمله ساماندهی وظایف، اختیارات و مسئولیت‌ها رو به رو شده است. تمامی این تحولات سبب پیدایش قوانینی به نام حاکمیت شرکتی شده است. حاکمیت شرکتی به یک فرآیند متعارف به عنوان یک امر ضروری در استراتژیک مدیریت کسب و کار تبدیل شده است. امروز در این مقاله تخصصی با ما همراه باشید تا حاکمیت شرکتی را به طور کامل بررسی کنیم و شما را با کاربرد برنامه ریزی در مدیریت  به طور کامل آشنا کنیم.

حاکمیت شرکتی چیست؟

حاکمیت شرکتی از تعاریف گوناگونی برخوردار است. در یک تعریف ساده حاکمیت شرکتی عبارت است از فرآیندهایی همچون سیستماتیک، تدریجی، هدایت و یادگیری شرکت که به بهبود عملکرد پایدار شرکت کمک فراوانی می‌کند و منجر به افزایش خلاقیت و پرورش ذهنی خلاق می‌شود. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حاکمیت شرکتی را به طور دیگری معرفی می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که:

“حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از ارتباطات بین مدیران شرکت، هیئت مدیره و سهامداران یک کسب و کار می‌باشد که بر اساس آن ساختار و روابطی میان این اعضا ایجاد می‌شود که از طریق آن هدف‌های شرکت و راه‌های دستیابی به اهداف برآورده می‌گردد.”

سیر پیدایش حاکمیت شرکتی

در سال‌های گذشته سازمان‌ها خروجی بسیار بالایی داشتند؛ اماباید در نظر گرفت که کسب و کارهای گذشته پیچیدگی و سختی امروز را نداشته‌اند. در صورتی که شخصی مالک و یا سرمایه گذار یک کسب و کار بود به راحتی می‌توانست سازمان خود را مدیریت کند. امروزه با پیشرفت فناوری و اطلاعات و همچنین پیچیدگی فرآیندهای کاری بسیاری از سرمایه داران و مالکان کسب و کار مانند گذشته توانایی کنترل و مدیریت همزمان سازمان و کسب و کار خود را ندارند.

نکات مهم تغییرات حاکمیت شرکتی

Corporate Governace یا همان حاکمیت شرکتی با به وجود آمدن تغیراتی در فناوری و نحوه سازماندهی هر شرکت دچار تغییر شد. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وجود سهام دارانی با درصد سهام مختلف
  • به وجود آمدن بحران‌های مالی و در نتیجه عدم رعایت اخلاق تجاری در بین سهام داران
  • پاسخ گویی به ارکان‌های مختلف

موارد فوق سبب تحول نظام حاکم در گذشته و در نتیجه ایجاد تحولی عظیم در قانون وضع شده بر جامعه کنونی شده است. این قوانین حاکمیت شرکتی را به قوانینی پویا و زنده تبدیل کرد و آن را تبدیل به قانونی جامع و کامل در میان پیچیدگی وضع شده در جامعه کنونی شده است.

بررسی عملکرد حاکمیت‌های شرکتی

حاکمیت‌های شرکتی همانند تمامی رکن‌های مدیریتی دارای ابعاد مختلف هستند که هر کدام تفاوت‌های به خصوصی با بکدیگر دارند. این مراحل و ابعاد شامل موارد زیر می‌باشند.

این مراحل نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در اجرای حاکمیت‌های شرکتی دارند بدین صورت که بتوانند فرآیندهای حاکم و صحیح بر هر شرکت را به نحوه احسن اجرا نمایند.

دلایل اهمیت وجود حاکمیت ‌های شرکتی در هر سازمان

دلایل زیادی سبب شده تا وجود حاکمیت‌های شرکتی در هر کسب و کار مهم و حائز اهمیت باشد. این دلایل بسیار مهم به صورت زیر می‌باشند.

  • وجود این قانون در هر کسب و کار باعث شده تا شما به خوبی بتوانید به ارتقای آموزش عمومی و درک بهتری از این قانون بپردازید.
  • تشویق و ترقیب شرکت‌ها به پیروی و استفاده از اصول حسابداری تایید شده بین المللی و قوانین ورشکستگی
  • ایجاد نیروهای غیر موظف و مستقل در هیات مدیره دارای سوابق و تجربیات متنوع
  • بهینه سازی تمامی ارتباطات، اخلاق مدیرتی و کسب و کار
  • اعطای قدرت مناسب و کافی به هیات مدیره که در حوزه مسئولیت خود تعریف شده است به گونه‌ای که در زمینه پیشینه سازی ارزش شرکت در برابر باقی سهامداران پاسخگو باقی بماند.

موارد فوق نمونه‌های بسیار کوچک از حاکمیت شرکتی می‌باشد. در صورت استفاده از این قانون در کسب و کار و استفاده صحیح از آن به راحتی می‌توانید کسب و کار و سازمان خود را مدیریت کنید.

حاکمیت شرکتفرهنگ سازی در حاکمیت‌های شرکتی

هدف‌ها می‌توانند به صورت‌های مختلفی باشند از جمله می‌توان به حداکثر اعتماد به نفس، کمال فردی، تشویق به یادگیری مستمر اشاره کرد. در واقع این فرآیندها باید به صورت غیر رسمی و هماهنگ با شیوه زندگی و سازمان باشد. این تفکر باید به طور تدریجی و کامل در کل سازمان ترویج پیدا کند. این نوع نظام سبب تغییر الگوی حاکم در سازمان شده و به طور مداوم بر فرآیند تحول کارکنان تاثیر می‌گذارد. این عمل به عنوان یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به تغییر رویکرد کارکنان و مدیران و پایداری زیر بنا برای سازمان خواهد شد.

مزیت استفاده از حاکمیت شرکتی برای سهام داران

موارد زیر نمونه‌هایی از استفاده حاکمیت‌های شرکتی برای سهامداران یک مجموعه می‌باشد که به شرح زیر است.

  • تسهیل شدن فرآیند نظارت موثر بر مدیران
  • افزایش تضمین امنیت به سهامداران در مورد سرمایه‌ها
  • فراهم کردن انگیزه مناسب برای مدیریت و هیئت مدیره به منظور پیگیری اهداف در راستای منافع شرکت

نمونه‌های بالا از مزیت‌های استفاده حاکمیت شرکتی برای سهامداران و مدیران یک مجموعه می‌باشد که آن‌ها را در راستای داشتن مدیریت بهتر و موثرتر یاری می‌کند.

در انتها

حاکمیت‌های شرکتی سبب رونق بخشیدن به کسب و کار و بهبود روند مدیریت و برخورد بهتر سهام داران می‌باشد. شما با استفاده از این حاکمیت در کسب و کار خود می‌توانید محیطی دوستانه با نظارت بیشتر و بهتر را برای کارکنان خود فراهم آورید. فارغ از مقررات موجود پیاده سازی حاکمیت شرکتی در یک کسب و کار وظایف و اختیارات هر فرد را به صورت جامع و کامل در اختیار او قرار می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید