نشخوار فکری چه ضرری دارد؟| ۶ راه مقابله با نشخوار فکری

نشخوار فکری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با قرار گیری در موقعیت‌های مختلف، ذهن و فکر شما از افکار آزاردهنده‌ای که به طور مداوم در سرتان تکرار می‌شود، پر باشد. خوب است بدانید که به این حالت نشخوار فکری گفته می‌شود که در صورت تکرار زیاد و تشدید آن می‌تواند سبب ایجاد افسردگی، ایجاد افکار ناراحت کننده و آزار دهنده در فرد شود، همچنین می‌تواند سبب مختل کردن روحیات، انزوا، گوشه گیری و انرژی فرد را در درون او به ارمغان آورد. در ادامه این مقاله از روش‌هایی که می‌توان برای رهایی از این افکار مخرب و آزار دهنده امتحان کرد، اشاره کرد.

نشخوار فکری چیست؟

افکار مخرب و یا اختلال نشخوار ذهنی، به معنای فکر کردن بیش از حد درباره احساسات منفی و تجربیات می‌باشد که در گذشته برای همه‌ی افراد رخ داده است. اختلال نشخوار فکری، علائم شایع در طیف وسیعی از بیماری‌های روانی دارد. وجود این افکار منفی و آزاردهنده می‌تواند شدت اختلال روانی مختلف را نیز تشدید نماید و یا در برخی از شرایط زمینه ابتلا به اختلالات روحی و روانی را فراهم سازد. عوارض ناشی از آن نیز تنها به سلامت روحی محدود نمی‌شود و می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

علل بروز اختلال نشخوار فکری

بروز اختلال نشخوار فکری می‌تواند به دلایل گوناگونی بستگی داشته باشد، طی تحقیقات گسترده متخصصان آمریکایی یافتند که عمده دلایل ایجاد نشخوار فکری در فکر به چه علت می‌باشد.

  • برخی از افراد این دیدگاه را دارند که با نشخوار فکری، بینشی جدید نسبت به زندگی خود و یا مشکلاتشان به دست خواهند آورد.
  • در افرادی که سابقه داشتن ضربه روحی و یا جسمی را داشتند بیشتر و زودتر بروز می‌کند.
  • هنگام قرار گیری در موقعیت‌های استرسی و مداومی که نمی‌توانید آن را به راحتی کنترل کنید.

در بیشتر اوقات نشخوار فکری در افرادی که دارای ویژگی‌های شخصیتی خاصی همانند کمال گرایی و تمرکز بیش از حد در هنگام رویارویی با افراد جدید را دارند، رایج‌تر می‌باشد.

Ruminationاختلالات به وجود آمده ناشی از نشخوار فکری

همانطور که به آن اشاره شد نشخوار فکری در افراد سبب ایجاد مشکلات روحی و روانی می‌شود و در برخی شرایط حتی باعث به وجود آمدن بیماری‌های جسمی خواهد شد.

موارد بالا در افرادی که با نشخوار فکری دست و پنجه نرم می‌کنند به وجود می‌آید و می‌تواند در برخی از شرایط افزایش یابد.

۶ راه مطمئن برای از بین بردن نشخوار فکری

راه‌های زیادی برای کنترل کردن اختلال نشخوار فکری برای افراد اشاره شده؛ اما شاید برخی از آن‌ها بر روی برخی از افراد نتیجه دهی دلخواهی نداشته باشد و یا در مدت زمان طولانی فرد بتواند به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند، موارد زیر روش‌هایی هستند که توسط متخصصان آمریکایی برای کنترل اختلال نشخوار فکری ارائه شده‌اند.

  • سعی کنید انرژی مثبت را در خود بالا ببرید و از انرژی‌های منفی دوری کنید.
  • افکاری را که به سمت شما می‌آیند را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید.
  • مهارت حل مسئله را به درستی یاد گرفته و سعی در تقویت آن داشته باشید.
  • در مواجه با مشکلات از کاریکاتور و نقاشی‌های طنز کمک بگیرید.
  • سعی کنید به افکار منفی شاخ و برگ ندهید و آن را بزرگ نکنید.
  • با فاجعه انگاری از افکار منفی دور کنید.

موارد بالا، طی انجام آزمایسات بر روی افراد توسط تیم متخصص آمریکایی برای جاوگیری از نشخوار فکری در افراد ارائه شده‌اند، همچنین می‌توانید از جدول زیر کمک گیرید و از جملات مثبت به جای جملات منفی استفاده کنید.

نشخوار فکری تفکر مثبت
صبح امروز که از کنار دفتر کار رئیسم رد شدم، او به من سلام نکرد، من تعجب می‌کنم. به یاد داشته‌باشید که رئیس شما احتمالا فقط سرش شلوغ است و از شما ناراضی نیست.
وقتی عقایدم را در جلسه با دیگران به اشتراک گذاشتم، هیچ‌کس از آن‌چه من گفتم خوشش نیامد. همکاران شما احتمالا فقط قبل از این‌که در جلسه‌ای در حضور مشتری یا رئیس با شما موافقت کنند، به اطلاعات بیش‌تری نیاز دارند یا باید برخی از آن‌ها را مجاب کنند.
من به جای این‌که دیشب با خانواده‌ام شام بخورم، باید در محل کارم می‌ماندم. اختصاص دادن زمان لازم به استراحت برای جلوگیری از فرسودگی شغلی بسیار حیاتی است.

Ruminationدر انتها

در این مقاله راه‌های تضمینی و مطمئن برای جلوگیری از نشخوار فکری را با یکدیگر بررسی کردیم و همچنین در مقابل علل به وجود آمدن افکار نشخوار کننده را به شما معرفی کردیم. به یاد داشته باشید افکار نشخوار کننده برخلاف تصور برخی از افراد، افکاری به شدت مسموم کننده و ، امیدواریم از این مقاله بتوانید نهایت استفاده را ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید