نرم افزار ATS چیست؟ چگونه در فرآیند استخدام به ما کمک می‌کند؟

نرم افزار ATS چیست

با پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر اکثر سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های مطرح جهان جهت سهولت و سریع‌تر شدن فرآیند استخدام نیروهای خود از سیستم‌های متنوع و نرم افزارهای مختلف استخدامی استفاده می‌‎کنند. یکی از نرم افزارهای بسیار کاربردی، ATS یا نرم افزار خودکار جذب و استخدام افراد متقاضی با شرایط کاری سازمان شما می‌باشد. در فرآیند جذب و استخدام افراد در سازمان مانند تمامی فرآیندهای کاری دیگر به طراحی بهینه و مناسب نیاز می‌باشد. در فرآیندهای پیچیده مانند استخدام که با تعداد متقاضیان بالا و حجم زیادی اطلاعات بالایی رو به رو است مستلزم استفاده از نرم افزارهایی برای سهولت و سرعت بخشیدن به کار می‌باشد. در ادامه قصد داریم با شما به طور تخصصی در مورد نرم افزار ATS چیست و چگونگی عملکرد آن در فرآیند استخدام متقاضیان به شما کمک کنیم.

نرم افزار ATS چیست؟

نرم افزار استخدام و جذب افراد که به اختصار به آن ATS می‌گویند، سیستمی تحت عملکرد وب و پیشرفته می‌باشد که فرآیند استخدام متقاضیان را از ارسال رزومه تا تکمیل فرم‌های سازمان را مدیریت و به طور دقیق بررسی می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت مزیت استفاده از این نرم افزار تسهیل در جست و جوی اطلاعات افراد و فرآیند استخدامشان است. این نرم افزار به مدیران یک کسب و کار این اجازه را می‌دهد تا با وارد کردن برخی از کلید واژه‌های مورد نظر در این نرم افزار، رزومه‌ی مورد نظر خود را از میان چندین رزومه‌ی موجود انتخاب کنند.

این نرم افزار منحصر به فرد نمونه‌ای پیشرفته از هوش مصنوعی می‌باشد که به کمک کارفرما از میان هزاران رزومه ارسال شده رزومه‌هایی که باعنوان شغلی ایجاد شده‌اند همخوانی دارند را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. می‌توان به طور یقین گفت که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها از نرم افزار ATS برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند. در واقع این نرم افزار بهترین گزینه برای ذخیره اطلاعات افراد متقاضی می‌باشد این در حالی است که این نرم افزار به شما از طریق فیلترهای موجود در برنامه آسان‌تر فرد مورد نظر خود را برای کسب و کارتان پیدا کنید و در نتیجه در زمان و وقت خود صرفه جویی کنید.(پیشنهاد می‌شود برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله جامع‌ترین چک لیست برای فرآیند استخوام موق را مطالعه نمایید).

برترین ویژگی‌های نرم افزار ATS چیست

این نرم افزار از ویژگی‌های منحصر به فرد و زیادی برخوردار است که سبب تمایز این نرم افزار از نرم افزارهای دیگر شده است. این ویژگی‌ها به شرح زیر می‌باشند.

  • به حداقل رساندن هزینه‌های جذب و استخدام نیروی جدید
  • عدم استفاده از کاغذ زیاد و حفظ محیط زیست
  • صرفه جویی در زمان
  • بالا رفتن دقت در فرآیند استخدام افراد مورد نیاز برای سازمان
  • تصمیم گیری بهتر و راحت کارفرما
  • حذف رزومه‌های غیر مرتبط
  • به حداقل رساندن خطای انسانی
  • عدم نیاز به چندین اپلیکشین مانند تقویم و ایمیل

موارد فوق از اهمیت بسیار بالایی در پروسه جذب و در نهایت استخدام نیروی متخصص برای کسب و کار برخوردار است. استفاده از نرم افزار ATS بهترین انتخاب برای کارفرمایانی است که قصد جذب نیرو برای کسب و کار خود دارند.

نحوه عملکرد نرم افزار ATS چگونه است؟

زمانی که افراد متقاضی رزومه‌ی کاری خود را برای کارفرمایی که از ابزار ATS استفاده می‌کند، ارسال می‌کند از آن‌ها درخواست می‌شود تا به چند سوال اعم از سابقه کاری، سن، آخرین مدرک و … با دقت پاسخ دهند. این سوالات می‌تواند در قالب چک باکس و یا سوالات پاسخ کوتاه باشند. هدف از مطرح کردن این سوالات محدود کردن تعداد متقاضیان برای سمت شغلی مورد نیاز است. در صورتی که متقاضی به هر سوال پیش رو به درستی و به طور کامل پاسخ دهد رزومه نشان دار می‌شود و یا به صورت اتوماتیک از مرحله‌ی ارزیابی توسط نرم افزار ATS عبور می‌کند که در این صورت رزومه به مرحله‌ی بعد راه پیدا می‌کند.

تمامی سیستم‌های برنامه نویسی شده این نرم افزار رزومه‌ی ارسال شده فرد متقاضی را به گونه‌ای تجزیه و ذخیره می‌کنند که جست و جوی فرد مورد نظر با استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر بسیار راحت و ساده باشد. مدیران می‌توانند رزومه‌های ذخیره شده در ATS را با استفاده از چندین قابلیت و با استفاده از فیلترهای مختلف جست و جو کنند.

تاثیر نرم افزار ATS بر پذیرش یا رد رزومه‌های ارسالی

این نرم افزار مفید با سیستم منحصر به فرد خود می‌تواند با کمترین خطا، برترین رزومه را بپذیرد و یا رد کند که این عمل نوعی ساز و کار منحصر به فرد و وابسته بر هوش مصنوعی و طراحی به خصوص این نرم افزار است.

مشاهده رزومه توسط کارفرما

مدیران یک کسب و کار حدود ۶ تا ۸ ثانیه زمان را برای رویت درخواست‌های کاری ارسال شده صرف می‌کنند. آن‌ها نگاهی کلی به مهارت‌ها، سوابق شغلی و تحصیلات افراد در همان بازه زمانی بسیار اندک می‌اندازند و راجع به کارجو و متقاضی اطلاعات کسب می‌کنند و در نهایت برای آن تصمیم می‌گیرند.

امتیاز دهی خودکار

یکی از قابلیت‌های این نرم افزار انطباق مشخصات ارسال شده با عنوان شغلی مورد نظر است. به جای اینکه کارفرما وقت خود را صرف مشاهده و خواندن رزومه‌ی افراد صرف کند با ارائه‌ی یک دستور بسیار ساده به نرم افزار رزومه‌ها را بر اساس امتیاز دریافت شده از سوی نرم افزار دسته بندی می‌کند. این در حالی است که کارفرما برای رزومه‌های انتخابی به میزان کافی وقت صرف کرده و تمرکز خود را بر روی تعداد بسیار محدودی از درخواست‌ها قرار داده است.

فیلتر کردن رزومه بر اساس واژه کلیدی

یکی از قابلیت‌های خاص این نرم افزار جست و جوی رزومه‌ی مورد نظر بر اساس کلمه کلیدی است. شما می‌توانید با جست و جوی سن، سابقه‌ی کاری، آخرین مدرک تحصیلی و … اطلاعات فردی شخص را بررسی نمایید. این نکته مثبت در نرم افزار ATS سبب محبوبیت این نرم افزار در بین مدیران کسب و کارهای مختلف شده است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تا قبل از مطالعه این مقاله جامع و کامل اسم نرم افزار ATS را در بین مدیران موفق یک کسب و کار می‌شنیدید؛ اما نمی‌دانستید که نرم افزار ATS چیست و عملکرد آن به چه صورت است. در این مقاله تخصصی ما سعی کرده‌ایم تا به راحتی بتوانید از این نرم افزار فوق العاده برای پیدا کردن بهترین نیروی متخصص و با تجربه برای کسب و کار خود زمان کمتر با بازدهی بیشتر با این نرم افزار در اختیار داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید