چگونه گفتگوی درونی مثبت با خودمان داشته باشیم؟

گفتگوی درونی مثبت با خودمان

شما تنها معمار زندگی آینده خود هستد، گفت و گوی درونی شما با خود می‌تواند بر روی بسیاری از مسائل اعم از سلامت جسمی، روحی و روانی شما تاثیر ویژه‌ای بگذارد. گفت و گوی درونی منفی می‌تواند به راحتی بر روی عزت نفس، اعتماد به نفس و ایده‌های شما تاثیر بگذارد و آن‌ها را مختل کند، اگر بخواهیم به طور تخصصی گفت و گوی درونی با خود را بررسی کنیم در واقع درمی‌یابیم که رفتار و شخصیت ما حاصل گفت و گوی درونی ما با خودمان می‌باشد. گفتگوی درونی مثبت با خودمان می‌تواند در راستای شکل گیری رفتار و عادت‌های مثبت ما نقش اساسی داشته باشد، در این مقاله ما نکات طلایی برای داشتن گفت و گوی مثبت و بهتر را به شما معرفی می‌کنیم.

گفت و گوی درونی چیست؟

روانشناسان و متخصصان پس از تحقیقات گوناگون دریافتند که خودگویی روزانه تحت تاثیر ضمیر ناخوداگاه صورت می‌گیرد و باورها، ایده‌ها و افکار را شکل می‌دهد، گفت و گوی درونی ارتباط بسیار قوی بین جسم و ذهن شما می‌باشد. این صدا همواره در تمامی مراحل همراه ما است و هیچگاه قطع نمی‌شود و گاهی می‌تواند بر ضد ما باشد و شخصیت ما را تحت تاثیر قرار دهد، داشتن خودآگاهی نسبت به شخصیت و رفتار خود باعث جلوگیری از صمه‌های ناشی از گفت و گوی درونی ما می‌شود.

سیر به وجود آمدن گفت و گوی درونی

در شکل گیری فرآیند فکر کردن و نتیجه آن سیستم بسیار پیچیده‌ای در بدن ما شرکت می‌کنند، در ابتدا پیام ایجاد شده از طریق نورون‌ها یا سلول‌های انتقال دهنده در طول مسیر عصبی انتقال می‌یایند، تعداد نورون‌هایی که در این انتقال عصبی شرکت می‌کنند بسیار زیاد است. در واقع فعالیت‌های نورون همان گفت و گوی دورنی ما است، با به وجود آمدن گفت و گوی جدید مسیر جدید و متفاوتی برای نورون‌ها ایجاد می‌شوند.

انواع گفت و گوی درونی چیست؟

گفت و گوی درونی تمامی افراد دو نوع است، مثبت و یا منفی که هر کدام از این گفت و گو‌ها به نوبه خود بدونی آگاهی و عدم کنترل مناسب می‌توانند تاثیر مثبت و یا رضایت بخش، یا مخربی بر روی شخصیت افراد بگذارند، بررسی گفت و گوی مثبت و یا منفی به شرح زیر است.

گفت و گوی درونی مثبت با خودمان چگونه است؟

گفتگوی درونی مثبت با خودمان، یکی از بهترین و تاثیر گذارترین گفت و گوها می‌باشد، برای مثال زمانی که شما کار خوبی را انجام می‌دهید و یا موفقیتی را کسب می‌کنید، تحت تاثیر موفقیت کسب شده گفت و گوی درونی ما به صورت تمجید و تشویق می‌باشد. این تعاریف مثبت سبب شده که درون ما حس خوب و انرژی مثبتی ایجاد شود و همواره به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر در زندگی خود باشیم.

گفت و گوی دورنی منفی چگونه است؟

افرادی که به طور روزانه گفت و گوی منفی با خود دارند، تمامی حواس پنچ گانه آن‌ها با گفت و گوی منفی در گیر می‌شود و ذهن این افراد با سرعت شروع به تفسیر و تحلیل موضوع به وجود آمده می‌کند. در این شرایط عکس و العمل و گفت و گوی درونی افراد با خود منفی است و باعث سرافکندگی و ایجاد حس منفی در فرد می‌شود و خود را فردی بازنده می‌پندارد.

گفتگوی درونی مثبت با خودمانرابطه گفت و گوی درونی و عملکرد

تمامی افراد در مواجه با موقعیت‌های مختلف یا عمل می‌‎کنند و یا دچار عکس‌العمل می‌شوند، عواملی که تعیین می‎‌کند در برخورد با یک موقعیت ما چگونه برخورد کنیم، رابطه میان حواس پنچ‌گانه، ذهن و احساسات است. در موقعیت‌های سخت و دشوار شرایط کمی سخت‌تر می‌شود و در چنین شرایطی کنترل و مدیریت گفت و گوی درونی ما از کنترل خارج می‌شود. در چنین شرایطی تصمیم‌های ناگهانی و غیر منطقی از خود بروز دهیم.

از آنجایی که ذهن ما دارای قدرت تفسیر می‌باشد، پس می‌توان نتیجه گرفت بخش زیادی از گفت و گوهای روزانه درونی ما به صورت خودکار و غیرقابل کنترل تولید شده و در سراسر ذهن ما می‌تواند به راحتی پخش شود، گفت و گوها هیچگاه تمامی ندارند و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم نسبت به این گفت و گو بی‌اهمیت باشیم و یا به آن پر و بال دهیم.

۲ نکته طلایی برای بهبود گفت و گوی درونی

تنها شخصی که مسئول زندگی آینده‌تان می‌باشد خودتان هستید، صدای درونی‌تان به شما کمک می‌کند بتوانید یک طرح و یا برنامه فوق العاده برای آینده خود پیاده سازی کنید. گفتگوی درونی مثبت با خودمان، علاوبر بالا بردن اعتماد به نفس، خلاقیت و نشان دادن مسیر درست به ما یاری می‌رساند و همچنین در هنگام شکست ما را مواخذه می‌کند تا از تکرار عمل اشتباهی که صورت گرفته است در دفعات بعد جلوگیری کنیم.

۱. انجام به موقع کارها

زمانی که کارهای مشخص شده را به تعویق می‌اندازید در بلاتکلیفی و بی‌تصمیمی سختی فرو می‌روید و در نهایت بهانه‌های فراوانی به وجود می‌آید و کاری را که می‌توانستید به راحتی انجام دهید را به راحتی از دست می‌دهید. با تکرار اینکه به تعویق انداختن کارها ایرادی ندارد باعث می‌شود موقعیت‌های عالی به وجود آمده را از خود به راحتی سلب کنید و موقعیت‌ها را از دست بدهید، اگر انجام کارها برای شما سخت است از تکنیک اثر مرکب برای بهبود روند کارهایتان استفاده کنید.

۲. اعتماد به خود

یکی از ترس‌هایی که می‌تواند جلوی پیشرفت شما را به راحتی بگیرد، ترس از شکست خوردن است. عدم اعتماد به توانایی‌های خود یکی از بزرگترین موانعی است که می‌تواند شما را از مسیر و هدفی که دارید دور کند، زمانی که به ترس‌های خود اجازه دخالت می‌دهیم در واقع متوسط ماندن در کار و از دست دادن موقعیت‌های ارزشمندی است که با آزمون و خطا می‌توانستیم بهترین تجربه را به دست آوریم.

گفتگوی درونی مثبت با خودمان با خودمان باعث پیشرفت بهتر و سریع‌تر ما در زندگی می‌شود، شما با داشتن گفت و گوی مثبت در طول روز با خود احساس خوب و مثبتی را در خود ایجاد می‌کنید و همچنین دیدگاهی همچون افراد موفق در شما ایجاد می‌شود که به شما برای دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما تاثیر بسیار زیادی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید