شخصیت شناسی چیست؟ | آموزش شخصیت شناسی

شخصیت شناسی

شخصیت شناسی


یکی از مهم‌ترین مباحث مدیریت که هر مدیر موفقی باید از آن اطلاع داشته باشد شخصیت شناسی است. شاید به همین علت است که شما هنگام مصاحبه کاری متوجه بررسی زبان بدن خود توسط مدیر مجموعه می‌شوید. البته به جز زبان بدن مهارت‌های بسیار زیاد دیگری نیز برای شخصیت شناسی وجود دارد. گاهی اوقات نیز ممکن است شخصیت شناسی با رفتار شناسی اشتباه شود در صورتی که این دو مورد مفاهیم کاملا متفاوتی دارند. با ما همراه باشید تا شما را با این مبحث جذاب و هیجان انگیز مدیریتی بیشتر آشنا کنیم.

شخصیت شناسی چیست؟

آیا تابحال درباره شخصیت خود و دیگران فکر کرده‌اید؟ قطعا همه ما علاقه داریم به شخصیت واقعی خودمان و یا سایر افراد پی ببریم. البته شناخت شخصیت کار چندان راحتی نیست. توانایی درک شخصیت یک فرد و رفتارها و عکس العمل‌های او در شرایط مختلف شخصیت شناسی است. شما برای موفقیت در کسب و کار خود باید علاوه بر شخصیت شناسی مباحث مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، اصول مذاکره، مهارت ارتباطی و مهارت فروش را نیز آموزش ببینید.

شخصیت شناسی

شناخت شخصیت برای چه افرادی ضروری است؟

گاهی اوقات شما ممکن است به عنوان یک فرد عادی نیز تمایل به شناخت شخصیت افراد داشته باشید. در این صورت شما می‌توانید به صورت مختار و با مراجعه به منابع مختلف این علم را آموزش ببینید. البته انتخاب اشتباه منابع برای یادگیری این علم کاری کاملا اشتباه است. در صورتی که حوزه کاری و فعالیت شما به صورت اختصاصی شامل رفتار سازمانی، مذاکره یا منابع انسانی است یادگیری علم مذکور بسیار ضروری است. بنابراین سعی کنید این علم را به صورت عمیق آموزش ببینید و از مطالعه سرسری بپرهیزید.

شما با شناخت شخصیت افراد راحت‌تر می‌توانید به تفاوت‌های فردی افراد پی ببرید. بنابراین نیازی به تاکید نیست که یک مدیر موفق تا چه حد به یادگیری این مبحث نیاز دارد. بدون شک یکی از مهم‌ترین اهداف یک مدیر موفق شناخت درست شخصیت و رفتار افراد است. بنابراین طبیعی است که شما نیز به عنوان مدیری موفق برای این موضوع زمان زیادی صرف کنید.

بررسی پیش نیازهای شخصیت شناسی

این سوالی است که خیلی از افراد هنگام شروع شخصیت شناسی مطرح می‌کنند؛ اما شناخت شخصیت هیچ پیش نیاز خاصی ندارد. بنابراین شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت سراغ این مبحث شیرین و جذاب بروید! البته شناخت شخصیت افراد علاوه بر مطالعه، کلاس و آموزش نیازمند گذر زمان و کسب تجربه نیز می‌باشد.

دام‌های یادگیری شناخت شخصیت

معمولا اکثر سایت‌هایی که در زمینه موفقیت و توسعه فردی فعالیت دارند به شما نوید رسیدن به اهداف به راحتی و در زمانی کوتاه را می‌دهند. با وجود اینکه انگیزه مشوق اصلی هر فردی است؛ اما گاهی اوقات بسیار فریبنده و زیانبار است. بنابراین توصیه می‌کنیم در مسیر توسعه فردی و به ویژه شخصیت شناسی کاملا منطقی باشید. یکی از دام‌های شما در این مسیر سایت‌های نامعتبر و اطلاعات اشتباه است.

شاید شما بارها شخصیت شناسی از روی چهره و یا شخصیت شناسی رنگ مورد علاقه را شنیده باشید. به نظر شما این موارد صحت دارند؟ قطعا نه! موارد مذکور صرفا برای فریب شما و انتقال اطلاعات اشتباه به شما است. برخی از افراد نیز با دریافت هزینه‌های بسیار گزاف از شما ادعای شخصیت شناسی دارند. در صورتی که ادعای مذکور کاملا دروغین است و شناخت شخصیت افراد کاری کاملا تخصصی است.

بنابراین توصیه می‌شود برای یادگیری این مهارت ابتدا به کلاس‌های بسیار معتبر مراجعه کنید. در صورتی که به هر دلیلی امکان شرکت در کلاس را ندارید مطالعه کتاب و مراجعه به سایت گزینه بسیار مناسبی است. البته شما باید پس از تحقیق‌های بسیار زیاد منابع خود را برای یادگیری شخصیت شناسی انتخاب کنید.

۴ درس مکمل شخصیت شناسی

با وجود اینکه مطالعه هیچ پیش نیازی جهت یادگیری شخصیت شناسی لازم و ضروری نیست؛ اما شما برای درک بهتر این مبحث ضروری است که چهار مبحث مکمل آن را مطالعه کنید. این چهار درس شامل خودشناسی، نظریه‌های کلاسیک شخصیت شناسی، شخصیت شناسی در کار و زندگی، تحلیل رفتار متقابل هستند. بنابراین توصیه می‌شود برای یادگیری بهتر این مهارت، ۴ درس مکمل آن را نیز آموزش ببینید.

شخصیت شناسی

شخصیت شناسی در کار و زندگی چه کاربردی دارد؟

در صورتی که شما این مهارت را در زندگی کسب کنید، می‌توانید موفقیت‌های بیشتری در کار و زندگی به دست بیاورید. به عنوان مثال زمانی که شما مدیر یک مجموعه هستید بسیار هوشمندانه‌تر می‌توانید به انتخاب پرسنل خود بپردازید. همچنین با توانایی شناخت شخصیت افراد راحت‌تر می‌توانید روابط دوستی و یا ازدواج را مدیریت کنید. یک مدیر موفق حتما از ۹ تیپ شخصیتی در محیط کار اطلاع کافی دارد و با هر کدام برخوردی متفاوت خواهد داشت.

با آموزش شخصیت شناسی می‌توانید کارمندان و حتی دوستان خود را کاملا دلخواه انتخاب کنید. همچنین می‌توانید نسبت به شخصیت هر فردی با وی بهترین رفتار ممکن را داشته باشید. گاهی اوقات نیز این مهارت مانع از قضاوت عجولانه ما نسبت به دیگران می‌شود. اگر صاحب کسب و کار شخصی خود هستید باید بدانید که اینگونه مهارت‌ها در کنار برندسازی شخصی و سایر موارد می‌تواند باعث سبقت گرفتن شما از رقبا شود. در این مسیر می‌توانید از آموزش‌های فوق العاده مهندس فرشید رضازاده نیز استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید