پذیرش سازمانی کارمندان جدید یا آنبردینگ چیست


اطلاع از این که به چه صورت و چگونه می‌توان به بهترین نحو ممکن کارمندان را همراه و یکپارچه کرد، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با موقعیت و محیط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اند در کم‌ترین زمان کنار بیایند و در آن احساس راحتی کنند. علاوبر آن می‌تواند باعث حفظ و ماندگاری کارمند جدید در سازمان شما شود. به کمک آنبردینگ(onboarding) به افرادی که تازه استخدام شده‌اند این فرصت داده می‌شود تا به راحتی به مجموعه، فرهنگ حاکم بر سازمان و نقش جدیدشان آشنا شوند. امروز با من فرشید رضازاده همراه باشید تا مفهوم پذیرش سازمانی یا آنبردینگ را برای شما توضیح دهم و همچنین مراحل آن و نکاتی که برای کمک به شما در زمینه پذیرش سازمانی کمک می‌کند را ارائه دهم و همچنین شما را با مفهوم آنبردینگ چیست آشنا کنم.

آنبردینگ چیست

آنبردینگ یا پذیرش سازمانی به فرآیندی گفته می‌شود که منابع مورد نیاز کارکنان برای انتقال به نقش جدیدشان در شرکت اشاره دارد. در این فرآیند اساسا به کارمندان جدید یک مجموعه کمک می‌کند تا به راحتی با شغل و سمت جدید خود کنار آیند و در عین حال در کنار خوگیری با سمت و موقعیت جدید این فرصت به کارفرمایان داده می‌شود تا اولین تاثیر خوب و مفید را با ورود نیروی جدید برای کسب و کار خود به ارمغان آورند.

مزایای آنبردینگ چیست

وجود آنبردینگ در یک مجموعه و کسب و کار دارای مزایای بسیار زیادی برای افراد مشغول به کار در آن کسب و کار را به همراه دارد. مزایای آنبردینگ به شرح زیر می‌باشد.

حفظ کارمندان و رضایت شغلی

زمانی که از کارمندان در طی مراحل پذیرش سازمانی استقبال می‌کنید و مشتاق هستید، علاوبر ایجاد رضایت شغلی در او احتمال ماندگاری آن فرد را در سازمان خود بالا می‌برید. زمانی که کارمندان شما از کار در مجموعه شما لذت ببردند، به جای این که به دنبال فرصت‌های شغلی دیگر باشند به همکاری با شما و سازمانتان در مدت زمان بسیار طولانی ادامه می‌دهند و در برخی شرایط بهترین سبب بهبود روند کاری شما خواهند شد.

بهبود ارتباطات

زمانی که افرادی را که به تازگی استخدام کردید به تیم و مدیر آن بخش معرفی می‌کنید، از همان ابتدا به بهبود و تسهیل ارتباط طرفین کمک بسیار زیادی می‌کنید. زمانی که ارتباطی دوستانه میان دو نفر ایجاد می‌شود، کار میان آن دو راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود، همچنین بهره‌وری را به راحتی افزایش می‌دهد و می‎‌تواند به راحیت روحیه افراد کسب و کار شما را تقویت و به بهترین نحو افزایش دهد.

بالا بردن بهره‌وری

معرفی و آشنایی افراد جدید سازمان با نرم افزار و سیستم‌های شرکت در هفته جدیدی که مشغول به کار هستند به آن‌ها بسیار کمک می‌کنند تا وظایف تقبل شده را به سرعت شروع کنند. این امر نه تنها به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند بلکه منحنی و مسیر یادگیری را برای نیروی جدید کوتاه‌تر می‌کند، زیرا کارکنان در هفته‌ی اول حضورشان در شکرت به یک راهنما نیاز دارند تا به آن‌ها کار با سیستم جدید را به درستی و خوبی نشان دهند.

آنبردینگ چیست

مراحل انجام آنبردینگ کارمندان

برای ایجاد آنبردینگ موثر برای افراد یک سازمان نیاز یه شناخت و آشنایی با برخی از موارد برای ایجاد آنبردینگ صحیح می‌باشد. این مراحل به شرح زیر می‌باشند.

آغاز آنبردینگ از قبل

قبل از پذیرش سازمانی کارمند جدید و شروع اولین روز کاری، برای کارمند جدید ایمیلی حاوی اطلاعاتی از قببیل اطلاعات زیر ارسال نمایید.

  • مدارک و فرم جدید برای افراد استخدام شده
  • تاریخ شروع همکاری
  • شرح وظایف در شرکت
  • اطلاعات از قبیل ورود و خروج و مکان پارک خودرو
  • برنامه یا دستور برای روز اول همکاری
  • اطلاعات مربوط به اکانت کاربری

ارسال اطلاعات فوق قبل از روز اول کاری فرد جدید می‌تواند از اتلاف وقت جلوگیری نماید و از سردرگمی فرد جدید به خوبی جلوگیری می‌شود.

نشان دادن فضای کاری

از خوشامد گویی و برخورد مثبت تمامی افراد به ورود فرد جدید به سازمان اطمینان حاصل کنید و سپس سعی کنید تمام محیط کار را به او نشان دهید تا به خوبی با مجموعه شما آشنا شود. نشان دادن دفتر کار برای او در روز اول کاری سبب شده تا در آینده راحت‌تر و بهتر از محیط کارشان استفاده کنند و راحت‌تر باشند.

معرفی به همه‌ی اعضای سازمان

سعی کنید فرد جدید را به همکاران و تیم‌های دیگر معرفی کنید.این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی با فرهنگ سازمانی هو سو شوند و در محل کار جدید خود دوستان جدید پیدا کنند. علاوبر آن از او بخواهید تا با فردی در بخش منابع انسانی دیدار کند تا سیاست‌های شرکت را مانند زمان تعطیلی شرکت، ساعت کاری و میزان مرخصی را به درستی و به طور دقیق اطلاع داشته باشد و بررسی کند.

آنبردینگ چیست

نکاتی که باید برای آنبردینگ کارندان در نظر داشته باشید

در ابتدا اگر قصد دارید برای کسب و کار خود از آنبردینگ استفاده کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید این نکات به صورت زیر می‌باشند.

اهدافی را از قبل تعیین کنید و برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

هر استخدام جدید را به صورت شخصی تجربه سازی کنید.

استفاده از ابزارهای تخصصی و به روز آنبردینگ

موارد بالا را قبل از پیاده سازی آنبردینگ در کسب و کار خود و بر روی هر شخص جدید باید بدانید تا بتوانید به بهترین نحو از آنبردینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.

در آخر

د راین مقاله به مفهوم آنبردینگ چیست آشنا شدید و تمامی ابعاد آنبردینگ و شیوه استفاده صحیح از آن را به درستی شناختید. به یاد داشته باشید استخدام فردی درست در کسب و کار به بهبود روند کسب و کار شما کمک می‌کند و می‌تواند به فردی با تخصص و مفید برای کسب و کار شما تبدیل شود. پس استفاده از آنبردینگ را در کسب و کار خود دست کم نگیرید و سعی کنید به درستی و در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید