تاثیر “انگیزه” در میزان موفقیت و تلاش افراد

تاثیر انگیزه در موفقیت

شاید با خود فکر کنید که افراد موفق لزوما دارای سطح دانش بسیار بالایی هستند و یا مهارت یا تخصص منحصر به فردی دارند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد در تمامی زمینه‌ها فردی موفق شوند. این باور اشتباه است چرا که هر فرد برای موفق شدن در تمامی عرصه‌های مختلف نیاز به انگیزه دارد و تاثیر انگیزه در موفقیت افراد بسیار بالا است در واقع اگر موفقیت را به فیزیک نسبت دهیم، انگیزه مانند یک انرژی مضاعفی است که وارد یک جسم می‌شود و می‌تواند آن جسم را وادار به حرکت کند و تا زمانی که این انرژی در جسم جریان دارد، جسم به راحتی قابلیت حرکت کردن را دارد.

انگیزه چیست؟

انگیزه به معنی تمایل به انجام کاری و رسیدن به آن می‌باشد، انگیزه در تعریف تخصصی به معنی مجموعه‌ای از عامل درونی و بیرونی است که انسان را وادار به انجام کاری می‌کند، وجود انگیزه در زندگی به فرد این امکان را می‌دهد تا در مسیری که می‌خواهد به درستی قدم بگذارد و نتیجه دلخواه خود را کسب کند. انگیزه مانند یک نیرو محرکه یا یک اهرم فشار عمل می‌کند و علاوبر وادار کردن فرد به انجام کاری انرژی و دیدگاهی مثبت را در فرد ایجاد می‌کند.

انواع مختلف انگیزه کدام‌اند؟

انگیزه به دو صورت انگیزه درونی و بیرونی وجود دارد، شناخت هر یک از ابعاد انگیزه حائز اهمیت می‌باشد و می‌تواند به شما بسیار کمک کند بررسی هر یک از انگیزه‌ها به شرح زیر می‌باشد.

انگیزه بیرونی چیست؟

این نوع انگیزه در واقع نیرو محرکه یا همان اهرمی است که سبب شده برای دستیابی به پاداش خود و یا جلوگیری از تنبیه شدن رفتار خاص و منحصر فردی را از خود بروز دهیم. برای درک بهتر انگیزه درونی به مثال توجه کنید، فرض کنید برای گرفتن ترفیع شغلی خود و همچنین جلب رضایت رئیس خود به موقع سرکار خود حاضر می‌شوید و بهترین عملکرد را از خود بروز می‌دهید و یا برای موفق شدن در مسابقات ورزشی و کسب بهترین نتیجه بیشترین تلاش را می‌کنید.

در تمامی مثال‌های بالا فرد برای دستیابی به پاداش به طور پیوسته در حال تلاش می‌باشد، این نوع از انگیزه به عامل خارجی بستگی دارد که گاهی انگیزه مخفی شده پشت فعالیت‌ها پاداش و یا تنبیه در ابعاد مختلف می‌باشد.

انگیزه درونی چیست؟

انگیزه درونی نقطه مقابل انگیزه بیرونی می‌باشد و به علت رضایت درونی در فرد ایجاد می‌شود، به طور کلی در انگیزه درونی اعمال و رفتارها بسیار مهم هستند و به عامل خارجی هیچ ارتباطی ندارند. انگیزه درونی زمانی در فرد ایجاد می‌شود که فرد خواهان رسیدن به خواسته‌ها و هدف‌های خود در زندگی باشد. انگیزه درونی باعث می‌شود تا افراد فعالیت‌های مختلفی اعم از بالا بردن اعتماد به نفس و ایجاد ذهنیت موفق در خود به خوبی پرورش دهند.

انواع انگیزهای درونی و بیرونی و تاثیر انگیزه در موفقیت

انگیزه‌های درونی و بیرونی تاثیر فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی شما دارد، دانستن چند نکته می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیر ویژه‌ای بگذارد و شما را به فردی موفق در تمامی ابعاد زندگی‌تان تبدیل کند، این نکات به شرح زیر می‌باشند.

انواع انگیزه بیرونی

انگیزه بیرونی انواع مختلفی دارد که شما را برای رسیدن به پاداش راهنمایی می‌کنند و سبب به وجود آمدن عادت‌های خوب در شما می‌شوند.

انگیزه ترس

انگیزه ترس با یاد آوری و در نظر گرفتن عواقب بد و ناگوار افراد را به سمت انجام کارهایشان هدایت می‌کند، انگیزه ترس به عنوان یک انگیزه منفی شناخته می‌شود، زیرا شما تلاش می‌کنید که از عواقب بد دوری کنید به جای اینکه خود را با نتایج مثبت تشویق کنید. شاید با خود فکر کنید انگیزه ترس، بد به نظر می‌رسد؛ اما شما را در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان ترقیب می‌کند به عنوان مثال انگیزه‌ی ترس از تنبیه مانند اخراج کردن به عنوان راهی برای حرکت به سمت اهداف و انجام وظیفه مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

انگیزه پاداش

در انگیزه پاداش پاداشی مانند پول و یا جایگاه اهمیت دارد و دستیابی به خود هدف اهمیت چندانی ندارد. افرادی که تحت تاثیر انگیزه پاداش هستند به دنبال رسیدن به پاداش نهایت تلاش خود هستند، برای مثال: برای دستیابی به ترفیع شغلی و دستمزد بیشتر مسئولیت‌ها و مهارت‌های جدید شما را ترقیب نمی‌کند، زیرا انگیزه‌ای که در شما وجود دارد از نوع پاداش است.

تاثیر انگیزه در موفقیت

انواع انگیزه درونی

شناخت انواع انگیزه‌های درونی می‌تواند برای شما بسیار مفید و در تنیجه هدف و خواسته شما بسیار تاثیر گذار باشد، نمونه‌های بسیار مهم انگیزه درونی برای شما آورده شده است.

انگیزه نگرش

این نوع انگیزه ریشه در نوع دیدگاه شما و افراد اطراف شما دارد، انگیزه نگرش این معنی را می‌دهد که به وسیله دیدگاه و عقایدتان کاری را انجام می‌دهید انگیزش نگرش در شما به وجود آمده است. در این نوع نگرش در حیطه طرز فکر، تفکر و احساسات خود و اطرافیان فعالیت و تصمیم گیری می‌کند.

برای درک این نوع انگیزش به مثال توجه کنید: اگر خوشحالی و شادی دیگران برای شما اهمیت دارد و در حد توان خود به افراد کمک می‌کنید در واقع انگیزه شما از دیدگاهی که دارید نشات می‌گیرد.

انگیزه خلاقیت

این نوع انگیزه از یک حس درونی سرچشمه می‌گیرد و فرد را وادار به خلق هر چیزی می‌کند. انگیزه‌ی خلاقیت در قالب یک احساس درونی برای بیان مطالب و انجا فعالیت‌ها در فرد ظاهر می‌شود. افرادی که دارای انگیزه خلاقیت هستند در واقع تمام چیزهایی که خلق می‌کنند می‌تواند نامحسوس و زود گذر باشد. انگیزه خلاقیت در کمک به انجام بسیاری از کارها بسیار اهمیت دارد و افرادی که این انگیزه را در خود دارند افرادی بسیار خلاق و با ذهنیتی باز هستند.

تاثیر انگیزه در موفقیت چگونه است؟

زمانی که فرد انگیزه کافی برای رسیدن به هدف خود دارد برای رسیدن به آن بسیار تلاش کرده و رو به جلو حرکت می‌کند، زمانی که انگیزه به هر دلیلی از بین برود فرد دست از تلاش برداشته و سر جای خود می‌ایستد. متخصصان اعتقاد دارند انگیزه نوعی محرک فکری است برای تغییر و بهبود وضعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم.

تاثیر انگیزه در موفقیت بسیار زیاد و حائز اهمیت می‌باشد، وجود انگیزه کای در زندگی می‌تواند بهترین و سریع‌ترین راه را برای رسیدن به خواسته‌ها مقال شما قرار دارد و انرژی مضائفی را برای رسیدن به خواسته‌ها در شما ایجاد کند، با ایجاد انگیزه درونی در شما در مدت زمان کوتاهی انگیزه بیرونی که شامل تنبیه و تشویق می‌باشد، ایجاد می‌شود. به یاد داشته باشید زمانی که با شکست رو به رو می‌شوید روحیه خود را از دست ندهید و از رسیدن به خواسته‌های خود دست برندارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید