بهترین روش برای اخراج کردن کارمند در مجموعه چیست؟

بهترین روش برای اخراج کردن کارمند

رکود اقتصادی و پیشرفت‌های فناوری از جمله چالش‌های هستند که ممکن است شما را به فکر تعدیل نیروهای در اختیار سازمان وادار کند همچنین عملکرد ضعیف افراد سبب به خطر انداختن اعتبار شما در بین مشتریان شود. در حالی که انبوهی از مسائل حقوقی پیرامون نحوه صحیح اخراج یک کارمند در یک سازمان وجود دارد بحث ملاحظه عملی و احساسی در هنگام تعدیل نیروها بسیار اهمیت دارد و باید در نظر گرفته شود، اگر قصد دارید نیروهای خود را تعدیل کنید، ما به شما بهترین روش برای اخراج کردن کارمند خود را به شما معرفی می‌کنیم.

دیدگاه‌های مختلف در خصوص اخراج کردن کارمندان

دیک گروت، مشاور مدیریت موفق و نویسنده کتاب چگونه در ارزیابی خوب باشیم عقیده دارد اخراج کردن سخت‌ترین کاری است که مدیران یک مجموعه می‌خواهند انجام دهند، همچنین او می‌گوید شما به عنوان مدیر، باید در نظر داشته باشید که کدام افراد با چه توانایی‌هایی برای شرکت شما مناسب و مفیدتر می‌باشد و وجود آن‌ها در شرکتتان مهم و ضروری می‌باشد. اگر قصد تعدیل نیروهای خود را دارید، بهترین روش برای اخراج کردن کارمند خود در پیش بگیرید.

لارنس جی استایبل به عنوان یک مدیر و عضو هیئت مدیره در مدرسه تجارت سایر عقیده دارد، تعدیل کردن نیرو‌های یک سازمان ناخوشایندترین بخش مدیریت می‌باشد و بسیاری از مدیران از انجام این عمل هراس دارند. اگر با مردم با دقت و با احترام در این مواقع برخورد نکنید، احتمال به خطر افتادن شغل شما نیز وجود دارد.

بهترین روش برای اخراج کردن کارمند

وقتی بدی‌ها بیشتر از خوبی‌ها است و یا وقتی کارمند بیشتر از آنچه که برای سازمان مفید باشد مشکل ایجاد می‌کند، وقت آن است که کارمند خود را تعدیل کنید، اخراج باید آخرین گام در یک فرآیند عادلانه و شفاف باشد که مدت‌ها قبل از صحبت‌های واقعی فسخ آغاز شده است، در بیشتر مواقع مدیران به ندرت از اقدام خیلی سریع در مورد فسخ پشیمان می‌شوند؛ اما از انتظار طولانی مدت پشیمان شوند، پس در گام اول اول بررسی کنید که آیا اخراج کارمندتان امری ضروری است یا نه و بعد اقدام کنید.

بهترین روش برای اخراج کردن کارمنداشتباهات در زمان تعدیل کارمند

در زمانی که قصد تعدیل کردن نیروی سازمان خود اطلاع رسانی و را دارید ممکن است اشتباه و یا سوتفاهمی رخ دهد، این اشتباهات به شرح زیر می‌باشند که ممکن است برای هر مدیر رخ دهد.

  • بهترین زمان برای اعلام به کارمندی که قصد اخراج آن را داریم چه زمانی است؟
  • با توجه به تیپ شخصیتی فرد مسئله تعدیل او را بین کنند.
  • ارتباط برقرار کردن با فرد و منطقی بیان کردن موضوع بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

اکثر مدیران زمانی که قصد دارند نیروی خود را اخراج کنند، ما مشکلاتی از قبیل مثال‌های بالا رو به رو می‌شوند، جای نگرانی نیست بهترین روش برای اخراج کردن کارمندان بدون نگرانی و پشیمانی در صورتی که به صورت جدی قصد انجام این کار را دارید وجود دارد.

بهترین روش برای اخراج کردن کارمند

تعدیل یکی از کارمندان سازمان و گفتن اینکه آن فرد امکان به دست آوردن درآمدی در سازمان شما ندارد بسیار سخت و دشوار می‌باشد که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید این کار را انجام دهید و همچنین باید قبول کرد که تعدیل نیرو جزئی از یک کسب و کار می‌باشد. شاید برای شما سوال باشد بهترین روش برای اخراج کردن کارمند و همچنین اعلام این خبر به او چیست؟ موارد زیر در اخراج کارمند و بازگو کردن این مسئله با او به بسیار به شما کمک می‌کند.

استفاده از کلمات کوتاه

کلماتی که برای اخراج یک کارمند کسب و کار خود استفاده می‌کنید، باید ساده و قابل فهم باشد. ابتدا به یک جای خصوصی رفته و با جمله: خبر بدی برای شما دارم، امروز آخرین روز کاری شما در این شرکت می‌باشد شروع کنید، سپس دلیل خود را از فسخ قرار داد و همچنین دلیل اخراج او را ساده بیان کنید. اگر کارمند سعی داشت با شما جر و بحث کند و یا شما را سرزنش کند درگیر پاسخ دادن به او نشوید و سعی کنید به او دلداری دهید.

حس همدردی

اخراج علاوبر سخت بودن برای مدیران هر کسب و کار برای فردی که اخراج می‌شود، کاملا آسیب‌زا می‌باشد. زمانی که تصمیم بر اخراج فردی از سازمان شد، سعی کنید با او همدردی کنید. به او یادآوری کنید که فردی مفید است و استعداد و توانایی منحصر به فرد و ویژه‌ای دارد و می‌تواند در جای دیگر بسیار مناسب باشد و از بودن او در مدت زمان همکاری در تیم‌تان بسیار خوشحال هستید و اعتماد به نفس او را بالا ببرید.

تمرکز روی آینده

اتمام قرار داد با یک کارمند از نظر عاطفی یک کار ناراحت کننده است؛ اما به خاطر تیم خود و کسب و کارتان نباید تسلیم شوید، این مرحله زمانی موضوع حرکت رو به جلو است و سعی کنید روی اکنون خود و تیم‌تان تمرکز کنید. اخراج شدن یکی از اعضای کسب و کارتان ممکن است برای تیم شما چالش‌های کوتاه مدتی را ایجاد می‌کند و بهترین استراتژی و چرخش شغلی را برای تیم خود ایجاد کنید.

صحبت با تیم خود

پس از اخراج فردی از تیم‌تان، پیشنهاد می‌شود همکارانی را که تحت تاثیر فسخ قرار گرفته‌اند را جمع آوری کنید تا به این موضوع رسیدگی شود. مستقیم و صریح با تیم خود صحبت کنید و دلایل پشت این تصمیم را فاش نکنید زیرا این موضوع محرمانه است و این امکان وجود دارد شایعات اداری در بین افراد وجود دارد. به اعضای تیم خود دلگرمی بدهید و نگرانی‌های احتمالی آن‌ها را رفع کنید و با آن‌ها به صورت دوستانه صحبت کنید.

در آخر

مدیران موفق از راه‌های که منجر به شکست کسب و کار آن‌ها می‌شوند دوری می‌کنند و با بالا بردن هوش مالی و خلاقیت بیشترین سود را برای خود و افراد سازمان خود به ارمغان می‌آورد. اگر در تیم شما فردی در حال آسیب رساندن و همچنین تنبلی در تیم می‌باشد بهترین روش برای اخراج کردن کارمند خود پیدا کنید و در مرحله اول با او صحبت کنید و تذکر دهید، اگر تاثیر گذار نبود در گام بعدی سعی در اخراج او کنید، وجود افرادی که برای حفظ جایگاه خود تلاشی نمی‌کنند سبب آسیب به کسب و کار شما می‌شود، با جلوگیری از اتلاف وقت در تیم خود به علت عدم وجود فردی در تیم خود جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید