نحوه نوشتن صحیح شرح شغل یا Job Description

نوشتن شرح شغل

برای جذب بهترین و شایسته‌ترین متقاضیان جهت کار در یک موقعیت شغلی، نوشتن شرح شغل قانع کننده برای کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است. شرح حال شغلی به حدی در یک سازمان اهمیت دارد که می‌تواند جایگاه شغلی مورد نظر فرد را در میان هزاران موقعیت شغلی دیگر برجسته سازد. شرح شغلی(Job Description) از زیر مجموعه‌های تجزیه و تحلیل شغل می‌باشد، جایی که یک کسب و کار پیشنهادهای خود را برای کارمندان آینده خود تبلیغ می‌کند. در این مقاله تعریف، کاربرد و نحوه نوشتن شرح شغلی را به طور کامل بررسی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

شرح شغل چیست؟

به مسئولیت‌ها، فعالیت‌ها و مهارت‌هایی که برای یک شغل ضروری و مهم می‌باشد را شرح شغلی گویند. در واقع این نوشته، نوع کاری را که باید توسط فرد متخصص انجام شود را توصیف می‌کند. مهم‌ترین نکته در نوشتن شرح شغلی این است که بین ارائه‌ی جزئیات کافی برای درک درست جایگاه شغلی در سازمان با ختصر و کوتاه بودن شرح شغلی تعادل خوبی برقرار کند.

در شرح شغلی جزئیات بسیار مهمی مانند رسالت، فرهنگ سازمان و هر گونه مزایایی که آن کسب و کار به کارمندان خود ارائه می‌دهد با درستی ذکر شود. در برخی شرایط ممکن است بازه‌ی درآمد افراد با سابقه در آن کسب و کار ذکر شود. شرح شغل جزئیات مهم و کافی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بتوانند تشخیص دهند چقدر برای آن شغل مناسب هستند.

 نوشتن شرح شغل

اجزای تشکیل دهنده شرح شغل

شرح شغل از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که توجه به هر یک از رکن‌های شرح شغل برای یک کسب و کار از اهمیت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است.

۱. عنوان شغلی

۲. خلاصه شغل مد نظر

۳. شرح وظایف و مسئولیت‌ها

۴. صلاحیت و میزان مهارت فردی

۵. درآمد و مزایای برتر آن کسب و کار

اجزای تشکیل دهنده‌ی شرح حال شغلی در یک سازمان به صورت فوق است که در نوشتن یک شرح حال شغل به افراد کمک بسیار زیادی می‌کنند و افراد باید در نوشتن شرح شغلی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

برترین روش جهت نوشتن شرح شغلی

برای نوشتن یک شرح شغلی مناسب و کامل کمک از افرادی که در این موقعیت توانایی بالایی دارند، کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. منظور از فرد متخصص فردی است که حداقل از دو سال سابقه کاری در آن حوزه برخوردار است. از او بخواهید که وظایف و مسئولیت‌های خود را به صورت کامل یادداشت کند.

همچنین وظایف او تا چه اندازه به وظایف کارمندان دیگر وابسته است. بعد از انجام این مرحله باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی آن را به مدیر دهید تا در صورت نیاز موارد دیگری به لیست اضافه نماید. بهتر است که مدیر یا مسئول هر بخش برای نوشتن شرح شغل جلسه‌ای خصوصی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند طی چند جلسه مصاحبه جزئیات هر موقعیت شغلی و افراد مناسب جهت آن شغل را مشخص کنند.

 نوشتن شرح شغل۴ نکته درباره نوشتن شرح شغل

شاید نوشتن شرح شغل برای اولین بار کمی سخت و دشوار باشد؛ اما پس از چندین تجربه نوشتن این شرح شغلی به امری طبیعی و راحت برای شما تبدیل می‌شود.

۱.  به سوالات مهم و اساسی در شرح شغل پاسخ دهید. این سوالات از قبیل وظایف، مهارت، توانایی ودستمزد شما در آن سازمان خواهد بود.

۲. جزئیات را مانند ساعت کاری مفید در محیط کاری را فراموش نکنید و یادداشت کنید.

۳. در هنگام نوشتن شرح شغلی فقوانین و مقرراتی که توسط کارمندان باید به آن توجه شود را به طور کامل یادداشت کنید.

۴. در تدوین شغل آینده، آینده نگر باشید، سعی کنید به گونه‌ای آن را بنویسید که به شما در ارزیابی عملکرد کارکنان ینز کمک کند.

در انتها

در هر کسب و کار موفق همچون شرکت آسانسور سازی و قطعات پله برقی کلمان، نوشتن شرح شغلی به درستی و با اصول دقیق نوشته می‌شود. نوشتن شرح شغلی به شما و به کسب و کار شما کمک بسیار زیادی می‌کند تا برتری‌ن‌ها را برای بهبود کسب و کار و نیروهای انسانی خود به ارمغان آورید و بتوانید در تمامی مراحل به خوبی بسته به شرایط موفق شوید و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید