چگونه یک برنامه ریزی پر بازده و ساده داشته باشیم؟

برنامه ریزی پر بازده

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در طول روز کارهای بسیاری داشته باشید ولی نتوانید در یک روز کامل تمامی کارهای خود را به درستی و خوبی انجام دهید و یا کارهای کمی داشته باشید؛ اما با این حال باز هم نتوانستید در طول روز آن‌ها را به پایان برسانید و بابت این مسئله خود را بسیار سرزنش کرده باشید. باید بدانید که تمامی این مشکلات فقط به یک دلیل اتفاق می‌افتد، آن هم عدم برنامه ریزی صحیح و اصولی است. داشتن یک برنامه ریزی پر بازده  و اصولی می‌تواند به یکباره مسیر زندگی شما را تغییر دهد. برنامه ریزی اصولی یکی از الویت‌های ارکان مدیریت زمان در هر کسب و کار موفق می‌باشد.

برنامه ریزی چیست؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برنامه ریزی موفق برنامه ریزی است که انبوهی از کارها با حجم بسیار بالا در آن گنجانده شوند، در واقع این دیدگاه، دیدگهای غلط و گاها اشتباه است. برنامه ریزی پر بازده و موفق یعنی، انجام کارها به صورت منظم و دقیق برای رسیدن به اهداف، که این کارها می‎‌توانند کوچک و یا بزرگ باشند. با این تعریف ساده و راحت می‌توانیم برای برنامه ریزی درست و صحیح گام برداریم و تکنیک‌های یک برنامه ریزی پر بازده را به خوبی یاد گرفته و در نهایت پیاده سازی  کنیم.

دلایل اهمیت برنامه ریزی صحیح

آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا افراد موفق کارهایی را که انجام می‌دهند نسبت به سایر افراد مفیدتر و پربازده‌تر است؟ دلیل این موضوع کاملا واضح و مشخص است، افراد موفق به خوبی مدیریت زمان و برنامه ریزی را در زندگی خود بلد هستند و با استفاده از این دو مهارت از زمان خوب به بهترین نحوه استفاده می‌کنند. برنامه ریزی از اهمیت بسیار بالایی هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی برخوردار است. دلایل اهمیت برنامه ریزی پربازده به شرح زیر است.

  • مدیریت زمان به بهترین شیوه
  • منظم شدن و داشتن نظم مشخص
  • انجام دادن تمامی کارها در طول روز
  • غلبه بر تنبلی
  • و …

برای آگاهی از اهمیت برنامه ریزی چه در زندگی شخصی چه در کسب و کار می‌توانید مقاله کاربرد برنامه ریزی در مدیریت را مطالعه نمایید.

برنامه ریزی پر بازده۳ نکته ساده اما موثر در برنامه ریزی پر بازده

دانستن نکات ساده اما کاربردی در داشتن یک برنامه ریزی پربازده به شما کمک بسیار فراوان می‌کنند و می‌توانند در رسیدن به موفقیت به شما کمک کنند.

۱. نوشتن گزارش روزانه

بهنتر است ۵ الی ۱۰ دقیقه از پایان روز خود را به تهیه یک گزارش روزانه اختصاص دهید تا بتوانید نحوه عملکرد روز خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا نقاط قوت و نقاط ضعف خود را در آن روز به خوبی شناسایی کنید. در پایان ساعت کاری اکثر ما خسته و بی‌انرژی هستیم و دوست داریم هر چه سریع‌تر خود را به خانه جهت استراحت برسانیم؛ اما اگر چند دقیقه از وقت خود را صرف نوشتن گزارش روزانه کنیم به خوبی می‌توانید افکار خود را جمع بندی کنید و دیگر تمام مشغله و استرس کاری را با خود به خانه همراه نمی‌کنیم.

۲. داشتن برنامه ریزی از قبل

در این مرحله که تمامی خشم و استرس خود را با نوشتن گزارش روزانه از بین بردید می‌توانید به دور از احساسات ویرانگر برنامه ریزی پر بازده را برای خود ایجاد کنید تا احتمال ایجاد مشکلات را به حداقل برسانید و از سردرگمی در روز خود را نجات دهید. شما می‌توانید از یک پلنر و یا از تلفن همراه خود برای داشتن یک برنامه ریزی دقیق و اصولی استفاده کنید و سعی کنید در انتخاب هدف و برنامه ریزی خود واقع گرانه عمل کنید.

۳. مرتب نگه داشتن فضای کاری

زمانی که فضای کاری اطراف شما از نظم خاصی پیروی نکنید به راحتی می‌تواند ذهن شما را به هم بریزد. درست همانطور که دوست دارید ذهن شما همیشه عاری از بی‌نظمی و حواس پرتی باشد، بای بتوانید میز و فضای کاری خود را به درستی و به بهترین نحو سازماندهی کنید. همین موضوع برای صفحه کامپیوتر و یا لپ تاپی که با آن سر و کار دارید نیز صدق می‌کند. نظم این وسیله‌ها به شما کمک می‌کند تا به راحتی و بدون اتلاف وقت و انرژی خود به آنچه که می‌خواهید دسترسی داشته باشید.

برنامه ریزی پر بازدهآموزش برنامه ریزی پر بازده

تا به این جا به اهمیت برنامه ریزی درست و اصولی پی بردید، شاید به خوبی ندانید که برای شروع و داشتن یک برنامه ریزی پر بازده باید چه کارهایی را انجام دهید. نگران نباشید ما به شما در داشتن یک برنامه ریزی اصولی برای پیشرفت فردی و کسب و کارتان کمک می‌کنیم.

  • تهیه یک چک لیست کامل
  • الویت بندی کارها بر اساس اهمیت‌شان
  • داشتن برنامه قابل تغییر در برنامه ریزی خود
  • مشخص کردن برنامه خود به صورت واضح
  • داشن استراحت کافی در طول برنامه
  • تعیین کردن جریمه برای خود

انجام صحیح و وادار کردن خود به پیروی از هر یک از موارد بالا به شما در داشتن یک برنامه ریزی دقیق و اصولی کمک بسیار زیادی می‌کند. به یاد داشته باشید که با داشتن یک برنامه ریزی جامع شما می‌توانید از روز خود بهترین استفاده را داشته باشید.

بزرگ‌ترین اشتباه در برنامه ریزی

بزرگ‌ترنی اشتباهی که هر فرد ممکن است در برنامه ریزی به آن مرتکب شود، مکتوب نکردن برنامه ریزی می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند وقتی شما کاهای روزانه خود را مکتوب می‌کنید شانس بسیار بیشتری برای انجام دادن آن دارید. تنها دلیلی که مانع از نوشتن برنامه ریزی می‌شود این است که ما به ذهن خود اعتماد کامل داریم و با خود فکر می‌کنیم دیگر نیازی به نوشتن برنامه ریزی برای طول روز خود نداریم. در حالی که این باور، باوری اشتباه است، همن دلیل باعث شده تا افراد موفق بگویند بنویس تا اتفاق بیوفتد.

کلام آخر

در این مقاله بهترین راه برای داشتن یک برنامه ریزی پر بازده را بهشما معرفی کردیم. همچنین در این مقاله آموختیم برای داشتن یک برنامه ریزی موثر و جلوگیری از تنبلی برای انجام هر کار براساس برنامه ریزی باید چه کاری را انجام دهیم. به یاد داشته باشید شما و افراد موفق ۲۴ ساعت در روز زمان دارید اما تنها تفاوت شما با افراد موفق این است که آن‌ها برنامه ریزی خود را با تمام نکات مورد نیاز کتبا یادداشت می‌کنند. من فرشید رضازاده مفتخرم که تمامی تجربه‌های شخصی و موفق خود را در اختیار شما دوستان قرار دهم تا با بهره گیری از آن‌ها کسب و کاری مناسب و موفق را برای خود ایجاد کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید