هر آنچه که باید در مورد رهبری مشارکتی بدانید

افزایش عزت نفس

یکی از ویژگی‌های بارز هر کسب و کار موفق و قوی، رهبری موثر می‌باشد. خوب است بدانید که رهبری انواع مختلفی دارد، یکی از انواع رهبری‌های مناسب برای مدیران در جهت بهبود روند کسب و کار، رهبری مشارکتی می‌باشد. در رهبری مشارکتی، هم پا بودن و نظر دادن هر یک از اعضای کسب و کار و تیم برای رهبر آن کسب و کار بسیار مهم بوده و به مشارکت تیم در تصمیم گیری خود علاقه دارد. با بررسی هر کسب و کار و سازمان موفق خواهید دید که در آن از سیستم رهبری مشارکتی پیروی می‌شود. در این مقاله با من فرشید رضازاده همراه باشید تا به طور کامل رهبری مشارکتی را بررسی کنیم.

رهبری مشارکتی چیست؟

یکی از سبک‌های رهبری تیم، رهبری مشارکتی می‌باشد که در آن همه‌ی اعضای تیم سازمان و کسب و کار در تصمیم گیری مشارکت می‌کنند و به یکدیگر کمک می‌کنند. این نوع سبک رهبری به عنوان رهبری دموکراتیک نیز در بین افراد شناخته می‌شود، زیرا همه‌ی افراد حاضر در یک کسب و کار در آن مشارکت می‌کنند.

مراحل رهبری مشارکتی

در رهبری مشارکتی مراحلی وجود دارد که رعایت و به کارگیری آن تاثیر بسیار زیادی داردف مراحل رهبری مشارکتی به شرح زیر می‌باشد.

بحث گروهی

به طور معمول، رهبری وجود دارد که بر روند بحث‌های پیش رو نظارت کامل دارد و بحث را در مورد موضوعی خاص و یا تصمیمی که باید در خصوص آن گرفته شود، به درستی تسهیل و مدیریت می‌کند.

ارائه اطلاعات

رهبران خبره و باتجربه تمام اطلاعات صحیح و مورد نیاز در جهت تصمیم گیری را با کل گروه و تیم خود به درستی در میان می‌گذارد و به راحتی با افراد تبادل می‌کند.

رهبری مشارکتیاشتراک گذاری ایده

در گروه و تیم ایده‌هایی در مورد نحوه حل مشکل پیش رو به درستی و به طور دقیق به اشتراک گذاشته می‌شود و تمامی افراد برای حل این موضوع راه حل‌های مد نظر خود را ارائه می‌دهند.

پردازش ایده و اطلاعات

در این مرحله رهبر تیم و تمامی افراد نظر و ایده خود را بیان می‌کنند و در نهایت رهبر اطلاعات و ایده‌های شرح داده شده در جمع را خلاصه و به طور صحیح جمع بندی می‌کند.

تصمیم گیری

تیم و گروه بر اساس اطلاعات و ایده‌های ارائه شده توسط تمامی افراد و بررسی موقعیت پیش رو بهترین و کامل‌ترین تصمیم را براساس گفته‌های افراد در نظر می‌گیرد.

اجرای تصمیم

در این مرحله که مرحله‌ی انتهایی می‌باشد تصمیم نهایی گفته شده و تمامی افراد آن تصمیم را اجرایی می‌کنند.

فرآیند تصمیم گیری در این سبک از رهبری می‌تواند به شکل و نحوه مختلفی انجام شود؛ اما عنصر کلیدی آن نظرات همه‌ی اعضای تیم است. این سبک رهبری در سازمان و یا شرکت به نقش‌هایی که به مدیریت و نظارت بسیار اندکی نیاز دارد موفق‌تر عمل می‌کند. با این حال این نوع رهبری به درستی می‌تواند با سطوح مختلف مالکیت رهبری گروهی برای برآورد کردن نیازهای هر سازمان اعمال شود.

انواع رهبری مشارکتی

مشارکت رهبری ۴ نوع مختلف دارد که به کسب و کار و رشد آن بسیار کمک می‌کند. ۴ نوع رهبری مشارکتی عبارتند از:

  • توافقی
  • خودکامه
  • دموکراتیک
  • گروهی

شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی که این نوع رهبری را در تصمیم گیری خود اعمال می‌کنند، می‌توانند طیف‌های مختلفی از مسئولیت و قدرت را با امتحان کردن انواع موارد ذکر شده بررسی کنند.

مزایای رهبری مشارکتی

رهبری مشارکتی همانند تمامی استراتژی‌های کسب و کار همانند قیف فروش و یا b2b مزایایی برای کسب و کار دارد، این مزایا به شرح زیر می‌باشد.

  • مشارکت اعضا
  • تقویت روحیه
  • تفکر جمعی
  • حفظ کارکنان
  • همبستگی
  • استقلال
  • احساس ارزسمندی

موارد بالا نمونه‌هایی از مزایای رهبری مشارکتی در یک کسب و کار می‌باشد.

در انتها

یکی از بسک‌های رهبری در کسب و کار رهبری مشارکتی است که در آن نحوه تصمیم گیری به کمک اعضای تیم می‌باشد. از جمله مزایای این سبک تقویت روحیه کارکنان و حفظ آن‌ها در سازمان می‌باشد. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کرده باشد و بتواند در تقویت کسب و کار شما به شما کمک فراوانی نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید