تکنیک‌های طلائی ظرافت های کلامی که از آن بی خبر هستید!


بدون شک همه ما تا حدودی با نقش مهارت تسلط کلامی بر جذب مشتری و افراد آشنایی داریم. یکی از زیر شاخه‌های تسلط کلامی، ظرافت های کلامی خاصی است که افراد هنگام صحبت از آن استفاده می‌کنند. شما برای داشتن ظرافت های کلامی درست و مناسب باید به ریزترین تفاوت کلمات و ساختار آن‌ها نیز پی ببرید. البته این ریزبینی و توانایی درک تفاوت‌ها به راحتی حاصل نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در زمینه ظرافت‌های کلامی مطالعه زیادی داشته باشید و در کلاس‌های تخصصی شرکت کنید.

ظرافت های کلامی چیست؟

گفتیم که مهارت تسلط کلامی دارای زیرشاخه‌های بسیار زیادی از جمله ظرافت های کلامی است. اجازه دهید همین ابتدای کار ذهنیت اشتباه اکثر افراد درباره ظرافت کلامی را تصحیح کنیم. به احتمال خیلی زیاد شما هم مانند بسیاری از افراد ظرافت کلامی را به صورت عشوه گری و با ناز صحبت کردن می‌دانید. ممکن است عده‌ای نیز این نحوه صحبت کردن را نوعی مزیت بدانند در صورتی که گاهی اوقات این شیوه صحبت کردن می‌تواند آسیب زیادی به کسب و کار شما وارد کند! ظرافت کلامی توانایی فهم، درک و استفاده درست از کلمات در گفتگوها است.

شخصی که دارای ظرافت های کلامی است می‌تواند جملات درست را انتخاب کرده و مفهوم آن‌ها را به بهترین روش ممکن انتقال دهد. شخصی که دارای ظرافت کلامی باشد باید در زمینه‌های زیر توانمند باشد:

  • لحن و نحوه بیان کلمات
  • علائم و پیام‌های ارتباط کلامی
  • زبان بدن

فردی که از ظرافت کلامی بسیار بالایی برخوردار باشد، تمامی موارد بالا را به خوبی رعایت کرده و نتیجه دلخواه از مذاکره را به دست می‌آورد.

۷ تکنیک لازم جهت افزایش ظرافت های کلامی

برای افزایش ظرافت کلامی خود و تاثیر گذاری بیشتر باید نکات مهمی را مد نظر خود قرار دهید، استفاده از این نکات در میزان تاثیر گذار کلام شما تاثیر ویژه‌ای دارد.

  1. افزایش دایره لغات مرتبط، ترکیب‌ها، متضادها
  2. ایجاد عادات خوب جهت بهبود مهارت‌های کلامی و ابعاد مختلف آن
  3. تمرین‌های متفاوت اعم از شمرده شمرده حرف زدن
  4. القای حس آرامش به طرف مقابل با صحبت آرام و سرشار از اعتماد به نفس
  5. حذف ادبیات محاوره‌ای
  6. توانایی بیان روایات به صورت جذاب
  7. عدم تکرار خاطرات بد و ناگوار

بهره گیری و به کار گیری نکات بالا در حین صحبت می‌تواند طرف مقابل را ترقیب به ادامه صحبت نماید و نتیجه دلخواه از آن گفت و گو را برای شما به ارمغان آورد.

 

مهم‌ترین اهداف ظرافت کلامی چیست؟

شما هنگام سخنرانی و یا حتی در یک مصاحبه کاری ساده وظیفه‌ای بسیار مهم‌تر از انتقال کلیات پیام دارید. شما باید پس از انتخاب کلمات مناسب با ساختاری درست، بهترین روش انتقال پیام را نیز انتخاب کنید. شما باید علاوه بر موارد مذکور ابتدا استرس خود را کنترل کنید. سپس به چهار هدف اصلی مهارت ظرافت کلامی دست یابید. این اهداف شامل توانایی بررسی و تحلیل جلسه، توجه به ساختارهای جملات و صحبت‌ها، توانایی تشخیص شخصیت از روی زبان بدن و تحلیل رفتار متقابل و یافتن بهترین روش برای بیان خواسته‌ها و پیام‌ها هستند.

در انتها

ما معتقدیم که در ظرافت کلامی باید فرد دارای ژرف اندیشی توام با مطالعه زیاد از منابع مختلف باشد. در این صورت دارای دایره لغت بسیار قوی و توانایی درک و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است. چنین فردی معمولا توانایی ساخت هوشمندانه بهترین جملات در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارد. فرشید رضازاده بر این باور است که بهترین روش یافتن تکنیک‌های طلائی ظرافت های کلامی، آموزش مداوم است. البته شما باید سایر تمرین‌های تسلط کلامی را نیز آموزش دیده و تمرین کنید. در این صورت می‌توانید در مذاکرات و جلسات مختلف شرکت کنید و نتایجی درخشان به دست آورید. در این مسیر کارشناسان آکادمی فرشید رضازاده آماده پاسخگویی به سوالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید