مهارت حل مسئله چیست؟ | بررسی فواید مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله


همه انسان‌ها در دوره‌های مختلف زندگی با مسائل متفاوتی روبرو می‌شوند، البته نوع مسئله در زندگی افراد متفاوت است. به عنوان مثال مسئله افراد غارنشین چگونه گرم شدن بود؛ اما در دوران بیماری طاعون مهم‌ترین مسئله حل این بیماری بود. شاید برای شما عجیب باشد اما امروزه مسئله برخی از افراد چگونگی راه رفتن بر روی کره ماه است! به هر حال همه ما در زندگی با مسائلی مواجه می‌شویم که ممکن است سخت یا آسان باشد. به همین علت مهارت حل مسئله یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در حوزه توسعه فردی است. بنابراین همه افراد باید به یادگیری مهارت حل مسئله بپردازند در غیر این صورت در مشکلات مختلف زندگی احساس ناامیدی می‌کنند.

خیلی از افراد تصور می‌کنند که می‌توانند به تنهایی و بدون مهارت خاصی مسائل زندگی خود را حل کنند، در صورتی که توانایی حل مشکلات در موقعیت‌های مختلف کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل ممکن است شما در این شرایط برای حل مسائل تصمیمات اشتباهی بگیرید. از آنجایی که همه ما در زندگی روزمره خود با مسائل کوچک و بزرگی مواجه می‌شویم یادگیری این مهارت ضروری است.

مهارت حل مسئله چیست؟

حال که تا حدودی با اهمیت مهارت حل مسئله آشنا شدید ضروری است که به مفهوم مهارت حل مسئله نیز پی ببرید. توانایی هر فردی برای درک و فهم یک مسئله و انتخاب بهترین راه حل برای آن مهارت حل مسئله است. این راه حل‌ها باید موثر و البته کاملا سازگار با مسئله شما باشند. بنابراین می‌توان گفت که مهارت حل مسئله پروسه‌ای بر اساس آگاهی، منطق و هدفمند است. در مهارت حل مسئله شما یاد می‌گیرید که پس از یافن علت اصلی هر مسئله، به دنبال برنامه‌ای عملی برای حل آن باشید. مهارت حل مسئله شامل طی کردن مراحل زیر به ترتیب است.

  • حل مشکل به صورت موثر، در زمان مناسب و بدون مانع
  • توانایی شناخت مسئله و روش حل آن
  • انتخاب بهترین راه‌ حل‌های جایگزین
  • مقایسه گزینه‌ها با هم و انتخاب بهترین آن‌ها
  • دریافت بهترین بازخورد نسبت به راه حل انتخابی

بنابراین فردی که مدعی داشتن مهارت حل مسئله است باید کلیه مراحل مذکور را آموزش دیده و به مرحله اجرا دربیاورد. شما علاوه بر کسب و کار خود در زندگی شخصی نیز نیازمند یادگیری این مهارت هستید. بنابراین سعی کنید پس از روبه رو شدن با مسائل مختلف زندگی به جای تسلیم شدن، از راه حل‌های درست و منطقی استفاده کنید.

مهارت حل مسئله

مسئله چیست؟

آیا تابحال در زندگی خود با مشکلی مواجه شده‌اید که تصور کنید حل آن بسیار سخت و حتی غیر ممکن است. گاهی اوقات نیز ممکن است در مواجهه با مشکلات خود بسیار ناتوان باشید. همه ما در مراحل مختلق زندگی چالش‌هی زیادی را تجربه می‌کنیم. چالش یک دانش آموز با چالش یک دانشجو، یک کارمند و فردی در زندگی مشترک کاملا متفاوت است. همه ما هنگام برخورد با یک چالش در دوره‌های مختلف زندگی تصور می‌کنیم که شرایطی از این سخت‌تر وجود ندارد! در صورتی که شما با یادگیری مهارت حل مسئله می‌توانید به راحتی از آن شرایط عبور کنید.

عدم آگاهی درست شما از فرصت‌ها و نحوه استفاده درست از آن‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل شکست در هر زمینه‌ای است. شما می‌توانید حتی پس از یک شکست سخت نیز با استفاده از مهارت مذکور بهترین راه حل را انتخاب کنید. بسیاری از روانشناسان توصیه می‌کنند که هنگام برخورد با هر مشکلی سه سوال زیر را برای خود مطرح نمایید.

  • مسئله فعلی شما حقیقی است یا فقط حاصل تفکر شما است؟
  • آیا می‌توان مسئله فعلی شما را به یک فرصت و پلی برای پیشرفت تبدیل کرد؟
  • بهترین راه حل برای مسئله شما چیست؟

۵ پیش نیاز اصلی مهارت حل مسئله

شما برای یادگیری این مهارت باید ابتدا ۵ پیش نیاز زیر را آموزش دیده و به تقویت آن‌ها بپردازید.

  • استفاده از خلاقیت: یکی از مهم‌ترین عوامل برای حل مسئله داشتن ذهنی پویا و خلاق است. در واقع ذهن شما باید در زمانی کوتاه توانایی خلق و تشخیص بهترین راه حل‌ها را داشته باشد.
  • کار گروهی: شما باید توانایی کار کردن در تیم و حل مسائل گروهی و تیمی را داشته باشید. این یکی از الزامات مدیریت یک کسب و کار و یا مجموعه کاری موفق است.
  • تفکر منطقی: در صورتی که شما به صورت احساسی با مسائل برخورد کنید و تصمیمی احساسی بگیرید شرایط بسیار سخت‌تر خواهد شد. شما باید بتوانید به تحلیل مسائل پرداخته و سپس راه حلی هوشمندانه انتخاب کنید.
  • توانایی تصمیم گیری درست: مهارت تصمیم گیری درست، مهارت مکمل حل مسئله است. در شرایط سخت و بحرانی بهترین کسی که می‌تواند به شما کمک کند خودتان هستید. بنابراین باید توانایی اخذ بهترین تصمیم و اعتماد به تصمیم خود را داشته باشید.
  • داشتن هوش هیجانی: اجازه دهید این موضوع را با یک مثال برای شما شرح دهیم. نقش هوش هوش هیجانی در کسب و کار اهمیت ویژه‌ای دارد، این مهارت به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را داشته باشید. در این صورت ممکن است نظر و عقیده طرف مقابل به صورت کامل تغییر کند.

مهارت حل مسئله

۲ دلیل اهمیت مهارت حل مسئله

گفتیم که شما باید هم در محیط کار و هم در زندگی شخصی خود توانایی مهارت حل مسئله را داشته باشید. به نظر شما علت چیست؟

بهبود روابط و فضای کسب و کار: گاهی اوقات ممکن است محیط یک کسب و کار از ابتدا دچار مشکل باشد و یا به مرور زمان با مشکل مواجه شود. در این صورت باید مدیر آن مجموعه و سایر کارکنان ضمن تشخیص مسائل، دلیل خرابی و همچنین بهترین راه حل عملی را انتخاب کنند.

شناخت فرصت‌ها: حل مسئله فقط محدود به شرایط فعلی شما نیست. برخورداری از این مهارت به شما نوآوری و خلاقیت می‌بخشد. شما همچنین می‌توانید فرصت‌ها را شناخته و بتوانید آینده خود را به بهترین شکل ممکن خلق کنید.

سخن پایانی

فواید یادگیری مهارت حل مسئله بسیار زیاد است و بیشتر افراد و شرکت‌های موفق سعی در یادگیری و استفاده از آن دارند. البته برخی افراد نیز از سر ناچاری و ترس از شکست به یادگیری این مهارت می‌پردازند. شما جزو کدام دسته هستید؟ اگر فرد باهوشی باشید قطعا یادگیری این مهارت را به صورت داوطلبانه انجام می‌دهید، در این صورت همیشه موفقیت همراه شما است. شما با تمرین و تکرار این مهارت می‌توانید به مرور زمان سخت‌ترین مسائل را نیز حل کنید. مهندس فرشید رضازاده با آموزش‌های رایگان مهارت‌های ضروری برای زندگی همواره در کنار شما عزیزان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید