برند سازی شخصی(personal branding) چیست؟

Personal Branding

Personal Branding


مردم اغلب در مورد تمایل به بهبود برند شخصی خود صحبت می‌کنند.  همه ما کم و بیش با مفهوم برند تجاری آشنایی داریم؛ اما احتمالاً خودتان زیاد به داشتن یک برند فکر نمی‌کنید. ایده “برند سازی شخصی” از نظر افراد معمولی و فاقد کسب و کار کمی غیرمعمولی است؛ اما امروزه با توجه به نقش اینترنت در زندگی افراد، برند سازی شخصی را می‌توان مهم‌تر از همیشه در نظر گرفت. آیا تا به حال نام خود را در گوگل جستجو کرده‌اید؟ بدیهی است که در صورت داشتن کسب و کار، دیگران نام شما را به اشتراک بگذارند. آیا آن‌ها شما و ارزش‌هایتان را با کسب‌وکارتان و ارزش‌هایی که نشان می‌دهد مرتبط می‌کنند؟ برندسازی شخصی در دنیای امروز موضوعی جالب و هیجان انگیز است که بسیاری از افراد تمایل دارند آن را انجام دهند. البته این کار نیاز به اصولی خاص دارد.

برند سازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی یا Personal Branding شما نحوه تبلیغ خودتان و ترکیبی منحصر به فرد از مهارت ها، تجربه و شخصیت شما است که تمایل دارید تمام دنیا آن را ببینند در واقع برند سازی شخصی بیان بیوگرافی و تاریخچه زندگی درباره رفتار، گفتار و حتی نگرش شما است. شما از برندسازی شخصی برای متمایز کردن خود از سایر رقبا استفاده می‌کنید. یک برندسازی شخصی اگر به خوبی انجام شود، قابلیت رشد کسب و کار شما به بهترین وجه ممکن را دارد. از نظر حرفه‌ای برندسازی شخصی تصویری است که مردم از شما می‌بینند، بنابراین ضروری است که برند سازی را به بهترین شکل انجام دهید.

برندسازی شخصی نوعی فرایند استراتژیک و آگاهانه است که با هدف نظارت و کنترل تصویر دیگران از ما انجام می‌شود. این برند سازی باید به صورتی انجام شود که علاوه بر بیان چارچوب‌ها و اصول رفتاری ما توانایی بیان وجوه تمایز ما از رقبا را داشته باشد. بر اساس همین تصویر مشتریان راحت‌تر می‌توانند قضاوت و تصمیم گیری کنند. برند سازی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های افراد ثروتمند و فقیر است.

Personal branding

تاریخچه برند سازی شخصی

مفهوم برندسازی شخصی اولین بار در سال ۱۹۷۷ توسط تام پیترز در قالب یک مقاله مطرح شد، تام پیترز در این مقاله بر مفهوم برندسازی شخصی بسیار تاکید دارد. این شخص معتقد است که شما فارغ از سن، تحصیلات، شخصیت و مهارت‌های خود باید برندسازی شخصی انجام دهید. زیرا شما از طریق برندسازی شخصی کسب و کار خود می‌توانید به هدف مطلوب خود دست یابید و می‌توانید سریع‌تر پله‌های ترقی را در کسب و کار خود طی کنید.

به عقیده تام پیترز دو ابزار بسیار مهم که باعث تقویت برند سازی شخصی می‌شوند اینترنت ایمیل هستند. پس از تام پیترز، مونتویا فعال دیگری در زمینه برند سازی شخصی است که کتاب‌ها و اصول بسیار خوب و ارزشمندی را در زمینه Personal Branding ارائه داده است. در صورتی شما در حوزه برند سازی شخصی فعالیت دارید حتما نام این دو فرد را شنیده‌اید. البته دو نویسنده مذکور مفهوم برندسازی شخصی را بیشتر به صورت سنتی آموزش می‌دادند. امروزه برند سازی شخصی توسط افراد زیادی، با روش‌های مدرن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

معرفی مهم‌ترین دلایل برند سازی شخصی

اگر قصد دارید به عنوان فردی تاثیر گذار شناخته شوید، باید یک برند سازی شخصی قوی انجام دهید. برند شخصی شما به شما کمک می‌کند تا از بقیه متمایز شوید شما همچنین می‌توانید از برند شخصی برای نشان دادن دانش و مهارت‌های خود در مورد زمینه‌های تخصصی استفاده کنید. از بسیاری جهات، برند سازی شخصی شما را به فردی به یاد ماندنی تبدیل می‌کند. این برند شخصی شماست که به شما کمک می کند تا از هزاران رقیب مشابه متمایز شوید.

گاهی اوقات برندسازی شخصی بسیار راحت‌تر از برند سازی برای یک شرکت است زیرا برخی از افراد آن را به خوبی مدیریت می کنند. به عنوان مثال استیو جابز حتی پیش از شناخته شدن به عنوان چهره معروف اپل، از برند سازی شخصی استفاده می‌کرد. به صورت مشابه، برند سازی شخصی ایلان ماسک احتمالا بهتر از برند شرکتی تسلا شناخته شده است. منطقی است که هر صاحب یا مدیر کسب و کار باید پیش از ارائه پیام شرکت، ابتدا به صورت فردی با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کند.

Personal branding

۵ مرحله برند سازی شخصی

  • کشف و شناخت خود: ایجاد یک برندسازی شخصی نیاز به تفکر و خودشناسی گسترده‌ای دارد، در واقع شما باید به خوبی خود را بشناسید! موضوع بسیار شگفت انگیز و در عین حال ساده‌ای که بسیاری از افراد از توصیف آن عاجز هستند!
  • شناخت بازار و مشتریان هدف: اگر هدف نهایی شما از برندسازی شخصی بهبود عملکرد کسب و کارتان است، ابتدا باید مطمئن شوید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند،برندسازی شخصی شما باید با مشتریان هدف مطابقت داشته باشد.
  • حفظ و نگهداری برند: همه افرادی که دارای برند شخصی مخصوص خود هستند، باید به صورت مداوم کار کردن بر روی برند سازی شخصی را انجام دهند.
  • تعریف برند و مشخص کردن هویت برند: در نهایت شما قصد دارید به عنوان فردی که دارای مشتریان بالقوه‌ای است شهرت داشته باشید. به همین منظور باید برند و هویت برند خوب و هدف از ایجاد آن را به خوبی برای مشتریان توصیف کنید.
  • ارتباط با مخاطب: امروزه نمی‌توان اهمیت شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت. بخشی از برندسازی شخصی شما باید شامل داشتن حساب کاربری در تمام شبکه های اجتماعی باشد که مخاطبان شما وقت خود را در آنجا می‌گذرانند. برای بهبود برندسازی شخصی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی باید درخواست‌های دوستی همه افراد را بپذیرید و از تنظیم حساب کاربری خود به صورت خصوصی بپرهیزید. شما باید حساب تجاری و حساب شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی تفکیک کنید.

یافتن، گوش دادن و تعامل با مشتریان بالقوه بسیار مهم است. بخش مهمی از برندسازی شخصی شما این است که مطمئن شوید که انسان هستید و توانایی درک مسائل و مشکلات بازار هدف خود را دارید. تنها تفاوت این است که باید نشان دهید راه حلی برای برخی از این مشکلات پیدا کرده‌اید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید.

Personal branding

۲ تکنیک برای بهبود برندسازی شخصی

  • تبلیغ در دنیای واقعی: آیا اینستاگرام شما را ثروتمند می‌کند؟ با وجود اهمیت و نقش بسیار مهم تبلیغ در دنیای مجازی، تبلیغ و برند سازی در دنیای واقعی نیز حائز اهمیت است. شما برای این شیوه تبلیغ باید تمام مکان‌هایی را که مشتریان شما در آنجا حضور دارند را شناسایی کنید. در این صورت ارائه کارت ویزیت بهترین روش تبلیغ است و داشتن کارت تبلیغ به همان اندازه صفحات اجتماعی برای برندسازی شما مهم و حیاتی است. بنابراین هر جا که می‌روید کارت ویزیت خود را به همراه داشته باشید.
  • مطابقت با برند شخصی: در حالت ایده آل، شما قصد دارید که برند شخصی شما تمام زندگی عمومی شما را در بر بگیرد. بنابراین حتی نحوه لباس پوشیدن شما نیز باید تحت تاثیر این برند باشد در واقع باید تصویر عمومی شما به صورت کامل با شخصیت برند شخصی شما مطابقت داشته باشد.

سخن پایانی

راز برندسازی شخصی موفق یک ثبات اساسی است، بنابراین شخصیت شما باید همان چیزی باشد که در برند سازی شخصی خود توصیف کرده‌اید. اگر خود را به عنوان فردی دلسوز نسبت به مشتریان خود نشان می‌دهید، بسیار مهم است که به شکایات آن‌ها گوش دهید و سعی در برطرف کردن آن‌ها داشته باشید. اگر مردم برند شخصی شما را باور نکنند، نمی‌توانید اعتبار مورد نظر خود را کسب کنید. تمام هدف برندسازی شخصی عقب نشینی و عدم تاکید بر فروش است که باید بر آن پایبند باشید. برندسازی شخصی یکی از شاخصه‌های یک انسان موفق است، بنابراین سعی کنید هرگز از آن غافل نشوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید