هر آنچه که باید در مورد سوگیری اعتماد به نفس کاذب بدانید!

سوگیری اعتماد به نفس کاذب

برخی از افراد خود را بهتر از هر آنچه هستند می‌پندارند یا به عبارتی سوگیری اعتماد به نفس کاذب دارند. برای درک بهتر این موضوع حوب است که از خود بپرسیم در محل کار و یا زندگی خود را چگونه ارزیابی می‌کنیم؟ نقش آفرینی ما در زندگی و در تمامی شرایط به چه صوزت است؟ همه‌ی ما کم و بیش با معنی اعتماد به نفس کاذب آشنایی داریم، این در حالی است که اگر شخصی از ما بپرسد آیا شما اعتماد به نفس کاذب دارید، ما پاسخ خواهیم داد البته “که نه!” با این حال بزرگترین سو گیری در مغز انسان، سوگیری اعتماد به نفس بی جا و کاذب می‌باشد. شاید شما بتوانید اعتماد به نفس نا به جا یا کاذب را در افراد تشخیص دهید؛ اما در خود نه. تمامی افراد بیشتر از حد تصور در برابر اعتماد به نفس کاذب آسیب پذیر می‌باشند، در ادامه به بررسی بیشتر اعتماد به نفس کاذب خواهیم پرداخت.

سو گیری اعتماد به نفس کاذب

در تعریف سوگیری اعتماد به نفس بسیار بالا و نا به جا باید گفت که بها دادن بسیار زیاد به توانایی و استعدادهای خود با سوگیری اعتماد به نفس گویند. اکثر افراد باور ندارند که به اعتماد به نفس کاذب دچار شده‌اند؛ اما این در حالی است که این حقیقت کاملا نادرست و برعکس است. در تعریف فرهنگ لغت، سوگیری اعتماد به نفس کاذب به وضعی گفته می‌شود که اعتماد به نفس ذهنی در تصورات فرد بیش‌تر از واقعیت باشد. این در حالی است که ما به عنوان یک انسان تمایل داریم  نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم و از تحقیر شدن بیزار هستیم.

انواع اعتماد به نفس کاذب

خوب است بدانید که اعتماد به نفس کاذب انواع مختلفی دارد و به سه روش مختلف نشان داده می‌شود. انواع اعتماد به نفس کاذب به صورت زیر می‌باشند.

مبالغه هنگام ارزیابی

مبالغه برآرودها، نوعی از سوگیری اعتماد به نفس کاذب می‌باشد که افراد در آن عملکرد خود را بیشتر و بالاتر از واقعیت ارزیابی می‌کنند. تمامی نمونه‌های قبل از افراد که خود را بالاتر از میانگین ارزیابی می‌کنند، نمونه‌های کلاسیک مبالغه هنگام ارزیابی می‌باشد.

خوش بینی غیر واقعی

در این نوع اعتماد به نفس افراد بر این باور هستند که یک کار را با سرعت بیشتر  و سریع‌تر از آنچه که واقعا می‌باشد می‌توانند انجام دهند و به پایان برسانند. شاید افرادی را مشاهده کرده باشید که برای انجام یک کار بسیار سخت که نیاز به زمان بسیار زیادی دارد، با غرور بسیار زیادی می‌گویند که این کار را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری می‌توانند انجام دهند، این درحالی است که انجام آن کار در مدت زمان بسیار کوتاه غیر ممکن است.

تصور توان پیشی

سوگیری اعتماد به نفس کاذب زمانی صورت می‌گیرد که شما نتیجه کاری که تحت کنترلتان نیست را پیش بینی می‌کنید. پیش بینی نتیجه یک رویداد ورزشی مثال بسیار خوبی برای درک بهتر سوگیری اعتماد به نفس کاذب در افراد است. در حالی که پیش بینی یک رویداد ورزشی در برخی شرایط غیر ممکن است، افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند، بر چیزی که بر روی آن هیچ گونه تسلطی ندارند پیش بینی می‌کنند.

سوگیری اعتماد به نفس کاذب

چگونگی تاثیر سوگیری اعتماد به نفس کاذب

توهم عدم داشتن اعتماد به نفس کاذب دلیل اصلی به وجود آمدن برخی عواقب می‌باشد. در حالی که در یک حوزه متخصص باشید و یا تازه یک کار را شروع کرده باشید، زمانی که با اعتماد به نفس کامل در کاری مشغول هستید مرتکب اشتباه خواهید شد. سوگیری می‌تواند به شدت به تصمیم گیری ضربه وارد کند. باید مراقب اتفاقات روزانه خود باشید تا متوجه شوید کجا نشانه‌هایی از اعتماد به نفس کاذب را از خود نشان می‌دهید.

  • برآوردهای زمانی
  • باور بر اینکه نیاز به یادگیری ندارید و در آن کار ماهر هستید.
  • توصر بر اینکه می‌توانید کارهای بیش‌تر از حد توان خود انجام دهید.
  • عدم احساس نیاز به برنامه ریزی اصولی و صحیح

موارد بالا در افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند، قابل رویت می‌باشد که می‌تواند به راحتی سبب آسیب رساندن به آن‌ها شود.

روش غلبه بر اعتماد به نفس کاذب

زمانی که متوجه اعتماد به نفس کاذب در خود می‌شویم، از باور کردن آن در وجود خود خودداری می‌کنیم. تشخیص اعتماد به نفس کاذب بسیار دشوار و در برخی از شرایط غیر ممکن است. به طور طبیعی انسان‌ها تمایل دارند که هنگام ارزیابی خود مبالغه کنند.

  • به عواقب آن فکر کنید.
  • ذهن باز و توانمند داشته باشید.
  • به اشتباهات خود به خوبی فکر کنید.
  • به بازخوردها توجه کنید.

موارد فوق روش‌هایی هستند که به شما در غلبه بر اعتماد به نفس کاذب کمک می‌‌کنند.

سوگیری اعتماد به نفس کاذب

در آخر

زمانی که در نبرد با اعتماد به نفس کاذب در درون خود پیروز شوید، می‌توانید رشد کنید، از اشتباهات دور می‌مانید و می‌توانید در تمامی زمینه‌ها پیشرفت کنید. این کار علاوبر کمک به شرد شما کمک می‌کند تا شما به انسان بهتری تبدیل شوید. پس سعی کنید تا حد الامکان از سوگیری اعتماد به نفس کاذب خود جلوگیری کنید و هوش مالی و میزان تفکر خود را افزایش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید