نکات کلیدی و اصول شراکت که از آن بی‌خبرید!

اصول شراکت

از گذشته تا کنون یکی از راه‌حل‌های بسیار ساده و مفید برای افرادی که قصد داشتند کسب و کار بلند مدت و موفقی را راه اندازی کنند، شراکت با فردی دیگر بود. اگر در شراکن طرفین دارای عقاید و دیدگاه یکسان و مشترکی باشند، به طور حتم فواید و پیشرفت‌های زیادی در برابر زمانی که فرد به تنهایی یک کسب و کار را مدیریت می‌کند، دارد؛ اما در این بین رعایت اصول شراکت برای طرفین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در صورت عدم رعایت این اصول شراکت منجر به فسخ قرارداد و جدال بین طرفین می‌شود. در ادامه شما را با اصول شراکت موفق در یک کسب و کار آشنا می‌کنیم.

شراکت به چه معناست؟

در هر کسب و کار شراکت به معنی گرد آمدن مجموعه‌ای از افراد است که با هم یک هدف تجاری مشترکی دارند و بدین صورت که هر کدام از این افراد در کسب و کار وظیفه‌ای را که به آن‌ها سپرده شده است را به خوبی انجام دهند. در توافق ‌نامه‌ای که بین شرکا امضا می‌شود رابطه میان شرکا، شرح وظایف آن‌ها در مقابل یکدیگر و کسب و کار نوشته شده است. در هر کسب و کار هر دو طرف سهامدار و یا شریک می‌باشد.

سهم هر شریک در صورت توافق از سود و زیان مشارکت بر اساس میزان مالکیت محاسبه می‌گردد. با توجه به اینکه معنی شراکت هر سال نسبت به سال قبل دچار تغییر می‌شود؛ اما پایه و اساس شراکت در کسب و کار چندان دچار تغییر نشده است، این در حالی است که افراد با هدف بهبود بخشیدن به کسب و کارهای قدیمی ویژگی‌های زیادی را به روابط مشارکتی کسب و کار وارد کردند.

انواع شراکت در کسب و کار

با توجه به نوع کسب و کار شراکتی که در آن کسب و کار بین افراد صورت می‌گیرد متفاوت می‌باشد، با توجه به تغییراتی که در تعاریف شراکت رخ داده است؛ اما در عین حال سه مدل از رایج‌ترین شراکت‌ها در کسب و کار به شرح زیر می‌باشند.

مشارکت عمومی

این نوع شراکت همانطور که از نام آن پیدا است بین شرکای عمومی صورت می‌گیرد. در این نوع شراکت هر شریک در مدیریت کسب و کار شراکت می‌کند و تمامی مسئولیت‌ها و تعهداتی که به آن‌ها سپرده می‌شود را انجام می‌دهند. این در حالی است که اگر یکی از شرکا دچار خطایی شود مورد محاکمه و قضاوت عادلانه قرار می‌گیرد و باید با شرکای دیگر صحبت کند.

مشارکت محدود

این نوع مشارکت شامل شرکای عمومی و شرکای محدود می‌باشد. در شراکت محدود، شریک محدود در مدیریت و نظارت فعالیت روزمره کسب و کار تصرفی ندارد و مسئولیت سپرده شده بر او بسیار محدود می‌باشد. در واقع در این مشارکت شرکای محدود سرمایه گذارانی هستند که اغلب تمایلی در مشارکت موارد دیگر ندارند و فقط تمایل به سرمایه گذاری و دریافت سود سهام خود را ندارند.

مشارکت تضامنی با مسئولیت‌های محدود

LLP یا مشارکت تضامنی با سئولیت‌های محدود به کلی با مشارکت‌های محدود و عمومی تفاوت دارد. نکته حائز اهمیت در این نوع مشارکت این است که تمامی شرکا از محددیت یکسانی برخوردار هستند، همانطور که در شرکت تضامنی محدود همه شرکا مسئولیت بسیار محدودی در برابر خطاهای سر زده از سوی همکاران یا کارکنان دیگر دارند، در این نوع مشارکت نیز شرکا محدودیت‌هایی دارند. توجه داشته باشید هر یک از شرکایی که در معرض اتهام غیر قانونی یا سو استفاده قرار گیرد، شخصا مسئول بوده و مسئولیتی بر دوش شرکای دیگر نمی‌باشد.

اصول شراکت۳ اصول شراکت موفق

همانطور که انتخاب یک فرد مناسب و لایق در زندگی مشترک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، انتخاب یک شریک مناسب در یک کسب و کار از امیت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است. انتخاب یک شریک واقعی و درست می‌تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی در کسب و کار و در نهایت زندگی شما بگذارد.

۱. دارا بودن مهارت‌های تکمیلی

یکی ز مهم‌ترین عواملی که در موفقیت شراکت تاثیر گذار است، وجود مهارت‌های تکمیلی در تیم و داشتن یک برنامه ریزی موثر و اصولی می‌باشد. داشتن این مهارت به شما کمک می‌کند تا نگرانی از بابت نبود فرد متخصص و با تجربه در تیم خود را نداشته باشید. این در حالی است که برخی از کسب و کارها نیازهای سازمان خود را برون سپاری می‌کنند که دارای هزینه‌های گزاف برای کسب و کار می‌باشد، همین هزینه‌های زیاد می‌تواند برای یک کسب و کار نوپا مشکل ساز باشد.

۲. احترام متقابل

یکی از اصول شراکت پایدار، داشتن احترام متقابل به شریک کاری خود می‌باشد. احترام متقابل در تمامی بره‌های زمانی این حس را در طرفین به وجود می‌آورد که هر دو طرف به نسبت‌های مساوی در کسب و کار سهیم هستند و به کمک مهارت‌های مکمل یکدیگر توانسته‌اند به این مرحله از موفقیت برسند.

۳. سازگاری شخصیتی

شاید باور این موضوع سخت باشد؛ اما بسیاری از افراد که از شریک کاری خود ناراضی هستند به این دلیل است که میان آن‌ها ناسازگاری شخصیتی و مشکلات شخصی بی‌شماری که منشا آن تفاوت در شخصیت می‎‎‌باشد، رخ داده است. البته باید توجه داشت که این موضوع در اکثر شراکت‌ها رخ می‌دهد؛ اما باید در نظر داشت که مشکلات شخصیتی و عدم سازگاری شرکا با یکدیگر می‌تواند سکب و کار را با چالش‌های سخت رو به رو سازد.

اصول شراکتدر آخر

راه‌های بسایر زیادی برای برقراری اصول شراکت صحیح بین شرکا و کسب و کار وجود دارد که می‌تواند کسب و کار شما را به موفقیت برساند یا سبب ضربه رساندن به کسب و کار شما شود. در این مقاله من فرشید رضا زاده تجربیات موفق خود را در قالب یک مقاله در اختیار شما قرار داده‌ام تا بتوانم کمک کوچکی به رشد کسب و کار، مدیریت منابع انسانی و بهترین راه مدیریت به شما کرده باشم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید