مراحل و قوانین ثبت شرکت که باید بدانید!

ثبت شرکت

داشتن یک کسب و کار فعال و مستقل، جذابیت بسیار زیادی برای هر فرد دارد و اغلب افراد به راه اندازی آن فکر می‌کنند. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید این آرزوی خود را به واقعیت تبدیل کنید، پیشنهاد می‌شود که در گام اول، به دنبال کارهای ثبت شرکت خود باشید. طبیعی است که پیش از شروع سوالات مختلفی از قبیل دلایل نیاز ثبت شرکت، مراحل و ترتیب آن برای شما کمی گنگ و غیرقابل فهم باشد. اگر به دنبال بهترین راه جهت به ثبت رساندن شرکت خود هستید، در این مقاله با من فرشید رضازاده همراه باشید تا شما را راهنمایی کنم.

ثبت شرکت چیست؟

در معنی لغوی، شرکت یعنی شریک شدن در یک کار می‌باشد. در اصطلاح حقوقی، به همکاری میان دو و یا چند چند شخص حقوقی و حقیقی برای انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در جهت رسیدن به سود، شرکت گفته می‌شود. البته باید در نظر داشت که تمام شرکت‌ها به هدف تجارت و کسب سود ایجاد نمی‌شود که به این نوع شرکت‌ها، شرکت مدنی گفته می‌شود.

انواع شرکت‌ها

شرکت‌ها از نظر دسته بندی به دو دسته مدنی و تجاری طبقه بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها مشخصات اختصاصی و منحصر به فرد خود را دارند. انواع شرکت‌ها به شرح زیر می‌باشد.

شرکت سهامی

به شرکتی گفته می‌شود که سرمایه آن به سهام تقسیم شده است و مسئولیت افراد، محدودیت به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. زمانی که بخشی از سهام بین مردم و موسسین تقسیم شده باشد، شرکت سهامی عام و اگر تمام سهام فقط در دست عده‌ای محدود از موسسن باشد، شرکت سهامی است.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکتی که بین دو و یا چند نفر ایجاد شده باشد و هدف اصلی آن تجارتی است. در این نوع شرکت سرمایه به سهام تقسیم نشده است ولی هر فرد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

شرکت تضمینی

تحت اسم مخصوص و برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضمینی ایجاد می‌شود. نکته مهم این است که اگر دارایی و بودجه شرکت برای پرداخت تمام قروض کافی نباشد، هر کدام از شرکا مسئولیت پرداخت تمام قروض شرکت را بر عهده خواهند داشت.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

این نوع مشارکت با عده‌ای از افراد حرفه‌ای در مشاغل مختلف ایجاد می‌شود که هر کدام شغل و حرفه‌ی خود را برای تولید و فروش اشیا و یا اجناس به کار می‌برند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به نوع فعالیت و سرمایه شما، شرکت آینده‌تان در کدام دسته قرار می‌گیرد.

مراحل ثبت شرکت

امروزه برای تسهیل در ثبت شرکت این امر دیگر حساسیت و سخت گیری گذشته را برای افراد ندارد و در مدت زمان کوتاهی شما می‌توانید شرکت خود را به ثبت برسانید.

  • تکمیل مورد نیاز برای ثبت شرکت
  • انتخاب نام برای شرکت
  • تنظیم، امضا و ارسال مدارک شرکت
  • دریافت آگهی

مراحل بالا، مسیر ثبت شرکت می‌باشد که در کم‌ترین زمان ممکن سبب ثبت شرکت شما خواهد شد.

Company registration procedures and rules that you must know!قوانین انتخاب نام شرکت

انتخاب اسم برای کمپانی یکی از مهم‌ترین و پر چالش‌ترین مراحل از ثبت شرکت می‌باشد که باید با داشتن اطلاعات کامل و دقیق، نام را انتخاب کنید که هم نوع با فعالیت شما باشد و البته در کنار آن توجه به قوانین و مقررات بسیار مهم است.

  • دارای ریشه و معنی فارسی
  • نداشتن عدد به صورت ریاضی در صورت نیاز
  • عدم استفاده از اسامی مشهور و معروف در کشور
  • عدم استفاده از حروف اول ترکیبی

قوانین انتخاب اسم برای کمپانی بسیار مهم و ضروری است که گاها این امر سخت می‌باشد و باید به آن توجه اساسی شود.

در انتها

ممکن است مراحل ثبت شرکت در برخی از شرایط طولانی و خسته کننده باشد؛ اما در صورتی که می‌خواهید شخصیت رسمی و حقوقی کار خود را ایجاد نمایید، به انجام آن نیاز دارید. برای انجام این امر می‌توانید شخصا اقدام کرده و با توجه به روند نسبتا راحت آنلاین شرکت خود را ثبت نمایید. هر چند موسساتی در جهت ثبت شرکت برای کمپانی‌ها وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید