تفاوت EQ و IQ چیست؟


یکی از معقوله‌های بسیار پیچیده در انسا‌ن‌ها، همش می‌باشد. همین امر سبب شده تا بسیاری از محققان و دانشمندان سعی بر کشف، تعریف و درک درستی از داشته باشند؛ اما متاسفانه نتوانسته‌اند تعریف درستی را برای معقوله هوش ارائه دهند. بیشتر افراد فکر می‌کنند باهوش بودن لزوما به معنی داشتن آی کیوی بالا است؛ اما این باور و دیدگاه غلط و نادرست است. چرا که شاید شما یک انسان معمولی با ضریب هوشی معمولی باشید اما در حیطه کاری خود بیشترین تخصص و دانش را داشته باشید. وجود EQ در کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروز من فرشید رضازاده در کنار شما هستم تا تفاوت EQ و IQ را به شما معرفی کنم در این مقاله با من همراه باشید.

EQ چیست؟

برخی از افراد هوش و آی کیوی خوبی دارند؛ اما هیچ نظری درباره اینکه چگونه افراد دیگر احساس می‌کنند و یا چه فکری می‌کنند هیچ گونه ندارند. افرادی که نمی‌توانند رفتار خود را به خاطر نیاز افراد دیگر تغییر داده و خود را تطبیق دهند از EQ بسیار پایینی برخوردار هستند. این در حالی است داشتن EQ مناسب و بالا سبب ظهور هوش هیجانی در فرد می‌شود. داشتن ای کیو باعث شده تا بتوانند نیازهای مشتریان را بشناسند و بهترین نحو نیاز آن‌ها را برطرف سازند.

به طور خلاصه محققان بیان کرده‌اند که ای کیو تمام تعاملات را شکل می‌دهد که شامل پروسه یادگیری در فرد است، بنابراین بر روی IQ و مهارت ذهنی فرد تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. این در حالی است که برخی از افراد معتقد هستند که ای کیو تاثیر محدودی بر روی موفقیت کلی افراد دارد. داشتن EQ مناسب سبب شده تا از لحاظ شغلی شما به جای مناسبی در زندگی خود برسید؛ اما EQ بالا تعیین می‌کنند که شما در قسمت‌های مختلف زندگی در چه جایگاهی باایستید.

 مولفه‌های EQ

EQ دارای ۵ مولفه مختلف و اصلی است که هر تعاریف هر ۵ مولفه به شرح زیر است.

۱. خود آگاهی

خودآگاهی یعنی نسبت به عواطف و احساسات به خوبی آگاهی داشته باشید، افرادی که دارای EQ بالا هستند به راحتی و تحت هر شرایطی می‌توانند عواطف و احساساتشان را کنترل کنند. این افراد به طور کامل می‌دانند که کنترل نکردن احساساتشان چه تاثیر مخربی بر روی خودشان و اطرافیانشان دارد. به همین دلیل همواره در تلاش هستند تا تسلیم احساسات نشوند و احساساتشان را به خوبی کنترل کنند.

۲. انگیزه

افراد فعال معمولا دارای EQ بسیار بالایی دارند. این افراد رویاهای بسیار بزرگی در سر می‌پرورانند و به این فکر می‌کنند که چه اعمالی در رسیدن به آن آرزو به آن‌ها کمک می‌کند. اگر بخواهیم نتیجه بگیریم درمی‌یابیم موفقیت و هوش هیجانی ارتباط بسیار زیادی به انگیزه فرد دارد.

۳. خود کنترلی

در افرادی که خود کنترلی بسیار بالایی در خود دارند بدون هیچ گونه فکر و در نظر گرفته عواقب کار هیچ تصمیمی را عملی نمی‌کنند. چنین افرادی به طرز شگفت انگیزی می‌توانند در برابر موقعیت‌های مختلفی که آن‌ها را وسوسه می‌کند به راحتی تسلط بسیار بالایی بر روی خود داشته باشند.

۴. مهارت اجتماعی

در افرادی که EQ بسیار بالا و مناسبی دارند انجام امور به صورتی تیمی برای آن‌ها بسیار راحت‌تر از کار به صورت انفرادی است. چنین افرادی به دلیل داشتن EQ بالا و مهارت عالی ارتباطی در آینده از بهترین و برجسته‌ترین مدیران و رهبران خواهند شد.

۵. همدلی

کسانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند به طور معمول خودخواهی بسیار کمتری دارند و با افراد دیگر همدلی و همدردی می‌کنند و به راحتی می‌توانند آن‌ها را درک کنند. این افراد یک شنونده بسیار عالی هستند، نیازها و خواسته‌های افراد دیگر را به خوبی درک می‌کنند و در قاضوت افراد هیچ گونه عجله‌ای به خرج نمی‌دهند. این افراد معمولا دوستی وفادار و دلسوز هستند.

IQ چیست؟

بهره هوشی، اندازه گیری میزان هوش شما را در قالب اعداد بیان می‌کنند. IQ می‌تواند با طراحی تست هوش برای هر فرد محاسبه گردد، این در حالی است که میانگین آی کیو  در بین افراد ۱۰۰ است. نکته مهم در مورد IQ این است که افراد دارای دو نوع سن ذهنی و سن عددی هستند. اگر میزان نمره سن ذهنی ما کمتر از سن اصلی باشد یعنی شما از بهره هوشی پایین‌تری نسبت به میانگین هوشی افراد در سن خود هستید.

تفاوت EQ و IQ

تفاوت EQ و IQ

در ضریب هوشی یا IQ معمولا توانایی افراد در تفکر و استدلال اشاره دارد. برخی از عناصری که در ضریب هوش هیجانی نقش اساسی دارند به شرح زیر هستند.

  • درک کردن ایدههای انتزاعی
  • سازگاری با شرایط جدید
  • تمایل به یادگیری مطالب گوناگون
  • استفاده از منطق برای حل کردن مسائل
  • داشتن استراتژی مناسب و برنامه ریزی
  • درک ایده‌های انتزاعی

در هوش هیجانی و یا EQ به طور کلی به توانایی شما در درک احساسات افراد دیگر و خودتان اشاره دارد، همچنین در کنترل احساسات شما به شما کمک بسیار زیادی می‌کند. موارد زیر در درک تفاوت EQ و IQ به شما کمک زیادی می‌کند.

  • توانایی کنترل کردن احساسات خود
  • همدلی کردن با افراد دیگر
  • داشتن ارتباط موثر
  • حل کردن تعارضات با دیگران
  • مقاومت در برابر وسوسه
  • تطبیق احساسات و رفتار بسته بر شرایط حاکم
  • درک و شناسایی احساسات خود و دیگران

موارد فوق تفاوت EQ و IQ را بازگو می‌کند، شاید شما نیز از آن دسته از افرادی باشید که از تفاوت EQ و IQ بی‌خبر باشید. موارد بالا در شناخت هوش هیجانی و ضریب هوشی به شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

تفاوت EQ و IQنحوه اندازی گیری EQ و IQ

عوامل بسیار زیادی در نحوه اندازه‌گیری EQ و IQ اهمیت دارد و می‌توانند در نتیجه‌ی تست تاثیر بسیار زیادی بگذارند. این عوامل به شرح زیر هستند.

  • وضعیت اقتصادی
  • میزان دسترسی به آموزش
  • آسیب‌های روحی و روانی در دوران کودکی
  • نوع تغذیه دوران کودکی
  • نابراری اجتماعی

موارد فوق تاثیر بسیار زیادی در نتیجه تست هوش هیجانی و ضریب هوشی دارند که در هر فرد بسیار متفاوت است.

آنچه در این مقاله خواندیم

تفاوت EQ و IQ در شناخت و همچنین پرورش بهتر شخصیت شما به شما کمک بسیار زیادی می‌کند. شما به پرورش درست هر دو هوش هیجانی و ضریب هوشی و به کار گیری آن در راستای درست و باارزش می‌توانید فردی بسیار مفید و موفق در هر عرصه‌ای که بخواهید باشید.محققان توصیه می‌کنند که EQ و IQ را به درستی و به نحوه احسنت پرورش بدهیم. پس با پرورش درست و صحیح هر دو هوش به مدیری موفق و با تجربه تبدیل شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید