بارزترین ویژگی های اعضای تیم موفق چیست؟

ویژگی های اعضای تیم موفق

یکی از عناصر اصلی یک کسب و کار موفق، داشتن تیم کاری قوی و هماهنگ است. داشتن اخلاق کار گروهی، پایه و اساس موفقیت هر سازمان است و اگر اعضای یک تیم با یکدیگر سازگاری نداشته باشند و نتوانند به همراه هم امور را مدیریت کنند نتیجه آن سازماندهی ناموفق، پروژه‌ها و کارهای ناتمام و بحث و مخالفت بین اعضای سازمان خواهد بود. بنابراین تمامی بخش‌های سازمان از مدیریت تا نیروهای کارمند باید بتوانند کار به عنوان یک تیم را در هر شرایطی رعایت کنند؛ اما مهم‌ترین و بارزترین ویژگی های اعضای تیم موفق چیست؟ در این نوشتار به بررسی ۱۰ ویژگی اعضای یک تیم موفق خواهیم پرداخت.

۱۰ مورد از ویژگی های اعضای تیم موفق

ویژگی های اعضای موفق تیمهر کسب و کار برای رسیدن به موفقیت، نیازمند تیمی قوی است که علاوه بر تخصص، مهارت و دانش لازم، از اخلاق کار گروهی برخوردار باشد. هیچ سازمان یا کسب و کاری وجود ندارد که کار گروهی در آن جریان نداشته باشد و کلید موفقیت و راه رسیدن به چشم‌اندازهای مهم نیز، سازگاری و کار گروهی قوی است. در بخش زیر، ۱۰ مورد از ویژگی های اعضای تیم موفق را مورد بررسی قرار داده‌ایم که کسب و کار شما را نجات خواهد داد.

با یکدیگر ارتباط موثر برقرار می‌کنند

افراد یک تیم موفق کاری، به صورت موثر و شفاف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و حین اینکه به نظرات و تفکرات دیگر اعضا توجه می‌کنند، عقیده‌های خود را نیز به اشتراک می‌گذارند. برقراری ارتباط خوب، واضح و موثر به پیشبرد و پیشرفت امور کمک بسیاری می‌کند و اگر شرایط بر خلاف این موضوع باشد یعنی اعضا نتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، موجب ایجاد اختلافات و تعارض‌های داخلی خواهد شد.

بر روی اهداف و نتایج خود متمرکز هستند

بهتر است که اعضای یک تیم، عملکرد خود را با توجه به هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت مشخص شده بسنجند و از حواشی دوری کرده و تمرکز خود را بر رسیدن به اهداف بگذارند. یکی از مواردی که می‌تواند به دست‌یابی هدف توسط اعضای یک تیم کمک کند، مشخص بودن وظایف هر یک از اعضا است. این کار به روشن‌سازی هدف تیم و مسیر برای اعضا کمک می‌کند و در نتیجه هر فرد می‌داند که هدف گروه چه چیزی خواهد بود.

هر فرد وظیفه خود را انجام می‌دهد

هر فرد در تیم، باید بداند که چه وظیفه‌ای به او محول شده و در راستای تحقق آن تلاش خود را انجام دهد. افراد تیم باید نسبت به جایگاه خود در گروه آگاه باشند و همچنین هدف تمام آن‌ها باید موفقیت سازمان باشد.

حامی یکدیگر هستند

یکی از ویژگی های اعضای تیم موفق، این است که همیشه از کمک کردن و حمایت کردن یکدیگر خوشحال هستند و همچنین زمانی که سازمان و کارفرما از خواسته‌های افراد و گروه‌ها حمایت می‌کند، موجب ایجاد انگیزه بیشتر در نیروهای کاری هر بخش می‌شود.

از توانایی‌های مختلفی برخوردار هستند

بدیهی است که هر شخص ویژگی‌های به خصوصی دارد و هیچ یک توانایی‌های کاملا یکسانی با دیگری ندارد. این موضوع می‌تواند باعث شود که هر فرد توانایی خود را بکار گیرد و در کنار هم، یک گروه کامل را تشکیل دهند و همچنین آن ویژگی مثبت خود را تقویت کنند. یکی دیگر از مزایای این امر آن است که، تفاوت نظرها، عقاید و توانایی‌ها موجب بوجود آمدن ایده‌های متفاوت می‌شود.

رهبری خوب دارند

یکی دیگر از ویژگی های اعضای تیم موفق، داشتن یک رهبر قوی، همواره مورد احترام و اطاعت اعضای تیم است. رهبری که دانا و باتجربه باشد و بتواند از پس چالش‌های گروه برآید، تیم را در کنار هم نگه می‌دارد و باعث حفظ آرامش، انگیزه و تشویق افراد می‌شود.

دارای نظم و برنامه‌ریزی هستند

نظم و سازمان‌دهی، پایه اصلی و مهم پیشروی و جلو رفتن کارهای هر سازمان و کسب و کار است. اگر نظم لازم در گروه‌ها وجود نداشته باشد، موجب آشوب و بهم ریختگی می‌شود. علاوه بر اینکه هر فرد باید نظم و سازمان‌دهی را در برنامه‌های کاری خود جای دهد، بلکه مدیریت و کارفرما نیز باید به صورت سازمان‌دهی شده، نظارت لازم را بر فعالیت‌های گروه‌ها داشته باشد.

اعضای تیم انعطاف‌پذیری دارند

باید در برابر مسئولیت‌ها، پروژه‌ها و کارهایی که از سمت کارفرما به شما واگذار می‌شود، منعطف باشید. انعطاف‌پذیری به شما این امکان را می‌دهد تا هرچه بیشتر به دانش خود بیافزایید و یاد بگیرید و به تیم خو نیز کمک کنید. بنابراین لازم است تا به هر مسئله، مانند یک فرصت برای تجربه و یادگیری نگاه کنید.

هر عضو دارای نگرشی مثبت است

حفظ نگرش مثبت حتی در زمان‌های استرس زا، به بقیه اعضای گروه شما کمک می‌کند تا از هر دوران سخت کاری عبور کنید. بنابراین فراموش نکنید که نگرش شما بر روی بقیه اعضا نیز تاثیر می‌گذارد و داشتن نگرش مثبت کمک می‌کند تا در فضایی بهتر به کار بپردازید.

از همکاری با دیگر اعضا استقبال می‌کنند

کار با یک تیم به این معنی است که نظرات و ایده‌های متفاوتی وجود خواهد داشت. حتی اگر فکر می‌کنید ایده شما بهترین است، باید قبل از اینکه ایده‌های خود را مطرح کنید به همه ایده‌ها گوش دهید. به دنبال مصالحه باشید و اگر کارتان مورد انتقاد قرار گرفت، به نظر آن‌ها احترام بگذارید.

کلید موفقیت و رسیدن به اهداف در هر گروه، داشتن اخلاق کار گروهی است. اگر افراد بتوانند در یک گروه به نظرات یکدیگر گوش دهند، افکار مثبتی داشته باشند، سعی کنند تا محیطی با آرامش و به دور از حواشی برای کار کردن ایجاد کنند، می‌توانند شانس زیادی در رسیدن به خواسته‌های مشترک خود داشته باشند. اینکه افراد از مسئولیت‌های خود آگاه باشند، وظایف خود را تمام و کمال انجام دهند و رهبری قوی و با اقتدار داشته باشند که بتواند به آن‌ها کمک کند و در عین حال نظارت لازم را داشته باشد، این گروه دارای ویژگی های اعضای تیم موفق خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید