ذهن آگاهی چیست؟ راه های رسیدن به ذهن آگاهی

ذهن آگاهی چیست؟

اکثر افراد بیشتر زمان خود را صرف فکر کردن درباره و آینده خود می‌کنند، این در حالی است که برخی از آن‌ها پشیمان از رفتارها و گفتارهای گذشته خود باشند و زمان زیادی از روز را صرف فکر کردن به آن کنند و خود را سرزنش کنند یا در هر زمان استرس از دست دادن چیزی را داشته باشند. یکی از مواردی که در کنترل کردن این موضوع به افراد کمک می‌کند، ذهن آگاهی می‌باشد. شاید به درستی ندانید ذهن آگاهی چیست؟ در حقیقت ذهن آگاهی پروسه بسیار مهمی در زندگی هر فرد در هر مقطع زندگی محسوب می‌شود. در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا با ذهن آگاهی به درستی آشنا شوید تا بتوانید در زندگی و کسب و کار خود به درستی از آن استفاده کنید.

ذهن آگاهی چیست؟

در جواب سوال ذهن آگاهی چیست؟ دانشگاه آکسفورد این پاسخ را می‌دهد که آگاهی که از طریق تمرکز خود ساخته در زمان حال در فرد شکل می‌گیرد و این تمرکز همراه با کنجکاوی دلسوزانه همراه می‌باشد. افراد از طیق پرورش آگاهی در خود به خوبی می‌آموزند که چگونه در زمان حال زندگی کنند و اندیشیدن در مورد گذشته و نگرانی از آینده را به خوبی کنترل کنند. به بیان ساده‌تر، داشتن ذهن آگاهی باعث ایجاد ثبات در افکار، احساسات و اعمال فرد می‌شود و در نهایت باعث می‌شود فرد در برابر اعمال خود آگاه باشد.

برای اینکه بتوانید معقوله ذهن آگاهی را به خوبی تجربه کنید در ابتدا باید مغز خود را از هر گونه فکر خالی کنید و تمرکز خود را به تنفس صحیح خود منعطف کنید و به حرکت قفسه سینه‌ی خود نگاه کنید. سعی کنید حداقل یک دقیقه این تمرین را در روز خود داشته باشید.

مزیت‌های ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی از مزیت بسیار بالایی برخوردار است، زمانی که از ذهن آگاهی در زندگی خود استفاده کنید به اتفاقات و چیزهایی که در اطراف شما وجود دارند، توجه ویژه‌ای می‌کنید و دیگر به گذشته‌ای که توانایی تغییر آن را ندارید و آینده‌‍ای که توان پیش بینی آن را ندارید، فکر نمی‌کنید. طبق تحقیقات جدید ذهن آگاهی با تقویت هوش هیجانی همراه می‌باشد. زمانی که هوش هیجانی افزایش یابد نسبت به افکار، احساسات و اعمال خود آگاهی بسیاری کسب می‌کنید و هوشیارتر هستید.

با وجود ذهن آگاهی شما احساس رفاه بیشتری در زندگی خود دارید. زمانی که افزایش آگاهی در ذهن فرد رخ می‌دهد، منجر به کاهش استرس و بالا رفتن اعتماد به نفس در فرد می‌شود.

در نهایت ذهن آگاهی می‌تواند روابط حرفه‌ای و کار شما را با شرکای خود با چهارچوب تعیین شده بهبود بخشد. زمانی که شما در یک موقعیت حضور داشته باشید، می‌توانید با صداقت، هوش، دلسوزی و همدلی با افراد بهترین برخورد را به دور هر گونه احساسات داشته باشید. این عادت سبب بالا رفتن عزت نفس و پرورش بهتر واقع بینی و درک در فرد می‌شود.

ذهن آگاهی چیست؟

۴ نکته طلایی برای افزایش ذهن آگاهی

راه‌های زیادی برای افزایش ذهن آگاهی وجود دارد؛ اما ممکن است برخی از راه‌ها مدت زمان بسیار کمی بر روی فرد تاثیر گذار باشد. برای بالا بردن ذهن آگاهی در ابتدا بهتر است که برترین راه‌های افزایش آن را بشناسید.

۱. تمرین ذهن آگاهی

درصد بسیار بالایی از افراد از روز خود را صرف فکر کردن به گذشته و آینده نامعلوم می‌کنند و معمولا، فعالیت‌های روز مره خود را بدون داشتن تمرکز پیش می‌برند. مغز ما قابلیت این را دارد که فکرهای بی‌پایان را به راحتی در خود جای دهد. پس بهترین راه این است که به جای فکر کردن به اتفاقات گذشته و آینده نامعلوم حواس خود را به کارهای مهم روزمره خود منعطف کنید و حوصله به خرج دهید و در نهایت به جای تمرکز کردن روی افکار خود به پیرامون خود توجه کنید.

۲. درنگ کردن

ذهن آگاهی در واقع مرطوب به حضور داشتن در لحظه است. برای درنگ و توجه کردن باید آگاهانه و درست تلاش کنید. به تمام رویدادهای اطراف خود توجه ویژه کنید. سعی کنید در طول روز با جدیت هر چه بیشتر، هر کدام از کار خود رابا برنامه ریزی صحیح و اصولی پیش ببرید. نداشتن برنامه ریزی سبب شده تا احساس پریشانی و عدم تمرکز در شما شکل گیرد و نتوانید کارهای خود را درست و رضایت بخش پیش ببرید.

۳. پذیرش احساسات خود

شاید برای شما پیش آمده باشد که در روز چندین بار افکار و احساسات خود را قضاورت کنید و یا با خود تکرار کنید که شما نباید این احساس را داشته باشید. آگاه بودن در حقیقت به این معنا است که افکار و احساسات خود را به صورت درست و یا غلط قضاوت نکنیم. در عوض، افکار و احساسات خود را بپذیریم و سعی کنیم بی‌طرف بمانیم.

۴. توجه به کارهای روزمره

یکی از راه‌های فوق العاده برای تقویت ذهن آگاهی، انتخاب کارس ایت که به صورت روزمره آن را انجام می‌دهید؛ اما این بار به شیوه جدید و دیگری درباره آن فکر کنید. به جای اینکه حواص خود را پرت کنید، روی فعالیتی که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید. سعی کنید حداقل پنج دقیقه روی فعالیت روزانه خود به طور جدی تمرکز داشته باشید. شاید در انجام این کار، لذت شما از انجام فعالیت روزانه بیشتر شود و پس از اتمام آن فعالیت نسبت به قبل احساس بهتری داشته باشید.

ذهن آگاهی چیست؟

در انتها

شاید در ابتدای این مقاله نمی‌دانستید که ذهن آگاهی چیست؟ و با تاثیر بی‌نظیر آن در زندگی فردی و کسب و کار آشنایی نداشتید. بهره گیری از تجارب افراد موفق در کسب و کار می‌تواند روشی موثر و فوق العاده برای کسب و کارهای نوپا و جدید باشد. ذهن آگاهی با بالا بردن تمرکز فرد باعث می‌شود تا فکر خود را کنترل کند و خود را بابت اشتباهات و اتفاقات گذشته و آینده نامعلوم سرزنش نکند و کارهای خود را به بهترین نحو مدیریت کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید