چگونه مهارت تسلط کلامی خود را تقویت کنیم؟

مهارت تسلط کلامی

مهارت تسلط کلامی


آیا تابحال به نقش تک تک کلمات در مذاکره‌ها و مصاحبه‌های خود فکر کرده‌اید؟ چه بسا افراد زیادی به علت عدم آشنایی با مهارت تسلط کلامی بهترین موقعیت‌ها شغلی و حتی عاطفی خود را از دست داده‌اند! گاهی اوقات نیز ممکن است شما با دریافت تماس و یا پیام شخصی به شدت عصبانی شوید. همیشه مشکل از شخص مورد نظر نیست، گاهی اوقات آن شخص به خوبی از مهارت تسلط کلامی برخوردار نیست. بنابراین ضروری است که همه ما برای یادگیری این مهارت اقدام کنیم.

تسلط کلامی چیست؟

توانایی استفاده درست از کلمات نسبت به شرایطی که در آن قرار دارید مهارت تسلط کلامی است. شاید تابحال این موضوع را تجربه کرده‌اید که با شنیدن صحبت‌ها شخصی در یک جمع و یا جلسه انرزی مثبت زیادی دریافت می‌کنید. برعکس شما با شنیدن صحبت‌های فردی دیگر ممکن است سرشار از انرژی منفی شوید. تسلط کلامی مهم‌ترین تفاوت این دو فرد است، مهارت تسلط کلامی نیز مانند برندسازی شخصی و خیلی از مسائل دیگر از جمله ضروریات راه اندازی یک کسب و کار است. اولین چیزی که شما پس از شنیدن صحبت‌های هر شخصی متوجه می‌شوید مدل ذهنی و شخصیت آن فرد است. افراد زیادی درباره مهارت تسلط کلامی نظریه و کتاب ارائه داده‌اند. با این وجود همه این افراد بر ضروری یادگیری ارتباطات، گفتگو، مذاکره و گزارش نویسی تاکید دارند.

مهارت تسلط کلامی

۸ هدف تقویت مهارت تسلط کلامی

گفتیم که تقویت مهارت تسلط کلامی ضروری است؛ اما به نظر شما علت این موضوع چیست؟ موارد زیر ۸ هدف اصلی در کسب و کار است که همه افراد باید آن را آموزش ببینند.

  • امکان رشد و موفقیت زیاد در کسب و کار
  • افزایش جذابیت مطالعه و درس خواندن
  • مشاهده و تجربه جهانی بسیار بهتر
  • افزایش توانایی ثبت خاطرات از جمله حرف‌ها و تجربه‌ها
  • بهبود مهارت فرد برای مذاکره
  • کاهش استرس هنگام کنفرانس و سخنرانی
  • تقویت گزارش نویسی
  • بهبود مهارت تولید محتوا

امکان رشد و موفقیت زیاد در کسب و کار

همانطور که پیشتر نیز گفتیم داشتن مهارت تسلط کلامی فقط محدود به کسب و کار نیست و شما باید از این مهارت در همه گفتگوهای خود استفاده کنید. شما از زمانی که قصد دارید در یک شرکت استخدام شوید باید توانایی نوشتن نامه‌ها و تقاضاهای مختلف اداری را داشته باشید. شما برای نوشتن موارد زیر باید از حداقل مهارت ممکن یعنی استفاده درست از کلمات برخوردار باشید.

  • رزومه و سوابق کاری
  • نامه استعفا و خداحافظی
  • تدوین اساسنامه شرکت
  • واگذاری سهم خود به سایر اعضای شرکت

افزایش جذابیت مطالعه و درس خواندن

افرادی که دارای مهارت تسلط کلامی هستند از مطالعه و حتی درس خواندن بسیار لذت می‌برند. برعکس افرادی که توانایی زیادی در زمینه تسلط کلامی ندارند فقط در مواقع نیاز و به صورت اجباری به سراغ مطالعه آزاد می‌روند. شاید این موضوع را با یک مثال ساده بهتر درک کنید. معمولا افرادی که در نقاشی مهارت دارند هنگام مشاهده یک تابلوی نققاشی ممکن است ساعت‌ها غرق آن تابلو شوند. زیرا عمق و مفهوم تابلو را با توجه به آموزش‌های خود در گذشته به خوبی درک می‌کنند.

مشاهده و تجربه جهانی بسیار بهتر

شما با داشتن این مهارت می‌توانید با کلمات بازی کنید و اینگونه جهان را زیباتر ببینید. هر کلمه‌ای در زبان‌های مختلف به شیوه منحصر بفرد خود عنوان می‌شود. رنگ‌ها، غذاها و حتی حیوانات ممکن است در یک زبان نیز به روش‌های مختلفی شناخته و بیان شوند. به این صورت شما می‌توانید با گسترش تسلط کلامی و دایره لغات خود جهان را بسیار بزرگ‌تر ببینید.

افزایش توانایی ثبت خاطرات از جمله حرف‌ها و تجربه‌ها

شاید بارها این تجربه را داشته باشید که پس از دیدن منظره‌‍ای زیبا و یا تجربه‌ای متفاوت از نوشتن تصویر ذهنی خود عاجز هستید. به بیان ساده شما توانایی نوشتن خاطره خود به صورت زنده و قابل درک برای دیگران ندارید. شما با تسلط کلامی خوب می‌توانید خاطرات و تجربیات خود را نیز به خوبی یادداشت کنید، به صورتی که دیگران بتوانند با نوشته‌های شما ارتباط برقرار کنند.

بهبود مهارت فرد برای مذاکره

شاید شما در مذاکره، درک و تحلیل شرایط و گرفتن تصمیم‌های درست کاملا توانمند باشید؛ اما شما باید در کنار همه این موارد تسلط کلامی کافی نیز داشته باشید. بنابراین شما می‌توانید دقیقا همان چیزی را که در ذهن دارید بیان کنید. در این صورت از هر نوع دل گرفتگی، شکایت، سوءتفاهم و حرف‌های ناگفته پیشگیری می‌کنید. شما تا زمانی که تسلط کلامی نداشته باشید ممکن است در روابط عاطفی نیز دچار شکست شوید. زیرا نمی‌توانید تمام احساسات مثبت درونی خود را به درستی به طرف مقابل منتقل کنید. البته شما باید با ۸ ترفند مذاکره که شما را به موفقیت می‌رساند نیز به خوبی آشنا شوید.

مهارت تسلط کلامی

کاهش استرس هنگام کنفرانس و سخنرانی

بر خلاف تصور اشتباه عموم، منظور از مهارت تسلط کلامی فقط زیبا سخن گفتن نیست. شخصی که کاملا دارای تسلط کلامی است می‌تواند هنگام سخنرانی به کنترل و مهار استرس خود بپردازد. معمولا افرادی که برای سخنرانی خود از منابع کمی استفاده کرده‌اند توانایی زیادی برای کنترل استرس خود هنگام سخنرانی ندارند. زیرا ذهن شما مدام دنبال اطلاعات جدید در بخش‌های مختلف خود است تا به افراد ارائه دهد و به علت نداشتن اطلاعات کافی استرس زیادی به شخص وارد می‌شود. برعکس افرادی که تسلط کلامی خوبی داشته باشند می‌توانند به راحتی و بدون استرس کلمات را بیابند و بیان کنند. در صورتی که شما به سخنرانی علاقه دارید ضروری است که پیش از آن به تسلط کلامی خوبی برسید. در این صورت استرس شما هنگام صحبت کردن به حداقل می‌رسد.

تقویت گزارش نویسی

افراد با سطح سواد، تجربه و حرفه متفاوت گزارش‌های متفاوتی را نوشته و ارائه می‌دهند که هر کدام حاوی پیغامی متفاوت برای مخاطب است. علت اصلی این تفاوت، کلمات مورد استفاده و ساختار به کارگیری آن‌ها است. در این میان شخصی که دارای تسلط کلامی، انتقال درست پیام به مخاطب و همچنین توانایی دریافت پاسخ مورد نظر باشد از سایر افراد موفق‌تر است.

بهبود مهارت تولید محتوا

امروزه درصد بسیار زیادی از مشاغل به یک تولید محتوای خوب و اصولی نیاز دارند. برخی از مشاغل تولید محتوا را به صورت کاملا ساده ابتدایی انجام می‌دهند؛ اما کسب و کارهای موفق وقت زیادی را صرف تولید محتوا می‌کنند. بنابراین یک کسب و کار موفق تولید محتوایی علمی و تخصصی انجام داده و به مشتریان خود ارائه می‌دهد. لازمه تولید چنین محتوایی نیز تسلط کلامی است.

اگر به دنبال توسعه فردی و یا رشد کسب و کار خود هستید باید مسیر این اهداف را به درستی طی کنید و بهای آن را نیز پرداخت کنید. مطالعه، کلاس‌های فن بیان، جلسه‌های روانشناسی و… می‌توانند بهترین راهنماهای شما در این مسیر باشند. سایت مهندس فرشید رضازاده نیز منبع بسیار خوبی برای موفقیت شما در هر زمینه‌ای است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید