سریع ترین روش‌های افزایش انگیزه | راه‌های تضمینی افزایش انگیزه

افزایش انگیزه

همه ما تجربه شروعی هیجانی برای هدفی خاص و توقف ناگهانی داریم؛ شروع از شنبه نیز شعار همیشگی و مشترک همه ما است. به نظر شما علت اینکه با اشتیاق تصمیم می‌گیریم اما ادامه نمی‌دهیم چیست؟ علت اصلی آن نداشتن انگیزه است. اکثر افراد هنگام درس خواندن و یا سر کار انگیزه کافی ندارند. حتما شما نیز مانند بسیاری از افراد کارهایی را که از آن‌ها متنفر هستید در آخر چک لیست روزانه خود قرار داده‌اید. اگر احساس می‌کنید سردرگم هستید و یا تمرکز کافی ندارید باید به دنبال راه‌هایی برای افزایش انگیزه باشید. به نظر شما چگونه می‌توانیم با افزایش انگیزه به اهداف خود نزدیک‌تر شویم؟

انگیزه چیست؟

انگیزه(Motivation) از نظر روانشناسان مختلف دارای تعاریف و مفاهیم متفاوتی است. زیرا روانشناسان مختلف اعم از فروید، کتل، مورفی، هب و… دارای نظریه‌های متفاوتی هستند. انگیزش به بیان ساده برخی از نیروهای درونی است که باعث بروز واکنش‌های مختلف در افراد می‌شود، این نیروها شامل نیروهای بیولوژیکی، عاطفی، اجتماعی و شناختی هستند. افزایش انگیزه برای رسیدن به اهداف تحصیلی، کاری و حتی ورزشی بسیار ضروری است. انگیزه همان نیرویی است که باعث می‌شود شما برای انجام کاری نسبت به سایر کارها تمایل بیشتری داشته باشید.

افزایش انگیزه

۵ مرحله انگیزه‌ها

بیشتر روانشناسان حوزه انگیزه و موفقیت بر این باورند که انگیزه دارای ۵ مرحله و سلسله مراتب زیر است. البته برخی دیگر نیز مراحل انگیزه را متفاوت می‌دانند.

  • انگیزه‌های فیزیولوژیکی: نیاز به آب، غذا و اکسیژن و سایر نیازهای حیاتی انگیزه‌های فیزیولوژیکی هستند
  • امنیتی
  • اجتماعی
  • احترام
  • خود شکوفایی

در واقع این روانشناسان نیازهای مختلف انسان‌ها را همان مراحل مختلف انگیزه می‌دانند.

۳ روش افزایش انگیزه در افراد مختلف

گفتیم که روانشناسان نظریه‌های مختلفی درباره انگیزه دارند، بر این اساس هر فردی با توجه به نتیجه مورد نظر خود دارای انگیزه‌های متفاوت است. بنابراین فردی که قصد کاهش وزن دارد، دارای انگیزه کمتری نسبت به شخصی است که قصد قبولی در مقطع دکتری را دارد. بر این اساس هر فردی انتظارات مختلفی از زندگی دارد که بر اساس آن‌ها تلاش می‌کند. لذا نظریه‌ای به نام نظریه انتظار شکل گرفته است و شامل سه اصل زیر می‌باشد.

  • انتظار: شما بر اساس اینکه دقیقا از زندگی و آینده خود چه انتظاری دارید برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کنید.
  • عاملیت: همه ما به علت گرفتن پاداش پس از موفقیت حاصل از تلاش برای اهداف خود می‌جنگیم.
  • ارزش: شاید برای شما عجیب باشد؛ اما شما نقش زیادی در افزایش انگیزه خود دارید. شما با ارزش قائل شدن برای تلاش خود و همچنین ایجاد حس خوشایند در خود می‌توانید باعث افزایش انگیزه شخصی خود شوید.

برترین راه‌های ایجاد انگیزه

شما چقدر از تاثیر انگیزه در میزان موفقیت و تلاش افراد اطلاع دارید؟ مهم‌ترین عامل تلاش زیاد و کسب تضمینی موفقیت داشتن انگیزه است.

فقط شروع کن!

خیلی از افراد تصور می‌کنند که همیشه برای شروع وقت هست و می‌توانند مدت زمان زیادی را صرف وقت گذارنی و فکرهای بیهوده کنند؛ اما شما باید بدون هر نوع اتلاف وقتی فقط شروع کنید. خیلی از ما برای شروع هر کاری سختی زیادی را تحمل می‌کنیم و تصور می‌کنیم که فقط در شرایط خوب می‌توان شروع کرد. این ویژگی انسان‌های کمال گرا است و تصور کاملا اشتباهی می‌باشد. تلاش برای پیش بینی آینده و نتیجه کار کاملا اشتباهی است و مانع موفقیت شما می‌شود.

ایجاد انگیزه درونی

شما برای افزایش انگیزه درون خود نباید منتظر عوامل خارجی باشید، شما برای این کار باید اهداف مشخصی در زندگی داشته باشید. در این صورت ایجاد انگیزه درونی و افزایش آن کاری بسیار آسان و البته مهیج است.

افکار مثبت داشته باش!

تا زمانی که افکار منفی افکار غالب ذهن شما است نمی‌توانید به نتیجه دلخواه برسید. بنابراین تغییر افکار در این شرایط بهترین کاری است که باید انجام دهید. به همین منظور توصیه می‌شود برای افزایش انگیزه درونی خود حتما به اصلاح رفتار و عادت‌های خود بپردازید. یکی از صاحب نظران در زمینه انگیزه و موفقیت برایان تریسی است که کتاب‌های زیادی در این زمینه ارائه داده است. بر اساس نظریات این روانشناس اولویت بندی کارها نیز یکی از روش‌های افزایش انگیزه در افراد است.

ناخودآگاه خود را پرورش بده!

بدون شک اگر شما از نقش ضمیر ناخودآگاده در موفقیت و شکست در زندگی اطلاع داشته باشید به کنترل افکار خود می‌پردازید! البته ناخودآگاه در کل زندگی پرورش یافته و تقویت می‌شود. شما می‌توانید از طریق تقویت ناخودآگاه باعث افزایش انگیزه خود شوید و به پیشرفت‌های زیادی در زندگی دست یابید.

افزایش انگیزه

قدم‌های آهسته و پیوسته بردار!

شما با قدم‌های آهسته ولی پیوسته و مستمر می‌توانید انگیزه خود را تا حد زیادی افزایش دهید. در این صورت شما کاملا مصمم قدم برداشته و اقدامات شما بدون شتاب است. در این صورت شما باعث رفع موانع مسیر و همچنین افزایش انگیزه خود می‌شوید. بنابراین همین لحظه تصمیم بگیرید که عادات خود را تغییر دهید و به جای اقدامات عجولانه و هیجانی و بدون استمرار، قدم‌های آهسته و پیوسته داشته باشید. بنابراین خواندن جملات انگیزشی شاید به صورت مقطعی باعث افزایش انگیزه شما شود؛ اما طی کردن درست و پیوسته مسیر راه تضمینی حفظ انگیزه در شما است.

وظایف را تقسیم کنید!

معمولا افرادی که رویایی فکر و برنامه ریزی می‌کنند در رسیدن به اهداف خود بسیار ناتوان هستند، بنابراین شما باید وظایف خود را تقسیم بندی کنید. تقسیم وظایف همان داشتن اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است. در این صورت شما می‌توانید همه وظایف خود را در زمان تعیین شده انجام دهید و باعث افزایش انگیزه درون خود شوید.

زمانت را در دست بگیر!

روش دیگری که در افزایش انگیزه بسیار موثر است، مدیریت زمان است. در صورتی که شما بتوانید زمان خود را در دست بگیرید توانایی انجام دادن فعالیت‌های خود را به صورت منظم در طول روز دارید. پایان روز هنگامی که چک لیست خود را مشاهده می‌کنید که همه کارها را انجام داده‌اید، انگیزه زیادی در شما ایجاد می‌شود.

متعهد بودن به اهداف

روش دیگری برای افزایش انگیزه، متعهد بودن به اهداف است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن پاداش و تنبیه نسبت به اهداف خود پایبند باشید. معمولا اینگونه افراد به راحتی به نتیجه دلخواه خود دست می‌یابند زیرا دارای انگیزه بسیار زیادی هستند.

تمرکز بر روی مسیر به جای هدف!

تا زمانی که به جای تلاش در مسیر فقط به نتیجه فکر کنید، شکست شما قطعی است! شما باید از تک تک قدم‌هایی که برای رسیدن به هدف خود بر می‌دارید لذت ببرید، در غیر این صورت مسیر برای شما کسل کننده خواهد شد. در این شرایط معمولا افراد دلسرد شده و مسیر را ادامه نمی‌دهند. بنابراین سعی کنید تمامی لحظات رسیدن به اهداف را برای خود شیرین کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

تصویرسازی را فراموش نکنید!

اگر چه رویایی بودن بیش از حد اصلا توصیه نمی‌شود؛ اما تصور رسیدن به هدف و موفقیت می‌تواند برای شما نوعی سکوی پرتاب باشد. احتمالا هنگامی که چشمان خود را بسته و موفقیت را تجسم می‌کنید لبخند شیرینی بر لب دارید. این یکی از کارهای روزانه افراد موفق البته در کنار تلاش برای اهداف است. البته شما باید اهداف واقعی و قابل دسترسی را تصور کنید.

سخن پایانی

اگر شما قصد توسعه فردی و یا رشد کسب و کار خود را دارید، افزایش انگیزه می‌تواند یکی از بهترین راه‌های میانبر برای شما باشد. ایجاد انگیزه در کارکنان و تاثیر آن بر عملکرد آن‌ها می‌تواند راندمان کاری مجموعه شما را به صورت چشمگیری افزایش دهد. افرادی که دارای انگیزه درونی زیادی هستند نیز نسبت به دیگران موفقیت‌های بسیار بیشتری دارند. شما می‌توانید با مطاالعه و یادگیری راه‌های افزایش انگیزه، به بهترین شخص در محیط کار و یا حتی زندگی شخصی خود تبدیل شوید. در این مسیر می‌توانید از سایر آموزش‌های بی نظیر و رایگان مهندس فرشید رضازاده نیز استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید