همه چیز در مورد مرخصی استحقاقی که از آن‌ها بی‌خبرید


به هر میزان که کار کردن و کسب در آمد بسیار لذت بخش می‌باشد؛ اما تمامی افراد پس از مدتی بعد از فعالیت کاری خود، به چند روز استراحت نیاز دارند. مرخصی استحقاقی، نوعی مرخصی در قانون کار می‌باشد که به صورت رسمی از سوی قانون گذار مشخص شده است. تمامی افرادی که تحت قانون کار فعالیت دارند، می‌توانند طبق این قانون از این بازه زمانی خود لذت ببرند. در این مقاله با من فرشید رضازاده همراه باشید تا تمامی نکات در خصوص مرخصی استحقاقی را برای شما توضیح دهم.

مرخصی استحقاقی چیست؟

یکی از مرخی‌های معمول در بین افراد، مرخصی استحقاقی می‌باشد که به تمام افراد تعلق می‌گیرد که تحت قوانین کار مشغول به کار هستند. یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به مرخصی استحقاقی این است که در این بازه زمانی حقوق افراد به صورت کامل، دقیق و طبق توافق پرداخت خواهد شد و کارفرما حق کسر حقوق نیروهای خود را ندارد. بر اساس این قانون تمامی افراد شاغل در بخش دولتی و خصوصی که تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرند، باید سالیانه از این مرخصی بهره برده و مدت زمان خاصی را برای استراحت خود در نظر بگیرند. از این رو که این مرخصی به صورت سالیانه تعیین می‌شود، به نام مرخصی سالیانه نیز شناخته می‌شود.

مدت زمان مرخصی استحقاقی

مدت زمان این مرخصی، در هر سال ۲۶ روز می‌باشد در صورتی که فرد شافل با تایید و توافق با کارفرمای خود تما این ۲۶ روز را به صورت یک جا استفاده نماید، به همراه با ۴ جمعه که در طی یک ماه وجود دارند، مرخصی استحقاقی او به یک ماه خواهد رسید. در صورتی که فرد به کار فصلی اشتغال داشته باشد و یا مدت زمان فعالیت او در هر حالتی کم‌تر از یک سال باشد، مدت زمان مرخصی استحقاقی او نیز با توجه به مدت زمان اشتغال کاهش می‌یابد. در این حالت میزان مرخصی استحقاقی فرد، با توجه به ماه‌های اشتغال و یا روزهای فعالیت او محاسبه خواهند شد.

مهم‌ترین نکات مرخصی استحقاقی

در خصوص این مرخصی قوانین گوناگونی وجود دارد که باید به نیروی کار به طور کامل اطلاع داده شود، مهم‌ترین نکات مرخصی استحقاقی به شرح زیر می‌باشد.

  • روزهای تعطیل بخشی از مرخصی استحقاقی نمی‌باشد و این روزها نباید از مرخصی سالانه فرد کسر شود.
  • در صورت کار فرد در روزهای تعطیل دستمزد و اضافه کار به او تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که کارفرما مرخصی شما را تایید نکند، در این رابطه اختلافی میان شما ایجاد شود، نظر اداره کار و امور اجتماعی برای تایید زمان مرخصی شما لازم الاجرا خواهد بود.
  • در صورتی که فرد از مرخصی خود استفاده نکند، فقط قادر به ذخیره ۹ روز از مرخصی خود هستند و بقیه زمان مرخصی او از بین می‌رود و یا به اصطلاح می‌سوزد.
  • در صورت استعفای کارگر، دستمزد مرخصی ذخیره شده او از بین می‌رود و امکان مطالبه آن وجود ندارد.
  • امکان تمدید مرخصی برای افراد شاغل وجود دارد و می‌تواند در صورت نیاز، پیش از اتمام مرخصی خود اقدام به تمدید آن نماید و در صوترتوافق با کارفرمای خود مدت بیشتری را به استراحت خود اختصاص دهد.

همه چیز در مورد مرخصی استحقاقی که از آن‌ها بی‌خبرید در انتها

همانطور که از اسم مرخصی استحقاقی مشخص می‌باشد، این نوع مرخصی یکی از حقوق اصلی نیروهای کار بوده که با توجه به نظر و موافقت کارفرما می‌توانند استفاده نمایند. نکات حائز اهمیت این است که در این نوع مرخصی تمامی حق و حقوق کارگر بدون هیچ گونه کسری از سوی کارفرما باید به فرد پرداخت گردد. مدت زمان مرخصی استحقاقی دو روز و نیم به ازای هر ماه کاری است؛ اما اگر فرد در یکی از مشاغل سخت فعالیت نماید به ازای هر ماه ۳ روز مرخصی استحقاقی به او تعلق می‌گیرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید