_

فقط شروعش کن

همه ما تجربه این را داشته ایم که از انجام یا شروع کاری فرار کنیم. مثلا در مورد دانش آموزان، این مسئله در رابطه با پروژه‌های پایان سال نمود پیدا می‌کند. برای افراد شاغل و حرفه‌ای‌ها این مسئله مربوط به ارائه‌ها و یا تنظیم پروپوزال است. حتی ممکن است در برابر یک موضوع احساسی دچار این اختلال شوید و برای مثال صحبت کردن درباره مسئله مهمی که دوست ندارید به آن بپردازید را به تعویق اندازید. یا حتی ممکن است این موضوع مربوط به فرار کردن از اظهار نظر در یک جلسه رسمی باشد.

فرقی ندارد که موضوع چه باشد، مهم این است که شما از شروع کار بخصوصی فرار می‌کنید. وقتی به آن کار فکر می‌کنید، انجام آن برای‌تان غیرممکن به نظر می‌رسد. چه چیزی مانع از شروع کار شما می‌شود؟ چگونه می‌توان موانع را پس زد و دست به کار شد؟

_

علم درباره به تعویق انداختن کارها چه می‌گوید؟

متخصصان “به تعویق انداختن کار” را اینگونه توصیف می­کنند : “به تاخیر انداختن عمدی کاری مهم که باید آن را انجام دهیم”. با وجود اینکه فرد از عواقب عدم انجام کار خبر دارد، باز هم برای شروع آن گامی برنمی‌دارد. در تحقیقات ثابت شده است که افرادی که انجام کارهای‌شان را به تعویق می‌اندازند، سطح بالاتری از استرس را تجربه می‌کنند. این دسته از افراد همچنین از نظر جسمی، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. علاوه بر این‌ها، به تعویق انداختن کارها می‌تواند تاثیرات مخربی روی یادگیری، موفقیت‌ و کیفیت زندگی افراد بگذارد.

تحقیقی که روی گروهی از دانشجویان انجام شده نشان می‌دهد که به تعویق انداختن کارها تا حدود بسیاری به عدم موفقیت در ایجاد نظم شخصی ارتباط دارد. افرادی که این خصوصیت رفتاری را دارند در مقایسه با کسانی که چنین ویژگی رفتاری را از خود نشان نمی‌دهند، در مقابل وسوسه‌های اجتماعی، فعالیت‌های لذت بخش و رسیدن به پاداش‌های فوری مقاومت کم‌تری از خود نشان می‌دهند.

این تحقیق بر مبنای گزارشی که خود افراد از کارهای خود تحویل می‌دادند، ۹ جنبه‌ مختلف از به تعویق انداختن کارهای اجرایی آکادمیک را مورد بررسی قرار داده ‌است.

نویسنده این تحقیق متوجه شد که هر چیزی اعم از شتابزدگی، خود انتقادی، طرح ریزی، از انجام یک کار به کاری دیگر روی آوردن، آغاز وظیفه‌ای که باید انجام شود، نظارت بر انجام وظایف فردی، کنترل احساسات، حافظه پویا و یا حتی روزمرگی و رسیدن به روتین می‌تواند شما را از شروع فعالیتی که لازم است انجام دهید، دور ‌کند.

همین مسئله نشان می‌دهد که افراد مختلف دلایل متفاوتی برای به تعویق انداختن کارهای خود دارد. مثلا ممکن است برخی افراد به خاطر نداشتن آگاهی کافی از شروع کار فرار کنند. در مورد شما شاید این مسئله مربوط به ایده‌آل گرایی شما در انجام امور باشد. شاید این ویژگی بدی هم نباشد، اما در هر صورت شما را مجبور به تعویق انداختن کارها می‌کند.

راه حل‌هایی برای مقابله با به تعویق انداختن کارها

در حالی که دیگر می‌دانیم که ذهن ما چرا دائما انجام کارها را به تعویق می‌اندازد، هنوز راه حل جلوگیری از بروز این عادت را نمی‌شناسیم. راه مقابله با به تعویق انداختن کارها، باهوش‌تر عمل کردن است. در حقیقت شما می‌توانید خودتان را برای رسیدن به بازده بیشتر گول بزنید. در این قسمت راه حل‌هایی را که متخصصان برای مقابله با این مشکل ارائه کرده‌اند را با هم مرور می‌کنیم. لازم نیست تنها یک راهکار را انتخاب کنید. می‌توانید همه آن‌ها را بشناسید و به کمک آن‌ها ذهن خود را در جهت خواسته خود هدایت کنید.

  • تصوری که از خودتان دارید را تغییر دهید. اینکه خود را به عنوان کسی بشناسید که کارها را به تعویق می‌اندازد، کار بسیار آسانی است. مخصوصا اگر واقعا تصمیم دارید انجام کار بخصوصی را عقب بیندازید. در این حالت سعی کنید ذهنیت جدیدی را درباره خود باور کنید. باور کنید که شما از آن دسته افرادی هستید که می‌تواند صفر تا صد یک کار را در زمان مورد نیاز به انجام برساند.
  • انجام بدترین و دشوارترین کار را در اولویت قرار دهید. به دشوارترین کار خود وقتی حمله کنید که پرانرژی هستید و شانس بالایی برای موفقیت دارید. اوا ویزنیک که یک متخصص مدیریت زمان و اهل نیویورک است در این باره می‌گوید: “اگر اولویت را به سخت‌ترین کار ندهید، اثرات مخرب این تصمیم اشتباه بر تمام اقدامات دیگرتان مشهود خواهد بود. درست مانند یک دومینو!” او همچنین معتقد است که انجام سخت‌ترین کار موجود در لیست کارهای شما، خود به خود انرژی تمام کردن کارهای بعدی را برای‌تان فراهم می‌کند. درنتیجه شما به یک فرد با بازدهی بالا تبدیل خواهید شد.
  • روز خود را در ساعت دو بعد از ظهر از نو شروع کنید. یعنی در وسط روز، صبح دیگری را با یک فنجان قهوه آغاز کنید. در این صورت اگر پروژه جدیدی در اولویت شما قرار گرفت، شما زمان و انرژی کافی برای به پایان رساندن آن در ادامه روز را خواهید داشت.
  • ذهن خود را با تقسیم کردن یک پروژه به بخش‌های کوچک‌تر گول بزنید! اگر کار شما آنقدر پیچیده است که نمی‌دانید باید از کجا آن را شروع کنید، آن را به بخش‌های خیلی ریزی تقسیم کنید. سپس با خود بگویید که قرار نیست همه این کارها را با هم انجام دهم. بخش‌ها را آنقدر خلاصه در نظر بگیرید که سادگی انجام آن برایتان مسخره به نظر برسد. این کار موجب می‌شود گام‌های کوچکی در راستای اتمام کار بردارید. در نهایت متوجه خواهید شد که چیز دیگری از کار برای انجام دادن باقی نمانده است.
  • در میان کار حواس خود را پرت نکنید. متمرکز کار کنید و به هر اتفاقی که در پیرامون شما رخ می‌دهد واکنش نشان ندهید. سرگرم گوشی هوشمند خود و شبکه‌های اجتماعی نشوید. فراموش نکنید که این اطرافیان شما نیستند که حواس شما را پرت می‌کنند. در واقع این خود شما هستید که به خودتان اجازه تمرکز نمی‌دهید. آفلاین شوید و تمرکز کنید تا کارتان با سرعت بیشتری انجام شود. با این کار حتی ذهن‌تان هم از شما تشکر خواهد کرد.

موفقیت در تغییر عادت

خبر خوب اینکه وقتی کاری را شروع کنید، ذهن شما دیدگاه جدیدی از آن ایجاد خواهد کرد. این تصور لحظه به لحظه و با سرعت بالایی به تغییر کردن ادامه می‌دهد. یعنی شما دائما به انجام رساندن آن کار را ساده‌تر، کم استرس‌‌تر و آسان‌تر خواهید دید. کم کم نظر شما درباره خودتان تغییر کرده اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد. هیچگاه کاری را بزرگ‌تر از توان خود تصور نکنید. شما همانقدر توانایی دارید که باورش می‌کنید!