شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟

شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟

شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟ آیا تا به حال با اشخصاصی روبرو شده‌اید که انگار یک ویژگی منحصر به فرد و خاصی در وجودشان دارند و می‌توانند با رفتارها و کلام‌شان دیگران را محذوب خود کنند؟ آنها توانایی تاثیرگذاری بالایی دارند و می‌توانند در ارتباطات خود و همچنین در کسب و کار خود موفق‌تر عمل کنند. نام این صفت و ویژگی را عموما «کاریزما» می‌گذارند. در این مقاله در سایت فرشید رضا زاده قصد داریم در رابطه با کاریزما و شخصیت‌های کاریزماتیک صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

برای درک بهتر شخصیت‌های کاریزماتیک اول باید به چرایی و دلایل محبوبیت آنها بین مردم پی ببریم. اینکه چرا افراد کاریزماتیک انقدر محبوب هستند؟ چطور می‌توانند با قدرت کلام خود تا این حد اثرگذار باشند؟ برای پاسخگویی به این سوال‌ها، ابتدا به سراغ این موضوع می‌رویم که اصلا کاریزما یعنی چه و شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟

کاریزما چیست؟

برای اینکه با کلمه کاریزما(Charisma) آشنا شویم، ابتدا لازم است ریشه این کلمه را مورد بررسی قرار دهیم. کاریزما، در اصل یک کلمه یونانی است و اصل آن به کلمه «خاریس» برمی‌گردد. خاریس در واقع نام دختری در افسانه‌های یونان باستان است که نماد زیبایی و جذابیت دارد. بنابراین کاریزما می‌تواند به معنای جذابیت باشد و شخصیت‌های کاریزماتیک، عموما ویژگی «جذاب» را دارند و از نظر دیگران افراد تاثیرگذاری هستند.

از جمله توانایی‌های یک فرد کاریزماتیک را می‌توان توانایی تاثیر گذاشتن بر دیگران، توانایی متقاعد سازی و همچنین انگیزه بخشیدن(یا حال خوب دادن) به دیگران را نام برد. بنابراین احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که یک فرد کاریزماتیک تا چه اندازه می‌تواند در کسب و کار خود، در مذاکرات خود و همچنین به عنوان رهبر یک تیم یا گروه، موفق باشد.

شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟ چه مزایایی دارد؟

شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟ در اصل مهم ترین مزایای شخصیت کاریزماتیک بودن، توانایی تاثیرگذاری بر روی دیگران است. دومین مزیت مهمی که می‌توان برای شخصیت کاریزماتیک بیان کرد، توانایی تاثیرگذاری بر روی دیگران است. طبیعتا اگر کسی این دو توانایی را داشته باشد، هم در زندگی شخصی و هم در کسب و کار خود و همچنین در ارتباطات خود نیز بسیار موفق‌تر خواهد بود. از دیگر مزایای شخصیت کاریزماتیک این است که فرد احساس اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری نیز حس خواهد کرد. از انجا که فرد می‌تواند تاثیر بسیاری بر اطرافیانش بگذارد، با احترامی که از دیگران کسب می‌کند، اعتماد به نفس و روحیه خودش نیز افزایش خواهد یافت.

در گذشته بسیاری از متخصصین بر این باور بودند که شخصیت‌های کاریزماتیک یک ویژگی ذاتی از کودکی داشته‌اند و این ویژگی را نمی‌توان بدست آورد. اما اکنون تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک چندان کار سختی نیست. امروزه کاریزما یک مهارت است که هر فردی با تلاش و تمرین می‌تواند آن را بدست بیاورد.

ویژگی‌های یک فرد کاریزماتیک چیست؟

یک فرد کاریزماتیک ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارد که با آموختن و الگو گرفتن از آنها، می‌توانید این ویژگی‌ها را در خود ایجاد کنید و تبدیل به یک شخصیت کاریزماتیک شوید. در ادامه به چند مورد از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

بروز و بیان احساسات

اولین و مهم‌ترین ویژگی افراد کاریزماتیک این است که می‌توانند احساسات خود را به طور کامل و بدون ترس و آزادانه ابراز کنند و همین موضوع یکی از عواملی است که دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرد کاریزماتیک از ابراز شادی خود، ابراز ناراحتی، خشم، هیجان و… ابایی ندارد و در جای درست و به شکل درست آنها را بروز می‌دهد. فرد کاریزماتیک در ابراز احساسات خود صادق است و نقش بازی نمی‌کند. او همچنین احساسات خود را به راحتی می‌تواند به دیگران منتقل کند و همین موضوع باعث می‌شود که وقتی فرد انرژی مثبت دارد و به اصطلاح حال خوبی دارد، می‌تواند به راحتی حال خوبش را به دیگران نیز منتقل کند.

مقاله پیشنهادی: اهمیت هوش عاطفی در رهبری موفق

درک احساسات اطرافیان و واکنش صحیح به آنها

افراد کاریزماتیک به راحتی احساسات دیگران را درک می‌کنند و در مقابل آنها واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهند. آنها برای دیگران مانند یک فرد همدل و همدم می‌مانند و فقط به احساسات و افکار خودشان اهمیت نمی‌دهند. یک فرد کاریزماتیک، برایش مهم است که در هر جمع و در هر ملاقاتی، به احساسات طرف مقابل لطمه وارد نکند. چه بسا اینکه در تلاش است احساسات آنها را به سمت مثبت هدایت کند.

توانایی در برقراری ارتباط

شخصیت کاریزماتیک چگونه است؟ در سومین ویژگی فرد کاریزماتیک، به توانایی برقراری ارتباط با دیگران می‌رسیم. افراد کاریزماتیک عموما خوش برخورد هستند و همین موضوع سبب می‌شود بتوانند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنند. آنها در پیدا کردن دوست جدید، ارتباط با همکار یا کارمندان خود و تاثیرگذاری بر روی دیگران بسیار موفق عمل می‌کنند و البته که مهارت در همین موضوع، سبب موفقیت مالی و اعتباری بسیاری برای افراد کاریزماتیک می‌شود.

یک فرد کاریزماتیک از قدرت کلام خود و همچنین با رفتارها و بروز احساسات خود به شکل صحیح، می‌تواند ارتباط پایدار و مفیدی برای خود ایجاد کند. فرد کاریزماتیک احساسات، رفتار و کلام خود را جدی می‌گیرد و در جای درست از آنها استفاده می‌کند.

سطح بالای عزت نفس و اعتماد به نفس

یکی از دلایلی که افراد کاریزماتیک می‌توانند بر روی دیگران تاثیر بگذارند و دیگران را به خود جذب کنند و کاری کنند که دیگران دوستشان داشته باشند، این است که ابتدا برای خودشان احترام قائل‌اند و خودشان را دوست دارند. اعتماد به نفس آنها در حوزه‌ای که در آن تخصص دارند نیز بسیار اثرگذار است. چرا که آنها در حوزه کاری خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

مثبت اندیشی و امیدوار بودن به آینده

از دیگر ویژگی‌های مهمی که می‌توان برای شخصیت‌های کاریزماتیک بیان کرد، مثبت اندیشی و امیدوار بودن است. هرگز یک فرد کاریزماتیک پیدا نمی‌کنید که گله‌مند باشد و نسبت به آینده خود با ناامیدی صحبت کند. و یا اینکه نسبت به گذشته خود با تاسف صحبت کند و دیگران را مقصر اشتباهات و شکست‌های خودش بداند. یک فرد کاریزماتیک عموما در مورد آینده مثبت فکر می‌کند و فردی خوشبین است.

 

اگر شما هم می‌خواهید به فردی کاریزماتیک تبدیل شوید، کافی است که در ابتدا ویژگی‌های این افراد را تقلید کنید تا به مرور جزئی از شخصیت‌تان شود. امروزه تبدیل شدن به یک فرد کاریزماتیک با وجود علم، تکنولوژی و کتاب‌های موجود، آنقدرها هم کار سختی نیست. کافی است که عادت‌های مناسبی در خود ایجاد کنید و متعهد باشید که رفتارها و کلام خود را تغییر دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید